لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۵

بررسی تنش در روابط با ایران در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس


سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در نشست روز سه‌شنبه خود در ریاض مسایلی همچون روابط با ایران و سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به کشورهای منطقه را مورد بررسی قرار می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس روز سه‌شنبه در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، گرد هم آمده‌اند تا درباره مسایلی همچون تنش درروابط این کشورها با ایران و نیز ناآرامی‌ها در کشورهای عربی با هم رایزنی کنند.

یک مقام عالی‌رتبه در شورای همکاری خلیج فارس با اعلام این خبر افزوده است، سفر اخیر علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران به چند کشور منطقه، نیز در این نشست مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کشورهای عربستان سعودی، امارت متحده عربی، کویت، قطر، عمان و بحرین شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند.

رابطه میان ایران و این کشورها در ماه‌های گذشته و به ویژه به دنبال اعزام نیروی نظامی از سوی برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به بحرین برای مقابله با اعتراض شیعیان این کشور رو به تیرگی نهاده و دو طرف وارد یک جنگ لفظی تمام عیار شده بودند.

در حالی که مقام‌های ایرانی خواستار خروج نظامیان خارجی از بحرین شده‌اند، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، تهران را به مداخله در امور داخلی خود متهم کرده‌اند.

در این میان علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، با سفر به چند کشور منطقه از جمله قطر و امارات برای کاستن از تنش در روابط با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تلاش کرده است.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه با اشاره به سفر علی‌اکبر صالحی به کشورهای منطقه اظهار داشته است: «رایزنی‌هایی که با کشورهای منطقه برای انجام مذاکرات در حال انجام است، شفاف و صریح و برای تبادل نظر برای ریشه‌یابی مشکلات منطقه و پیدا کردن راه حل‌های لازم در این زمینه است.»

وی در عین حال «خط تبلیغی و سیاسی صهیونیسم و آمریکا» را به ایجاد فتنه‌ای در منطقه متهم کرده که به گفته وی به «ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه» منجر می‌شود و افزوده است: «در چنین شرایطی به کشورهای منطقه توصیه می‌شود ضمن شناخت توطئه‌های دشمن از ورود به این فتنه‌ها پرهیر کنند که البته با رایزنی‌های وزیر امور خارجه ایران با مقامات کشورهای منطقه تا حدودی این فتنه‌ها خنثی شده است.»

از سوی دیگر به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره مخالفت عربستان سعودی با سفر علی‌اکبر صالحی به این کشور، خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از یک مقام‌ آگاه در وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده است، «در شرایط فعلی» برنامه‌ای برای سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به عربستان سعودی تنظیم نشده است.

پیشتر برخی از سایت‌های اینترنتی در ایران به نقل از سایت میدل‌ایست آن‌لاین نوشته بودند،‌ عربستان سعودی سفر وزیر امور خارجه ایران به ریاض را منوط به عذرخواهی تهران از ریاض بر سر تحولات اخیری که به تنش در روابط دو کشور منجر شده، کرده است.

سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در نشست خود در ریاض علاوه بر موضوع رابطه با ایران و نتایج سفر علی‌اکبر صالحی به کشورهای منطقه، به بررسی برنامه شورای همکاری خلیج فارس برای انتقال قدرت در یمن و نیز قیام‌های مردمی در سایر کشورهای عربی خواهند پرداخت.
XS
SM
MD
LG