لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۲

سقوط بازارهای بورس جهان ادامه دارد


سرمایه گذاران نگران بروز رکود جهانی (عکس: AFP)
سرمایه گذاران نگران بروز رکود جهانی (عکس: AFP)

ارزش سهام توکیو در ساعات آغازین روز چهارشنبه ۴/۹ درصد کاهش یافت که بزرگ ترین سقوط سهام در این بازار از اکتبر سال ۱۹۸۷ به این سو است. با این حساب میزان زیان های این بازار در پنج روز گذشته به ۱۹ درصد می رسد.


سهام کمپانی تویوتا، بزرگ ترین شرکت اتومبیل سازی دنیا، نیز پس از این که یکی از مقامات آن اعلام کرد سود سالانه این شرکت احتمالا کاهش خواهد داشت ۶/۱۱درصد سقوط کرد.


یک روز پس از این که بانک مرکزی استرالیا با یک درصد کاستن از نرخ بهره به کمک بازارها آمد و به خوش بینی سرمایه گذاران در آسیا و اقیانوسیه دامن زد، امروز شاخص سهام در این کشور نیز پنج درصد کاهش را نشان می دهد.



شاخص سهام بازار آسیا اقیانوسیه در خارج از ژاپن ۸/۷ درصد کاهش را نشان می دهد که به گزارش خبرگزاری رویترز بزرگ ترین سقوط سهام در این بازار از اکتبر سال ۱۹۹۷ است. این شاخص در یک ماه گذشته ۲۶ درصد و کلا در سال جاری ۴۹ درصد کاهش داشته است.


شاخص سهام در بازار هنگ کنگ پس از تعطیلی رسمی این بازار در روز سه شنبه به پایین ترین سطح خود در ۲۸ ماه گذشته رسید و ۵/۵ درصد کاهش را نشان داد.


ارزش سهام در بازار اندونزی نیز پیش از این که مقامات خرید و فروش را متوقف کنند ۱۰ درصد سقوط کرد.


بانک مرکزی هنگ کنگ روز چهارشنبه اعلام کرد برای کمک به بهبود این وضع نرخ بهره خود را با یک درصد کاهش به ۵/۲درصد خواهد رساند.


بن برنانکی، مدیر بانک مرکزی ایالات متحده، ‌روز سه شنبه هشدار داد که این تلاطم در بازارها ممکن است باعث کاهش فعالیت های اقتصادی این کشور در سال ۲۰۰۹ شود، اما در عین حال خبر از احتمال کاهش نرخ بهره در ایالات متحده داد.


با توجه به سقوط بازارهای آسیا انتظار بر این است که بازارهای عمده اروپا هم روز چهارشنبه را با افت شدید آغاز کنند.


در همین حال بازار سهام میسکس مسکو که بخش اعظم تجارت روسیه در آن انجام می گیرد پس از سقوط بیش از ۱۴ درصد تنها در نیم ساعت آغازین کار چهارشنبه توسط مقامات این بازار تا روز جمعه تعطیل شد.


با نزدیک شدن به زمان نشست گروه هفت کشور صنعتی دنیا که روز جمعه در واشینگتن برگزار می شود، سرمایه گذاران چشم به راه اقدامی گسترده تر از سوی دولت ها برای برخورد با این فاجعه جهانی هستند.


در همین حال دولت بریتانیا خبر از یک بسته نجات مالی می دهد که احتمالا شامل تزریق عمده سرمایه در بازار خواهد بود. بانک انگلستان نیز پس از نشست خود در روز پنج شنبه قرار است نرخ بهره خود را نیم درصد کاهش دهد.


تاکنون مجموعه اقدامات از سوی دولت های مختلف، مثل طرح نجات مالی ۷۰۰ میلیارد دلاری دولت بوش و تزریق عمده پول در بازارها توسط بانک های مرکزی سراسر دنیا، نتوانسته است موج عظیم عدم کارایی نظام مالی دنیا را متوقف کند یا اقتصاد جهانی را از درغلتیدن به دامن رکود بازدارد.


XS
SM
MD
LG