لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۰

تهران حمله به سوریه را محکوم کرد


تلویزیون سوریه تصاویری از ساختمانی را که مورد حمله نیروهای آمریکایی قرار گرفت، پخش کرد.(عکس:epa)
تلویزیون سوریه تصاویری از ساختمانی را که مورد حمله نیروهای آمریکایی قرار گرفت، پخش کرد.(عکس:epa)


دمشق و تهران، روز دوشنبه آنچه را که حمله هلی کوپترهای آمریکایی به یک دهکده در خاک سوریه نامیدند، محکوم کردند. بر اساس گزارش ها، در این حمله،هشت غیر نظامی، از جمله چهار کودک، کشته شدند.


به گزارش خبرگزاری ها، یک سخنگوی دولت سوریه با محکوم کردن حمله روز یکشنبه آمریکا، دولت عراق را نیز در این رویداد مقصر دانست.


او این اقدام آمریکا را «جنایت وحشتناک» و « ناقض قوانین بین المللی» توصیف کرد.


سامی الخیامی، سفیر سوریه در لندن، نیز در مصاحبه با خبرگزاری « رویترز» گفت: «این حمله شرم آور، مخالف قوانین بین المللی است. من معنای سیاسی این عمل را نمی فهمم. ما انتظار داریم که آمریکایی ها، آن را برای ما روشن کنند.»


به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه، «سانا»، در حمله هلی کوپترهای آمریکایی به روستای «سوکاری»، هشت نفر از جمله یک زوج و چهار کودک همراه آنها با دو مرد کشته شدند.


گزارش های قبلی حاکی از آن بود که ۹ نفر در اين حمله کشته و ۱۴ نفر زخمی شده اند. اما اين گزارش ها مورد تاييد قرار نگرفتند.



  • «این حمله شرم آور، مخالف قوانین بین المللی است. من معنای سیاسی این عمل را نمی فهمم. ما انتظار داریم که آمریکایی ها، آن را برای ما روشن کنند.»
سامی الخیامی، سفیر سوریه در لندن

روستای سوکاری در شرق سوریه و در فاصله هشت کیلومتری مرز عراق قرار دارد.


شاهدان عینی گفته اند که چهار هلی کوپتر آمریکایی در این حمله شرکت داشتند.


به گفته آنان، دو هلی کوپتر پیش از حمله، اقدام به پیاده کردن هشت سرباز در منطقه کرده بودند و این سربازان به ساختمانی در این روستا حمله کردند.


یک مقام عالی رتبه عراقی نیز ابراز امیدواری کرد که این حمله به روابط بغداد و دمشق لطمه نزند.


لبیب ابوی، معاون وزیر امور خارجه عراق، روز دوشنبه گفت: عراق خواستار اطلاعات بیشتر از ایالات متحده در این زمینه شده است.


دولت آمریکا تاکنون در این باره اظهار نظر نکرده است. تنها به گزارش خبرگزاری « رويترز » ، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون ، درباره اين خبر گفته است که اطلاعاتی در اين زمينه ندارد ، اما احتمال وقوع چنين عملياتی را بررسی می کند.


نیروهای آمریکایی مستقر در غرب عراق تکذیب کرده اند که در این حادثه دست داشته اند. به گزارش خبرگزاری ها این احتمال وجود دارد که واحدی ویژه از نیروهای آمریکایی مستقل از نیروهای آمریکایی مستقر در عراق، مسئول این حمله بوده است.


روز یکشنبه، کاردار آمریکا در دمشق به وزارت امور خارجه سوریه فرا خوانده شد تا در مورد این حمله توضیح دهد.


سخنگوي وزارت امور خارجه ایران نیز اقدام ارتش آمريکا در حمله « به بخش هايي از خاک سوريه» را محکوم کرد.


حسن قشقاوي روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: « هر گونه تجاوز و نقض حاکميت ملي کشورها که منجر به کشتار افراد بي گناه شود را محکوم مي کنيم و این موضوع براي ما قابل قبول نيست. »


وي همچنين از اينکه شماري از افراد غيرنظامي از جمله چند کودک و اعضاي يک خانواده در جمع کشته شدگان حمله هلی کوپترهای آمريکا به سوريه بوده اند، ابراز تاسف کرد.


مقام های ایالات متحده پیشتر به دمشق اعتراض کرده بودند، که شبه نظامی های سنی از سوریه به عنوان پایگاهی برای فرستادن نیرو و مهمات به داخل خاک عراق استفاده می کنند.


ايالات متحده و دولت عراق که از حمايت واشینگتن برخوردار است، سوريه را به کوتاهی در مقابله با نفوذ اعضای گروه های تروريستی به داخل خاک عراق متهم می کنند.


XS
SM
MD
LG