لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۵

«فرار بزرگ» طالبان از زندان قندهار


مبدا تونل حفرشده به دست طالبان برای فرار از زندان
مبدا تونل حفرشده به دست طالبان برای فرار از زندان
روز دوشنبه حدود پانصد نفر از زندانیان طالبان با نقشه‌ای حساب‌شده از زندان قندهار گریختند. ران موریئو و سامی یوسف‌زای، گزارشگران هفته‌نامه نیوزویک، در گفت‌وگو با دو تن از این زندانیان فراری از جزئیات این طرح و اقدامات بعدی افراد فراری جویا شده‌اند.

ملا اسدالله آخوند، یکی از این زندانیان فراری، می‌گوید که در مورد وجود نقشه‌هایی برای فرار حدس‌هایی می‌زده، ولی اطلاع دقیقی از آنها نداشته است. تا این که روز دوشنبه گذشته حوالی ساعت ۲ بامداد یکی از فرماندهان ارشد طالبان در زندان وی را از خواب بیدار کرده و به وی می‌گوید که به سلول دیگری برود. آنجا وی متوجه می‌شود که تعداد زیادی از زندانیان با ورود به یک تونل زیرزمینی در حال فرار از زندان هستند.

به هنگام ورود به تونل به وی گفته شد که ساکت باشد و به دنبال دیگران حرکت کند. تعدادی از نفرات طالبان در خروجی تونل منتظر آن‌ها بودند. ملا اسدالله آخوند می‌گوید مثل این بود که خواب می‌بیند.

به گفته افرادی که در این طرح فرار شرکت داشته‌اند، کار حفر این تونل حدود ۵ ماه طول کشیده است. تونل از سلول‌های زندان امنیتی قندهار به داخل منزل یکی از هواداران طالبان حفر شده بود. مسیر این تونل از حیاط منزل این فرد حفر شده بود. سپس تونل از زیر جاده اصلی قندهار- هرات عبور کرده و بالاخره به زیر یکی از سلول‌های بخش امنیتی زندان قندهار ختم شده است. در این مدت خاک‌های مربوط به حفر تونل از منزل این فرد به وسیله تراکتور یا حیوانات بارکش به منطقه دیگری منتقل شده است.

به نوشته گزارشگران مجله نیوزویک، فرار حدود پانصد نفر از نفرات طالبان نه تنها یک پیروزی معنوی برای شورشیان در منطقه قندهار به شمار می‌رود، بلکه بازگشت این افراد که اکثرا جنگجویان باسابقه یا فرماندهان نظامی هستند می‌تواند بر قدرت عملیاتی طالبان در منطقه بیفزاید.

آن طور که در گزارش نیوزویک آمده است، این رویداد ضربه‌ای بزرگ به عملیات و تلاش‌های دولت آمریکا و نیروهای بین‌المللی برای به عقب راندن طالبان از مناطق جنوبی افغانستان است. علاوه بر این یک چنین فرار گسترده و سازمان‌یافته‌ای بار دیگر توانایی‌های دولت مرکزی و قابلیت‌های نیروهای امنیتی آن برای حفظ نظم و امنیت در مناطقی که توسط نیروهای آمریکایی پاک‌سازی شده‌اند را سخت زیر سوال می‌برد.

فرمانده سابق طالبان در منطقه قندهار که جزء افرادی است که با این طرح از زندان گریخته‌اند می‌گوید: «ما از نظر تکنولوژی فقیر هستیم، ولی با کمک پروردگار و نیروی ایمان با تمام سلاح‌ها و تکنولوژی‌های دشمن مقابله می‌کنیم.»

یکی از وب‌سایت‌های طالبان نیز روز دوشنبه در این باره نوشت: «نیروی ایمان برای دومین بار بر تکنولوژی پیروز شد.» اشاره این وب‌سایت به مورد قبلی فرار طالبان از زندان است که در سال ۲۰۰۸ روی داد. در آن مورد چند بمب‌گذار انتحاری طالبان با حمله به زندان حدود ۱۵ نگهبان را کشته و حدود هزار و دویست زندانی را آزاد کردند که از میان آن عده حدود ۳۵۰ نفر از نیروهای طالبان بودند.

خبرنگاران نیوزویک می‌افزایند که در مصاحبه با دو نفری که روز دوشنبه از زندان قندهار گریخته‌اند می‌توان دید که آن‌ها پس از طی دوران زندان با کینه و خشم بیشتری از نیروهای آمریکایی و نیروهای دولتی افغان حرف می‌زنند. آن‌ها می‌گویند که در دوران اسارت شکنجه و آزارهای شدیدی را تحمل کرده و زندانبان‌ها و بازجویان به اعتقادات و رهبر معنوی آن‌ها یعنی ملا محمد عمر توهین کرده‌اند. به همین دلیل از این پس آن‌ها با قاطعیت و صراحت بیشتری به جنگ علیه نیروهای خارجی و دولت افغانستان ادامه خواهند داد.

هر دو نفر با اشاره به طراحی و اجرای یک چنین نقشه زیرکانه‌ای می‌گویند که این موفقیت نشان می‌دهد گروه طالبان برای جنگجویان اسیر خود تا چه حد ارزش قائل است و در عین حال ثابت می‌کند که این نیرو توانایی انجام طرح‌های بسیار پیچیده را دارد.

به گفته ملا اسدالله آخوند، یکی از فرماندهان طالبان که از زندان قندهار گریخته است، در خروجی تونل تعدادی از افراد بمب‌گذار انتحاری طالبان همراه با سلاح‌های سنگین فراریان را به سمت خودروهایی که برای انتقال آن‌ها در نظر گرفته شده بود هدایت می‌کردند. این جمعیت پانصد نفری با وانت، موتورسیکلت و اتوبوس به نقاط امنی منتقل شده‌اند.

ملا اسدالله آخوند به همراه چند نفر دیگر با کرایه کردن یک وانت از حومه شهر قندهار خود را به شهر گرسک در ولایت هلمند رسانده و در آنجا در جمع دوستانش آزادی خود را جشن گرفت.

مصاحبه‌شونده دیگر که از فرماندهان سابق طالبان در قندهار است می‌گوید طبق طرح اولیه قرار بود چندین بمب‌گذار انتحاری از مسیر همین تونل به داخل زندان رفته و با منفجر کردن بمب نگهبانان و مسئولین زندان را بکشند. ولی این قسمت از نقشه فرار در آخرین لحظات لغو شده است.

به گفته طالبان، مسئولان و نگهبانان زندان تازه ساعت ۷ صبح از موضوع فرار پانصد نفری طالبان اطلاع پیدا کرده‌اند. تا آن ساعت تمامی این افراد به سلامت از منطقه خطرناک در شهر قندهار خارج شده و خود را به نقاط امن رسانده بودند.

حال آن‌ها می‌گویند که پس از استراحتی کوتاه با پیوستن به واحدهای عملیاتی طالبان انتقام خود را از دشمن خواهند گرفت.
XS
SM
MD
LG