لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۴

توافق رهبران اروپا برای مقابله با بحران مالی


رهبران آلمان، فرانسه، بريتانيا و ايتاليا روز شنبه در نشست پاریس شرکت کردند.
(عکس از: AFP)
رهبران آلمان، فرانسه، بريتانيا و ايتاليا روز شنبه در نشست پاریس شرکت کردند. (عکس از: AFP)

رهبران آلمان، فرانسه، بريتانيا و ايتاليا روز شنبه توافق کردند تا بدون تصويب يک طرح مشترک، برای مقابله با بحران مالی کنونی در جهان رويکردی هماهنگ تر را در پيش بگيرند.


در بيانيه ای که در پايان نشست اين رهبران در پاريس منتشر شد، آمده است:«ما به طور مشترک متعهد شديم تا سلامت و ثبات سيستم بانکی و مالی را تضمين کنيم و همچنين تمام اقدامات ضروری برای دستيابی به چنين هدفی را انجام خواهيم داد».


در همين حال، نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه و ميزبان اين نشست، گفت که وی به همراه رهبران آلمان، بريتانيا و ايتاليا توافق کرده اند تا در اين زمينه اقدامات هماهنگی را به اجرا بگذاراند.


ولی رييس جمهوری فرانسه با اين حال تاکيد کرد: اين اقدامات به معنی آن نخواهد بود که از طرحی برای حمايت مالی از نظام بانکی پشتيبانی خواهد کرد.به نظر می رسد آلمان از چنين اقدامی حمايت می کند.


آقای سارکوزی در کنفرانس خبری مشترک با گوردون براون؛ نخست وزير بريتانيا، آنگلا مرکل؛ صدر اعظم آلمان و سيلويو برلوسکونی؛ نخست وزير ايتاليا، تاکيد کرد: رهبران اين کشورها توافق کردند تا از نهاد های مالی و بانکی که با بحران مواجه اند حمايت کنند.


گوردون بروان، آنگلا مرکل و سيلويو برلوسکونی به دعوت نيکلا سارکوزی روز شنبه در کاخ اليزه در پاريس گرد هم آمدند تا درباره راهکارهای مشترک برای مقابله با بحران مالی جهانی که از دهه ۱۹۳۰ تاکنون بی سابقه بوده، با يکديگر رايزنی کنند.


فرانسوا فيون، نخست وزير فرانسه روزجمعه با اشاره به بحران مالی جهانی گفته بود: جهان به دليل نظامی نامسئول، در لبه دوزخ قرار دارد.


نشست پاريس در پی تصويب طرح نجات مالی از سوی کنگره آمريکا برگزار شد.


کنگره آمریکا روز جمعه با لایحه پیشنهادی ۷۰۰ ميليون دلاری دولت جرج بوش برای حمايت از سيستم مالی اين کشور را تصویب کرد.


اين در حالی بود که مجلس نمايندگان طرح نجات موسسات مالی را در روز دوشنبه با اکثريت آرا اين طرح را رد کرده بود.


فرانسه اميدوار بود در این نشست بتواند حمایت دیگران رهبران اروپایی را برای مداخله دولت در وضعیت کنونی را به دست بیاورد.


این در حالی است که کارشناسان اقتصادی می گویند: بحران کنونی نتیجه مداخله نکردن دولت در بازارهای مالی است.


نيکلا سارکوزی روز شنبه با دومينيک استراوس کان، رييس فرانسوی صندوق بين المللی پول نيز ديدار کرد.


آقای سارکوزی اميدوار است که بتواند نظر رييس صندوق بين المللی پول را نيز به قاعده مند تر کردن نظام مالی جلب کند.


هفته گذشته، هنگامی که طوفان بحران مالی از آن سوی کناره های اقيانوس اطلس به سواحل اروپا رسيد و آشکار شد که برخی از بانک های اروپايی نيز در بحران غوطه ور هستند، نيکلا سارکوزی از «گروه هشت» خواست که به دنبال «استقرار پايه ای برای نظام نوين مالی جهان» باشند


جرج بوش می گوید: برای بازگشت اوضاع اقتصادی به حالت عادی، نياز به زمان بيشتری است.

«ضرورت دخالت دولت در بازار»


در همین حال، با قانون شدن طرح ۷۰۰ ميليارد دلاری ضمانت مالی، دولت آمريکا در موقعيتی قرار مي گيرد تا بزرگترين تضمين مالی را در تاريخ اين کشور بهر نحوی که صلاح بداند خرج کند.


جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا صمن استقبال از تصويب اين لايحه تاکید کرد: دخالت دولت در مواقع اضطراری ضروری است.


آقای بوش با اشاره به « نگرانی آمریکایی ها درباره نقش دولت در هزينه کردن» این طرح ۷۰۰ ميليارد دلاری، گفت: من از طرفداران سر سخت بازار آزاد هستم ولی اعتقاد دارم دخالت دولت فقط در شرايط اضطراری مي تواند مجاز باشد و اکنون دخالت در اوضاع مالی، به روشنی ضروری و لازم است.


هنری پالسون، وزير دارايی آمريکا، پس از قانونی شدن اين لايحه که در دو هفته اخير با چالش هایی در کنگره روبه رو بود، تصریح کرد که وی هزينه کردن اين مبلغ عظيم را به زودی آغاز خواهد کرد.


آقای پاولسون در واقع اين اختيار بی سابقه را خواهد داشت تا با دخالت و تشخيص خود، هر موسسه مالی را که بخواهد بخرد.


اما برخی از نمايندگان کنگره از جمله دنيس کوسينيچ، نماينده دموکرات از ايالت اوهايو، ضمن مخالفت با تصويب اين لايحه گفت: اين لايحه هيچ کاری را صورت نخواهد داد. زيرا اين لايحه هيچ اشاره ای به ميليونها آمريکايی که با حراج خانه هايشان یا از دست دادن آنها روبه رو هستند نکرده است.


در همين حال شواهد جديد حاکی از اين است که به علت ضربات وارد شده به موسسات مالی آمريکا، اوضاع اقتصاد جهانی نيز دستخوش امواج متلاطمی شده است.


آمار منتشره وزارت کار آمريکا در روز جمعه از بيکار شدن ۱۵۹ هزار نفر فقط در ماه سپتامبر خبر داد، که نهمين ماه متوالی از دست دادن اشتغال در امريکا است.


همچنين يک شرکت اتومبيل سازی در بريتانيا نيز کار هفتگی خود را به علت کاهش فروش اتومبيل در آن کشور، از ۵ روز به چهار روز تقليل داد.


آقای بوش درهمین حال گفت: طرح نجات مالی معجزه نخواهد کرد و برای بازگشت اوضاع اقتصادی به حالت عادی، نياز به زمان بيشتری است.


XS
SM
MD
LG