لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۵

مرگ ۳۵ تن در حمله هوایی ترکیه به مناطق مرزی کردنشین


جسد قربانیان حمله هوایی چهارشنبه شب
جسد قربانیان حمله هوایی چهارشنبه شب
به دنبال انتشار خبری حاکی از مرگ ۳۵ نفر در نتیجه حمله هوایی ترکیه به مناطق کردنشین این کشور، ارتش ترکیه اعلام کرد که چهارشنبه شب گروهی از اعضای پ. کا. کا. را شناسایی کرده که قصد حمله به مواضع این نیرو را داشته‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از وب‌سایت ارتش ترکیه می‌گوید که این گروه از اعضای حزب کارگران کردستان، پ. کا. کا.، قصد حمله به قرارگاه‌های امنیتی ترکیه در جنوب شرقی این کشور را داشته‌اند.

رویترز همچنین می‌گوید که در وب‌سایت ارتش ترکیه تاکید شده است که حمله هواپیماهای جنگی ترکیه در منطقه‌ای انجام شده است که «ساکن غیرنظامی ندارد».

این در حالی است که مقامات محلی در کردستان ترکیه روز پنج‌شنبه چنین اظهار نظر کردند که ارتش ترکیه قاچاقچیان کرد را به جای شورشیان این منطقه گرفته است.

به گفته این مقامات، در این حمله هوایی که شبانه و در نزدیکی مرز عراق انجام شده دست‌کم ۳۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

منابع خبری نزدیک به پ. کا. کا. می‌گویند که کلیه افرادی که در این بمباران جان خود را از دست داده‌اند بین ۱۷ و ۲۰ سال سن داشته‌اند، و هنوز از سرنوشت ۱۷ تن دیگر خبری در دست نیست.

شهردار الودره در استان سیرنک در این باره به رویترز گفت: «ما ۳۰ جسد داریم که همگی سوخته‌اند. حکومت می‌داند که این افراد در منطقه قاچاق می‌برند. این نوع حوادث قابل قبول نیست.»

قاچاق کالا از منابع اصلی کسب درآمد برای مردم منطقه مرزی ترکیه و عراق است و بسیاری از روستاییان کرد در این منطقه در قاچاق و فروش سوخت و سیگار و کالاهای دیگر دست دارند.

در همین حال یک مقام امنیتی ترک که نامی از او برده نشده در این باره گفته است:‌ «شایعه شده بود که پ. کا. کا. قرار است از این منطقه عبور کند. تصاویری هم که شب گذشته از این منطقه ضبط شد یک گروه در حال عبور را نشان می‌داد، به همین دلیل عملیات انجام شد.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، هواپیماهای جنگی ترکیه به طور منظم مواضع شورشیان کرد را در این منطقه بمباران می‌کنند، حملاتی که از تابستان گذشته تاکنون افزایش یافته است.

حملات ارتش ترکیه به مواضع شورشیان کرد به‌ویژه زمانی شدت گرفت که در اثر حمله نیروهای پ. کا. کا. به چند پاسگاه نظامی و ایستگاه پلیس دست‌کم ۲۶ نفر کشته و ۱۶ تن زخمی شدند.

حزب کارگران کردستان، پ. کا. کا.، که خواهان استقلال مناطق کردنشين است، از سال ۱۹۸۴ مبارزه مسلحانه عليه دولت ترکيه را آغاز کرده است. پ. کا. کا. از سوی ترکيه، اتحاديه اروپا و آمريکا در فهرست گروه‌های تروريستی قرار گرفته است.
XS
SM
MD
LG