لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۳

ناسا «۲۰۱۲» را «چرند‌ترین فیلم» علمی‌خیالی تاریخ لقب داد


پوستر فیلم ۲۰۱۲
پوستر فیلم ۲۰۱۲
در جریان کنفرانسی که اخیرا در کالیفرنیا برگزار شد، گروهی از دانشمندان سازمان ناسا در آمریکا فیلم علمی‌خیالی «۲۰۱۲» ساخته رولند امریک را از نظر علمی چرند‌ترین فیلم تاریخ سینما معرفی کردند.

به نوشته روزنامه بریتانیایی گاردین، فیلم ۲۰۱۲ که فیلمی تخیلی درباره حوادث طبیعی و ویرانی کره زمین است از نظر فروش در گیشه نسبتا موفق بود. بودجه ساخت این فیلم که در سال ۲۰۰۹ به روی پرده رفت حدود ۲۰۰ میلیون دلار بود، ولی از محل فروش بلیت بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار درآمد از آن کسب شد.

حوادث این فیلم که در روز بیست و یکم دسامبر سال ۲۰۱۲ اتفاق می‌افتد بازگویی احیا رابطه زناشویی یک زوج است و در شرایطی اتفاق می‌افتد که کره زمین در معرض خطر نابودی کامل قرار می‌گیرد. دلیل نابودی کره زمین انتشار مواد سمی ناشناخته در جو کره زمین عنوان می‌شود که اولین بار در یک منطقه تفریحی که محل اقامت این زوج است مشاهده می‌شوند.

مدیران بخش مطالعات جوی ناسا در این کنفرانس اعلام کردند: «این فیلم یکی از نمونه‌های بارز بی‌توجهی به علم و ارائه نادرست مفاهیم علمی در هالیوود است. تهیه‌کنندگان این فیلم در حقیقت از نگرانی افکار عمومی در مورد «احتمال پایان حیات» بر روی کره زمین بهره‌برداری کرده‌اند.»

بنا بر تقویم تمدن مایا‌ها که ساکنان باستانی منطقه مرکزی قاره آمریکا بودند حیات بر روی کره زمین در تاریخ ۲۱ دسامبر سال ۲۰۱۲ بالکل از میان می‌رود.

روزنامه گاردین یادآوری می‌کند که یکی از دلایل تمرکز ناسا روی کاستی‌های این فیلم از نظر علمی و صحت و سقم آن ظاهرا انبوه نامه‌هایی است که این موسسه از مردم در همین زمینه دریافت کرده است.

به گفته مسئولان ناسا، در یک سال اخیر که از زمان پخش این فیلم می‌گذرد این سازمان تعداد زیادی نامه از سوی مردم که نگران پایان حیات کره زمین هستند دریافت کرده است. به همین خاطر مسئولان ناسا ناگزیر شده‌اند که وب‌سایتی جداگانه برای روشنگری در مورد این شایعات و خرافات راه بیندازند. ناسا در گذشته هیچ گاه مجبور نشده بود که به «یک چنین شکل سازمان‌یافته‌ای» با خرافات به‌ظاهر علمی مبارزه کند.

به نوشته روزنامه گاردین، در این کنفرانس دانشمندان ناسا همچنین تعداد دیگری از فیلم‌های علمی‌خیالی را به خاطر کاستی‌ها و ضعف‌شان از نظر علمی مورد انتقاد قرار داده‌اند، از جمله «پس‌فردا»، «روز ششم»، «واکنش زنجیره‌ای» و «آتش‌فشان».

کارشناسان ناسا همچنین گرچه پیشتر به نوعی مضمون فیلم «آخرالزمان» یا آرماگدون با بازی بروس ویلیس را تایید کرده بودند، در این کنفرانس علمی نام این فیلم را هم در فهرست تولیدات بی‌پایه و اساس هالیوود قرار دادند.

در این میان فیلم‌هایی علمی‌خیالی هم هست که دانشمندان ناسا مورد تقدیر قرار داده‌اند، از جمله «گاتاکا»، «بلیدرانر»، «متروپولیس» و «پارک ژوراسیک».
XS
SM
MD
LG