لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۶

مونتاژ هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیل در آذربایجان


هواپیمای بدون سرنشین حرون ساخت اسرائیل
هواپیمای بدون سرنشین حرون ساخت اسرائیل
مطبوعات آذربایجان گزارش کرده‌اند که آذربایجان تا پایان سال جاری میلادی ۶۰ فروند هواپیمای بدون سرنشین از نوع «اوربیتر -۲‌ام» و «ارواستار» دریافت خواهد کرد.

به گزارش کانال تلویزیونی «آینس» آذربایجان، خرید این هواپیماهای بدون سرنشین باعث افزایش توان رزمی آذربایجان در مقابل ارمنستان می‌شود که نزدیک به ۲۰ سال است با یکدیگر مناقشه ارضی دارند، و همچنین توان مقابله آذربایجان در مقابل نفوذ رو به گسترش ایران در منطقه را افزایش خواهد داد.

خبرگزاری «آپا» آذربایجان نیز از قول مقامات نظامی آذربایجان که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود، گزارش داده است که ۶۰ فروند هواپیمای بدون سرنشین یاد شده به صورت مشترک توسط آذربایجان و اسرائیل ساخته خواهد شد، ۳۰ درصد از تجهیزات و قطعات این هواپیما‌ها توسط شرکت «سیستم‌های آزاد» آذربایجان و ۷۰ درصد قطعات این هواپیما‌ها توسط شرکت‌های اسرائیلی ساخته و در خاک آذربایجان مونتاژ خواهد شد.

اوزئیر جعفراف، رئیس مرکز مطالعات نظامی آذربایجان، در گفت‌وگو با رادیوفردا می‌گوید: «این هواپیماهای بدون سرنشین به صورت مشترک با همکاری شرکت‌های آذربایجانی و اسرائیل ساخته خواهد شد، این هواپیما‌ها قابلیت حمل موشک نخواهند داشت و صرفا برای کشفیات و عملیات اطلاعاتی-مونیتورینگ مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.»

به گفته وی، در حال حاضر شرکت «البیت» اسرائیل، به عنوان یکی از بزگ‌ترین و پیشرفته‌ترین شرکت‌های تولیدکننده هواپیمای بدون سرنشین جهان، در آذربایجان دفتر نمایندگی باز کرده است و با شرکت‌های آذربایجانی بر روی پروژه‌های مشترک کار می‌کند.

دولت آذربایجان تاکنون درباره جزئیات فعالیت شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات نظامی و دفاعی اسرائیلی در آذربایجان گزارشی نداده است، گرچه وجود قراردادهای دوجانبه نظامی و امنیتی آذربایجان و اسرائیل مورد تایید دولت الهام علی‌یف بوده است.

بنا به گفته مقامات آذربایجان، اسرائیل سهم بزرگی در مدرنیزه کردن تجهیزات نظامی، امنیتی، مخابراتی و دفاعی آذربایجان داشته است. شرکت «البیت» اسرائیل تاکنون چندین هواپیمای بدون سرنشین به باکو فروخته است.

اوزئیر جعفراف سرهنگ سابق وزارت دفاع آذربایجان در ادامه می‌گوید که دولت آذربایجان ترجیح می‌دهد جزئیات همکاری‌های نظامی باکو- تل‌آویو را همگانی نکند و در پرده نگه دارد.

وی درباره عدم واکنش ایران به خرید هواپیماهای بدون سرنشین از اسرائیل می‌گوید که ایران متوجه است که قرارداد بسته شده و بعد از چند ماه قطعات هواپیما‌ها در باکو مونتاژ خواهد شد، به همین خاطر می‌داند که در مقابل عمل انجام شده قرار گرفته و کاری نمی‌تواند بکند.

بودجه صنایع نظامی آذربایجان در سال ۲۰۱۱ بالغ بر یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار تعیین شده است.

وزارت صنایع دفاعی آذربایجان در ماه مارس، فروردین، سال جاری قرارداد ساخت هواپیماهای بدون سرنشین را با شرکت هوافضای اسرائیل امضا کرده است.

شرکت صنایع دفاعی و هوافضای اسرائیل بعد از برهم خوردن همکاری‌های دوجانبه با ترکیه در سال ۲۰۱۰، قراردادهای عظیمی با کشور آذربایجان منعقد کرد. این شرکت بعد از شرکت‌های «صنایع هوافضا» «البیت» بزرگ‌ترین تولید کننده هواپیماهای بدون سرنشین در اسرائیل است.

کشمکش میان دولت اردوغان و تنانیاهو از زمان حمله تکاوران اسرائیلی به کشتی ماوی مرمره حامل کمک‌های انسان‌دوستانه به نوار غزه شدت گرفت که در طی آن ۹ شهروند ترکیه جان باختند.
XS
SM
MD
LG