لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۰

دیدبان حقوق بشر:‌ ایران به احتمال زیاد عمدا غیرنظامیان کرد را هدف می‌گیرد


نیروهای نظامی ترکیه در کوه‌های منطقه‌ای در شمال عراق
نیروهای نظامی ترکیه در کوه‌های منطقه‌ای در شمال عراق
سازمان دیدبان حقوق بشر در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شد با انتقاد از عملکرد ترکیه و ایران در اقلیم کردستان عراق بر اساس «شواهد موجود» اعلام کرد که ایران «به احتمال زیاد» عمدا غیرنظامیان کرد را در این منطقه هدف قرار می‌دهد.

اشاره این سازمان مدافع حقوق بشر به درگیری‌ها میان سپاه پاسداران جمهوری اسلامی و نیروهای پژاک است که از اوایل مردادماه گذشته آغاز شده و تاکنون از هر دو طرف تلفات فراوان داشته است.

اما تلفات و قربانی‌ها فقط به این نیروهای درگیر محدود نشده و دامن مردم غیرنظامی ساکن در منطقه را نیز گرفته است.

از جمله مقامات محلی عراق و سازمان‌های غيردولتی فعال در شمال عراق در نیمه مردادماه اعلام کردند که این درگيری‌ها در مرز ايران و عراق، باعث آواره شدن بيش از ۲۰۰ خانوار شده است.

حال دیدبان حقوق بشر در بیانیه تازه خود با انتقاد از دو دولت ترکیه و ایران می‌گوید این دو «برای به حداقل رساندن اثر حملات خود بر غیرنظامیان» دست به اقدامات لازم نزده‌اند.

در همین زمینه جو استورک، معاون بخش خاورمیانه در این سازمان، در بیانیه روز جمعه می‌افزاید: «در مورد ایران، احتمال فراوان هست که غیرنظامی‌ها عمدا هدف قرار می‌گیرند.»

به گفته آقای استورک، «ایران و ترکیه باید هر چه در توان دارند برای حفاظت از غیرنظامی‌ها و اموال آنها به انجام برسانند، صرف نظر از این که دلیل حملات‌شان به کردستان عراق چیست».

حملات ترکیه در این منطقه خودمختار در شمال عراق زمانی آغاز شد که بر اثر دو انفجار در منطقه کردنشین جنوب شرقی ترکیه و در نزدیکی مرز عراق در اواخر مردادماه هشت سرباز ترک کشته‌ شدند، و وزیر دفاع ترکیه اعضای گروه پ. کا. کا را مسئول این بمب‌گذاری‌ها دانست.

دیدبان حقوق بشر به نقل از «ساکنان و مقامات عراقی» می‌گوید که «بسیاری از نقاط هدف حمله کاملا غیرنظامی هستند و گروه‌های مسلح در آنها فعال نیستند».

به گفته یک مقام ارشد در کردستان عراق، ترکیه تنها در یک مورد در یک حمله هوایی در روز ۲۱ اوت به نقطه‌ای از سلیمانیه عراق باعث مرگ یک خانواده هفت‌نفره شده است، اتهامی که آنکارا رد کرده است.

حزب کارگران کردستان ترکیه، پ. کا. کا.، هر از گاهی دست به حملاتی پراکنده در خاک این کشور می‌زند، اقدامی که گروه پژاک،‌ حیات آزاد کردستان، در خاک ایران به انجام می‌رساند.
XS
SM
MD
LG