لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۰۷

تشکیل ارتش مزدوران خارجی برای دفاع از امارات


نیروهای امنیتی بلک‌واتر در حال حفاظت از پل برمر، نماینده آمریکا در بغداد در سال ۲۰۰۳
نیروهای امنیتی بلک‌واتر در حال حفاظت از پل برمر، نماینده آمریکا در بغداد در سال ۲۰۰۳
گزارش اخیر روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز حاکی از تجهیز یک ارتش کوچک خارجی در شیخ‌نشین ابوظبی به منظور مقابله با تهدیدات ایران، دفاع از بناهای بلند تجاری و همچنین رویارویی با شورش‌های احتمالی طرفداران آزادی و سرکوب جنبش‌های موسوم به «بهار عربی» است.

ارتش یاد شده از تابستان گذشته، و پیش از آغاز بهار عربی، در ابوظبی مستقر شده و هم اکنون در پادگانی در حاشیه شهر دوران آموزش‌های نهایی را طی می‌کند. این ارتش در مرحله ابتدایی در اندازه یک گردان در نظر گرفته شده و مرکب از ۸۰۰ نیروی رزمی ورزیده است.

تشکیل واحد زبده‌ای از نیروهای مزدور مسلح در امارات، با هدف اولیه مقابله با تهدیدات خارجی و دفاع از تاسیسات تجاری و اقتصادی و همچنین خنثی ساختن اقدامات تروریستی پیگیری شد، مشابه آن چه که ارتش عربستان هنگام ورود به بحرین در ماه مارس سال جاری، به عنوان هدف عملیات خود در منامه معرفی کرده بود.

پس از سقوط دولت‌های تونس و مصر و رسیدن موج نا‌آرامی‌ها به لیبی، یمن، سوریه و به‌خصوص بحرین، ایجاد ظرفیت لازم برای سرکوب حرکت‌های احتمالی طرفداران دموکراسی، اینک مقدم بر ضرورت تامین نیازهای گذشته، هدف اصلی تشکیل چنین نیرویی قرار داده شده است.

در شرایط کنونی، رژیم‌های موروثی حاشیه جنوبی خلیج فارس بیش از هر زمان دیگر از توهم توطئه، و ترس از سقوط احتمالی، و بی‌اطمینانی به نیروهای خودی، در شرایط بروز یک بحران داخلی، رنج می‌برند. به همین نسبت شمار موسسات خصوصی امنیتی نیز در منطقه افزایش یافته است.

نقش شیخ محمد

ظاهرا استخدام ارتش مزدوران خارجی امارات توسط شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی، صورت گرفته و به این منظور قرار دادی با ارزش بالغ بر ۵۵۰ میلیون دلار بین ابوظبی و شرکت امنیتی آمریکایی موسوم به «بلک‌وا‌تر» (آب سیاه) به امضا رسیده است.

بنا بر قول اریک پرینس، بنیان‌گذار آمریکایی موسسه نظامی – امنیتی بلک‌وا‌تر، ارتش مزدوران امارات مرکب از سربازان آمریکای جنوبی، آفریقای جنوبی و اروپایی است و در آن از سربازان مسلمان به هیچ وجه استفاده نخواهد شد.

شرکت بلک‌وا‌تر در عراق و افغانستان با ارتش آمریکا در زمینه‌های امنیتی دارای همکاری نزدیکی است و برخورداری نفرات این موسسه از مصونیت قضائی در صورت ارتکاب خلاف یا ایراد اتهام، در گذشته جنجال‌های فراوانی را به وجود آورده است.

در سال ۲۰۰۷ نیروهای موسسه بلک‌وا‌تر در عراق متهم به کشتن ۱۴ عراقی شدند. پیگیری این اتهام در داخل عراق و دفاع دولت آمریکا از نفرات ارتش مزدور موضوع یک جنجال گسترده خبری بود.

علاوه بر گزارش روز یک‌شنبه نیویورک تایمز، شبکه تلویزیونی الجزیره نیز از روز دوشنبه ۱۶ ماه مه برنامه‌ای را در چند بخش به معرفی این ارتش اجاره‌ای اختصاص داده است.

ارتش مزدوران در ابوظبی

بعد از شکل گرفتن جنبش‌های آزادی‌خواهی اخیر در کشور‌های مسلمان، استفاده از نیروهای مزدور خارجی مورد توجه حکام محلی در حاشیه جنوبی خلیج فارس قرار گرفته و در جهت تامین نیاز این بازار تعدادی از موسسات امنیتی تازه نیز، با هدف عرضه خدمات دفاعی به آن‌ها در منطقه تشکیل شده است.

واحد نظامی مزدوران خارجی موسسه بلک‌وا‌تر در ابوظبی ار-۲ نامیده شده است. دولت آمریکا و مقامات دفاعی و حقویق آن کشور پس از علنی شدن موضوع تشکیل این واحد نظامی، هم اکنون مشغول بررسی جوانب حقوقی تشکیل چنین ارتشی شده‌اند. یکی از نگرانی‌های آمریکا در این رابطه مخدوش نشدن مقررات داخلی و بین‌المللی و به‌خصوص نقض نشدن قوانین مربوط به صادرات یا نقل و انتقال اسلحه است.

یک‌شنبه گذشته یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا تائید کرد که از موضوع تشکیل (ارتش) ار-۲ در ابوظبی مطلع است و مقامات مربوط به بررسی جوانب این اقدام مشغول‌اند.

افرادی که به استخدام ارتش‌های مزدور درمی‌آیند معمولا دارای سابقه خدمت در ارتش‌های منظم‌اند. سطح بالای دستمزد، برای مزدوران، جاذبه اصلی پیوستن آن‌ها به ارتش مزدوران است. این گروه بعد از چند سال کار می‌توانند زندگی مرفهی را برای خود تدارک ببینند.

سطح دستمزد مزدوران استخدام شده توسط موسسات خصوص امنیتی چندین برابر نفرات عادی ارتش‌های اروپایی است. بنا بر گزارش مجله معروف فوربز، این دستمزد برای افرادی که به عنوان مثال از چاه‌های نفت حفاظت می‌کنند، سالانه در حدود ۱۵۰ هزار دلار و برای کسانی که در مناطق نا‌امن نظامی گشت‌زنی می‌کنند تا ۲۵۰ هزار دلار در سال است.

کارفرمایان این گروه از جنگجویان اجاره‌ای نیز به دلیل مهارت‌های قبلی آن‌ها و عدم نیاز به تحمل هزینه‌های آموزش سربازان بی‌تجربه، استخدام حرفه‌ای‌ها را به استفاده از نیروهای عادی ترجیح می‌دهند. به علاوه، تعهدات کوتاه‌مدت استخدامی، عملا هزینه‌های تشکیل این گونه ارتش‌ها را کمتر از ارتش‌های عادی می‌سازد.

سابقه استفاده از حرفه‌ای‌ها

این اولین بار نیست که امارات به منظور تامین نیازهای امنیتی خود به استخدام نیروهای خارجی روی آورده است. جمعیت ساکن در امارات هفتگانه در حدود ۸ میلیون نفر است. از این تعداد، جمعیت محلی تنها به یک میلیون نفر می‌رسد. در گذشته تعداد قابل ملاحظه‌ای از نفرات غیرمحلی، من‌جمله سربازان سابق استرالیایی، در ارتش، پلیس، نیروی هوایی، واحد‌های دریایی و گشت‌های ساحلی امارات استخدام شده‌اند.

امارات متحده متحد نظامی آمریکاست. واحد‌های نیروی هوایی امارات هم اکنون نیروهای ناتو را در اجرای طرح منطقه ممنوع پرواز بر فراز لیبی، و نیروهای ناتو را در جنگ افغانستان همراهی می‌کنند. ماه گذشته واحد‌های دریایی امارات نیز همراه با واحدی از ناوگان پنجم آمریکا علیه دزدان دریایی در آب‌های سومالی شرکت جستند.

ابوظبی سال گذشته مذاکره با شرکت داسو، سازنده هواپیماهای جنگنده میراژ، را به منظور خرید تعداد بیشتری هواپیمای نظامی متوقف ساخت. علت توقف گفت‌وگوها گزارش‌هایی بود که در مطبوعات فرانسوی پیرامون ارتباط ابوظبی با یک موسسه امنیتی اسرائیلی انتشار یافته بود.

نگرانی کنونی دولت آمریکا در قبال تشکیل ارتش خصوصی موسوم به ار-۲ در ابوظبی، تحت مدیریت یک موسسه آمریکایی، شرکت دادن نفرات آن به منظور سرکوب نا‌آرامی‌های احتمالی داخلی آینده در امارات است.
XS
SM
MD
LG