لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۹

اعتراض ترکیه به استفاده از نام «کردستان»


نقشه مناطق کردنشین در چهار کشور ایران، ترکیه، عراق و سوریه
نقشه مناطق کردنشین در چهار کشور ایران، ترکیه، عراق و سوریه
سخنان کونداليزارايس، وزير امور خارجه آمريکا، درباره لزوم همکاری سه جانبه دولت عراق، حکومت منطقه ای کردستان و دولت ترکيه برای حل «مساله گروه پ کا کا»، واکنش تند دولت ترکيه را در پی داشت.

خانم رايس در سنای آمريکا گفته بود: «گروه پ کا کا، در مرز ترکيه و کردستان، عمليات تروريستی انجام می دهد.»

استفاده از نام «کردستان» توسط وزير امور خارجه ايالات متحده آمريکا، دليل اصلی اعتراض رسمی ترکيه است.

جميل چيچک، سخنگوی دولت ترکيه و وزير دادگستری اين کشور، در يک کنفرانس خبری گفت:« آنکارا به اين سخنان اعتراض کرده و آن را تحمل نخواهد کرد.»

آقای چيچک افزود: «اين توضيخات بی نهايت نادرست بود. مرزهای مورد نظر، مرز ترکيه با عراق است و واقعيت هم اين است. هيچ گونه گفته ديگری را در اين رابطه نمی پذيريم.»

رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه و همچنين وزارت امور خارجه ترکيه نيز استفاده از نام «کردستان» توسط خانم رايس را نادرست خوانده و تأکيد کردند که ترکيه تنها با کشوری به نام «عراق» هم مرز است.

وزارت خارجه امور ترکيه با فرستادن نامه ای به وزارت امور خارجه آمريکا، خواهان توضيح دولت آمريکا برای استفاده از واژه «کردستان» برای توصيف مناطق شمالی عراق شده است.

در واکنش به اين اعتراض ها نيز، شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، هدف خانم رايس از به کار بردن نام «کردستان» را توصيف «منطقه جغرافيايی کردستان» دانست و گفت: «آمريکا از يکپارچگی عراق حمايت می کند و حکومت اقليم کردستان را به عنوان منطقه ای فدرال در حکومت عراق محسوب می کند.»

برخی رسانه های محلی ترکيه، هدف وزير خارجه آمريکا از بهره بردن از نام «کردستان» را، تلاش برای تجزيه عراق و ايجاد کردستان مستقل در شمال عراق توصيف کرده اند.

در اين ميان روزنامه های زمان، حريت و آکشام، چاپ ترکيه، در شماره روز پنج شنبه خود، سخنان مايک مک کونل، رييس سازمان اطلاعات ملی آمريکا را منتشر کرده اند که گفته است: «اگر کردستان مستقل تشکيل شود، جنگ جديدی در منطقه رخ می دهد. زيرا ترکيه آنرا تحمل نخواهد کرد.»
XS
SM
MD
LG