لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۷

ادامه غائله سوزاندن قرآن در افغانستان؛ «عذرخواهی کافی نیست»


ناآرامی در کابل
ناآرامی در کابل
در ادامه غائله سوزانده شدن چند قرآن در افغانستان، گروهی از علمای اسلامی این کشور در بیانیه‌ای با «غیر قابل بخشش» خواندن این عمل اعلام کردند که عذرخواهی مقامات آمریکایی در این باره «کافی نیست».

شورای علمای افغانستان که شبکه خبری سی‌ان‌ان آن را گروهی «قدرتمند» توصیف کرده است در بیانیه خود همچنین خواستار آن شده است که کنترل زندانی‌ها در کشور به دولت افغانستان سپرده شود.

دو هفته پس از انتشار خبری در افغانستان مبنی بر سوزانده شدن چند جلد قرآن در زندان پایگاه هوایی بگرام، اعتراضات مردم این کشور و ناآرامی‌ها هم‌چنان ادامه دارد، ناآرامی هایی که تاکنون به مرگ دست‌کم ۳۹ نفر از جمله چهار نظامی آمریکایی انجامیده است.

به دنبال انتشار این خبر و آغاز ناآرامی‌ها که علاوه بر کشته‌شدگان چند صد مجروح نیز بر جای گذاشته، مقامات عالی‌رتبه در آمریکا این اتفاق را «تصادفی» دانستند و باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، رسما از این بابت عذرخواهی کرد.

با این همه شورای علمای افغانستان در بیانیه خود می گوید که سوزاندن قرآن «عملی نیست که قابل بخشش باشد و عذرخواهی کافی نیست».

در بیانیه این شورا که به گفته شبکه سی‌ان‌ان «از طریق دفتر حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان» منتشر شده همچنین آمده است که این اتفاق به دلیل «مدیریت غیرقانونی» زندان بگرام رخ داده و کنترل زندان‌ها باید به دولت این کشور سپرده شود.

اعضای این شورا همچنین خواستار محاکمه علنی و مجازات «هر چه زودتر» افرادی شده است که دست به این عمل زده‌اند.

دولت باراک اوباما پیشتر اعلام کرده است که در این زمینه در ارتش این کشور تحقیقاتی در جریان است و افرادی که مرتکب خطایی شده‌اند مجازات خواهند شد.

سی‌ان‌ان از قول یک مقام در ارتش آمریکا می‌گوید که قرآن‌ها در میان اوراقی بوده است حاوی «نوشته‌هایی افراطی» که ممکن بود افراطیون به عنوان راهی برای انتقال پیام به یکدیگر از آنها استفاده کنند.

در همین زمینه روزنامه آمریکایی واشینگتن پست در گزارشی می‌گوید که پنج نظامی آمریکایی در سوزاندن تصادفی قرآن‌ها دست داشته‌اند. این گزارش همچنین می‌گوید که نسخه‌های سوخته قرآن را کارمندان افغان بگرام پیدا کرده‌اند.

در میان اعتراضات و ناآرامی‌ها، گروه طالبان افغانستان نیز دست به اقداماتی «تلافی‌جویانه»‌ زده و از جمله هفته گذشته با انفجار یک اتومبیل دست‌کم ۹ تن را به قتل رساند.

طالبان همچنین از مردم افغانستان خواسته است که تمامی نيروهای غربی در اين کشور را بکشند.
XS
SM
MD
LG