لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۸

حسنی مبارک، دیکتاتور مخلوع مصر، بازداشت شد


تلویزیون دولتی مصر روز چهارشنبه از بازداشت «۱۵ روزه حسنی مبارک برای انجام تحقیقات» خبر داد. در همین حال علا و جمال مبارک، دو پسر او، برای طی کردن دوره بازداشت خود به قاهره منتقل شده‌اند. گفته می‌شود آقای مبارک در زمان بازداشت نیز در شرم‌الشیخ خواهد ماند.

دیکتاتور مصر که ۳۰ سال بر این کشور حکومت کرده بود در روز ۱۱ فوریه سال جاری میلادی به دنبال تظاهرات و اعتراضات گسترده مردم مصر سرنگون شد و به نوعی تبعید در شهر شرم‌الشیخ در کنار دریای احمر رفت.

خبرگزاری رویترز بازداشت حسنی مبارک و دو پسر او را اقدامی دانسته است در جهت ساکت کردن اعتراضات تازه مردم مصر و پایان دادن به این سوء‌ظن که حاکمان نظامی این کشور از فرمانده سابق خود حمایت می‌کنند.

پس از یک ماه و اندی از سقوط رئیس جمهور مصر، هفته گذشته میدان تحریر قاهره بار دیگر به صحنه اعتراضات گسترده مردم تبدیل شد، اعتراضاتی که به خشونت و حتی مرگ یک تن نیز انجامید.

مردم معترض در این تجمعات که به گزارش خبرگزاری رویترز هنوز، هرچند به شکل محدود، در شرم‌الشیخ ادامه دارد خواستار «محاکمه دزد» هستند.

به گزارش تلویزیون دولتی مصر، دادستان کل کشور روز یک‌شنبه گذشته آقای مبارک را برای «پرسش و بازجویی در مورد کشتار معترضان و همین طور اختلاس سرمایه‌های عمومی کشور» احضار کرده است.

ظاهرا رئیس جمهور سابق مصر ساعاتی پس از آن احضار شده است که روز یک‌شنبه در اولین حضور خود در برابر دوربین‌های تلویزیون پس از سرنگونی در بیانیه‌ای خود را از هر گونه اشتباه و خطا بری دانست.

به دنبال این خبر روز سه‌شنبه رسانه‌های دولتی مصر اطلاع دادند که حسنی مبارک به دلیل وخامت حال خود و «بحران قلبی» در بیمارستان بستری شده است.

این در حالی است که خبرگزاری رویترز اخبار مربوط به وضع سلامتی آقای مبارک را «ضدونقیض» خوانده و از قول تلویزیون العربیه می‌گوید که حال او «آن قدر خوب هست که در بیمارستان شرم‌الشیخ به پرسش‌های دادستان پاسخ دهد».

حسنی مبارک در سال‌های اخیر مشکلات جسمی داشته و در مارس سال ۲۰۱۰ پیش از خلع شدن از قدرت نیز برای معالجه و انجام عمل جراحی به آلمان رفته بود.
XS
SM
MD
LG