لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۴

مجلس نمايندگان آمريکا «طرح نجات مالی» را رد کرد


به دنبال رد طرح نجات مالی، قیمت نفت ۱۰ درصد افزایش و شاخص بورس آمریکا هشت درصد کاهش یافت.(عکس از AFP)
به دنبال رد طرح نجات مالی، قیمت نفت ۱۰ درصد افزایش و شاخص بورس آمریکا هشت درصد کاهش یافت.(عکس از AFP)
مجلس نمايندگان آمريکا، طرح اضطراری کاخ سفيد در کمک ۷۰۰ ميليارد دلاری به نظام مالی و بازارهای بورس اين کشور که دچار بحران شده است را رد کرد.

بر اساس اين طرح که به درخواست وزارت خزانه داری آمريکا تدوين شده بود، دولت قرار بود حدود ۷۰۰ ميليارد دلار از سهام بی ارزش بازار های مالی آمريکا را خريداری کند تا با اين اقدام، شاخص های بازار بورس را افزايش دهد و اعتماد خريداران را دوباره جلب کند.

جرج بوش در واکنش به رد این طرح، اعلام کرد که از این اتفاق«نا امید» شده است اما تلاش خود را برای ادامه رایزنی برای تصویب این طرح ادامه خواهد داد. او از تصويب «طرح نجات مالی» در مجلس نمايندگان ابراز اطمينان کرده بود.

در اين طرح شماری از بانک های آمريکا، برای پوشش، و جبران مطالبات غير قابل وصولی که همچنان در اختيار خواهند داشت، به خريد بيمه دولتی ترغيب شده بودند.

همچنين دولت قرار بود اوراق بهاداری که در حقيقت وام های مسکن بودند و اکنون ارزش خود را از دست داده اند را از بازار بورس نيويورک (وال استريت) خريداری کند.
جمهوريخواهان که از مخالفان اصلی اين طرح بودند و نيز شماری از دمکرات ها در مجموع با ٢٢۸ رای مخالف در برابر ٢۰۵ رای موافق، اين طرح را رد کردند.


جمهوريخواهان که از مخالفان اصلی اين طرح بودند و نيز شماری از دمکرات ها در مجموع با ٢٢۸ رای مخالف در برابر ٢۰۵ رای موافق، اين طرح را رد کردند.

ساعتی پس از آنکه مشخص شد طرح نجات مالی با شکست مواجه خواهد شد، سهام وال استريت ۷۷۷ واحد سقوط کرد.


به دنبال رد طرح نجات مالی، خبرگزاری رویترز از افزایش ۱۰ درصدی قیمت نفت و افت هشت درصدی شاخص بورس آمریکا خبر داد.

قرار بود در صورت تصويب اين طرح، بودجه ۷۰۰ ميليارد دلاری به صورت پلکانی در اختيار وزارت خزانه داری آمريکا قرار گيرد.

بحران مالی آمريکا که از ۱۳ ماه پيش کليد خورده، در هفته های اخير وارد مرحله تازه ای شده و اميدها برای اينکه اين بحران تنها به چند موسسه وام مسکن محدود شود به نااميدی تبديل شده است.

هفته گذشته و با در خطر قرار گرفتن موجوديت بانک «مورگن استانلی»، يکی ديگر از نمادهای وال استريت، بازارهای مالی آمريکا بيش از پيش در بحران فرو رفتند.

رسانه های آمریکا اعلام کرده اند که ريشه اين بحران مالی، وام هايی است که طی مدتی طولانی برای خريد مسکن در اختيار شمار بسيار زيادی از آمريکايی های کم در آمد قرار گرفته است.

در پی رکود بازار مسکن، و ناتوانی وام گيرندگان در بازپرداخت اقساط بدهی شان، تعداد قابل ملاحظه ای از موسسات مالی آمريکايی و نيز غير آمريکايی با دشواری های بزرگ مالی روبه رو شدند.

برآورد می شود که در طول سال جاری، شرکت های آمريکايی به اندازه کل بازار سهام سوئيس ارزش خود را از دست داده باشند. ارزش بازار سوييس در حدود ۹۸۸ ميليارد دلار است.
XS
SM
MD
LG