لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۶

دست‌نوشته‌های استاندال فرانسوی بر روی شبکه جهانی اینترنت


استاندال، نویسنده رمان سرخ و سیاه
استاندال، نویسنده رمان سرخ و سیاه
یکی از دانشگاه‌های فرانسه با استفاده از تکنولوژی‌های مدرن دست‌نوشته‌های نایاب و ناشناخته استاندال، نویسنده به‌نام فرانسوی، را از طریق وب‌سایت خود در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

روزنامه بریتانیایی گاردین چاپ لندن می‌نویسد که در پی تحقیقات و تلاش محققان دانشگاه استاندال در شهر گرنوبل آثار نایاب این غول ادبیات فرانسه برای علاقه‌مندان به شناخت وی در قرن حاضر آماده می‌شوند.

ماری هانری بل که بعدها به استاندال معروف شد قبل از انقلاب کبیر فرانسه متولد شد و در دوران جنگ‌های ناپلئون در فرانسه زیست. وی در طول حیات ادبی خود ویژگی‌ها و منابع الهام‌بخش این دوران مهم از تحولات اروپای مدرن را بررسی کرد و در مورد آنها یادداشت‌های مهمی را به رشته تحریر درآورد.

به نوشته روزنامه گاردین، وب‌سایتی که توسط دانشگاه استاندال و کتابخانه عمومی شهر گرنوبل طراحی و راه‌اندازی شده است تا این مقطع در برگیرنده ۵۰۰ صفحه از آثار نایاب و ناشناخته این ادیب فرانسوی است. این آثار یادداشت‌ها و نظرات وی در زمینه‌های گوناگون مثل ادبیات و فلسفه، مکاتبات شخصی نویسنده و سفرنامه‌های وی را دربر می‌گیرد.

این وب‌سایت قرار است آثار دیگری از استاندال را که در کتابخانه شهر گرنوبل نگهداری می‌شوند به زودی در دسترس قرار دهد و به این ترتیب خوانندگان خواهند توانست تمام کتاب‌های او را که بر اثر مرور زمان رنگ باخته و یا پر از لکه هستند صفحه به صفحه ورق بزنند.

روزنامه گاردین یادآوری می‌کند که علاقه‌مندان استاندال ممکن است با مراجعه به این وب‌سایت ناامید شوند، چون نسخه‌های اصلی دو رمان مشهور وی را نخواهند یافت. نسخه‌های اصلی این دو کتاب به نام‌های «سرخ و سیاه» و «صومعه پارما» به رسم رایج در قرن نوزدهم همزمان با چاپ و نشر کتاب از بین برده شده‌اند.

با این همه مسئولان این وب‌سایت معتقدند که راه‌اندازی آن توجه فراوانی را به خود جلب خواهد کرد و دسترسی به آثار این نویسنده رئالیست را ساده‌تر خواهد کرد. این وب‌سایت علاوه بر کمک موثر به کارهای تخصصی و آکادمیک می‌تواند برای علاقه‌مندان غیرحرفه‌ای ادبیات مدرن اروپا نیز منبعی مهم باشد.

به نوشته روزنامه گاردین، کار تحقیقی و تدارک این وب‌سایت سه سال طول کشیده است. چند ماه پیش نیز وب‌سایت مشابهی در برگیرنده آثار گوستاو فلوبر، دیگر نویسنده بزرگ فرانسه در قرن نوزدهم، راه‌اندازی شد.

در ماه آوریل گذشته، ۴۵۰۰ صفحه از دست‌نوشته‌های اثر بزرگ گوستاو فلوبر با عنوان مادام بوواری بر وب‌سایت مخصوص آثار وی قرار گرفت.
XS
SM
MD
LG