لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۰

صد استاد اقتصاد: جعل واقعیات مصداق بارز فریب مردم است


محمود احمدی‌نژاد در جلسه هیات دولت
محمود احمدی‌نژاد در جلسه هیات دولت
خبرگزاری کار ایران، ایلنا، روز سه‌شنبه از صدور بیانیه ۱۰۰ استاد اقتصاد دانشگاه‌های ایران خبر داد که دولت نهم را به «جعل واقعیات علمی» متهم کرده و آن را «مصداق بارز فریب مردم» دانسته‌‌اند.

این استادان اقتصاد از دانشگاه‌های معتبری چون تهران، علامه طباطبایی، شهید بهشتی و تربیت مدرس در بیانیه خود بی آن که نامی از دولت محمود احمدی‌نژاد ببرند اشاره می‌کنند که «در سال‌های اخیر» برای نمایش موفقیت‌های دولت در عرصه اقتصاد «استناد به داده‌های نادرست» و «استناد نادرست به داده‌ها» مورد استفاده قرار گرفته است.

ایلنا یک روز پس از آن از بیانیه این ۱۰۰ استاد اقتصاد خبر داده است که محسن رضایی، یکی دیگر از رقبای انتخاباتی آقای احمدی‌نژاد،‌ در مناظره شب پیش او را به «عددسازی» متهم کرد.

آقای رضایی در آخرین مناظره از مبارزات انتخاباتی دهمین دوره ریاست جمهوری گفت نمی‌خواهد محمود احمدی‌نژاد را به دروغ‌گویی متهم کند، اما صراحتا اعلام کرد که در دولت او «عددسازی شده است» و او را به «بی‌ثباتی در مدیریت» متهم کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن آن که نگذاشت مناظره از آرامش و منطق دور شود تا آنجا پیش رفت که گفت: «بنده بیش از آقای احمدی‌نژاد از درون وزارتخانه‌های ایشان خبر دارم.»

استادان آمار و اقتصاد معتبرترین دانشگاه‌های کشور در بیانیه خود یادآوری کرده‌اند که «ادامه روند فعلی می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به نهادهای تخصصی کشور» وارد کند.

در این بیانیه که خبرگزاری ایلنا آن را با نام تمام این استادان منتشر ساخته، استناد به داده‌های نادرست و جعل واقعیات علمی «مصداق بارز فریب مردم و توهین به شعور جامعه» دانسته شده است.

این نخستین بار نیست که اقتصادانان ایرانی دولت محمود احمدی‌نژاد را به چالش طلبیده‌اند، از جمله ۵۷ استاد اقتصاد دانشگاه‌های ایران در سال ۱۳۸۶ به سیاست‌های اقتصادی دولت نهم ایراد گرفته و این دولت را به مناظره دعوت کردند.

این اقتصاددانان در نامه‌ای که در ۲۱ خرداد سال ۱۳۸۶ منتشر شد صریحا اعلام کردند که بی‌اعتنایی دولت به نظرات علمی استادان و کارشناسان در حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی موجب شده است که «بسیاری از پیش‌بینی‌های بدفرجام صاحب‌نظران تحقق یابد.»

این ایرادی است که محسن رضایی نیز در مناظره خود با آقای احمدی‌نژاد مطرح کرد و او را به عدم تعامل با نخبگان کشور متهم کرد.
XS
SM
MD
LG