لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۳

پنج برگزیده هفته: فیلم‌های فضایی


استنلی کوبریک، خالق ۲۰۰۱: ادیسه فضایی
استنلی کوبریک، خالق ۲۰۰۱: ادیسه فضایی
وب‌سایت شبکه خبری سی‌ان‌ان هر روز جمعه در بخش سرگرمی‌های خود فهرستی از بهترین محصولات فرهنگی و سرگرم‌کننده را براساس پیشنهادات خوانندگان خود منتشر می‌کند. این فهرست یک هفته می‌تواند مربوط به یک عرصه و هفته دیگر مربوط به عرصه‌ای متفاوت باشد مثل سینما، موسیقی، کتاب و امثال آن، و معمولا عناوینی برگزیده می‌شوند که با موضوعات خبری مهم آن هفته به‌نوعی ارتباط یا انطباق داشته باشند.

در این فهرست‌ها ممکن است محصولات فرهنگی بسیار جدی از هر هنر یا ژانری که فکرش را بکنید یا یک کتاب ساده و سرگرم‌کننده معرفی شود. نویسندگان این ستون به طنز می‌گویند که حداقل کاری که برای خوانندگان می‌کنند این است که راهنمایی ساده برای وقت‌گذرانی یا به قولی هدر دادن اوقات تعطیلات آخر هفته در اختیار خوانندگان وب‌سایت خود قرار می‌دهند.

حال تنظیم‌کنندگان این ستون برای جمعه هشتم ماه ژوئیه، ۱۷ تیرماه، فهرستی از پنج فیلم فضایی را انتخاب کرده‌ و دلیل آن را پرواز آخرین فضاپیمای ناسا از نسل «شاتل» در روز جمعه هفته گذشته اعلام کرده‌اند.

جیمز کامرون سازنده فیلم بیگانه‌‌ها با شرکت سیگورنی ویور

به گفته نویسندگان این بخش از وب‌سایت سی‌ان‌ان به نظر می‌رسد که تحت تاثیر پرواز فضاپیماهای «شاتل» سفر به فضا بسیار ساده‌تر از گذشته است و به زودی شاید امکان چنین سفری برای همگان فراهم شود. هر چند که بدون تردید برای افزایش درآمد خود اولین کاری که خطوط مسافربری فضایی انجام خواهند داد اخذ مبالغ هنگفت از مسافران بابت بار یا چمدان‌های اضافه خواهد بود.

تاریخچه تولید فیلم‌های علمی‌خیالی با موضوع سفر به فضا به سال‌های اول قرن ۲۰ بازمی‌گردد. ژرژ مه‌لی‌یس، از نخستین کارگردانان دنیا و یکی از پیشگامان صنعت سینما در سال ۱۹۰۲ و چندین دهه قبل از آغاز رقابت دو بلوک شرق و غرب بر سر رسیدن به ماه فیلم علمی‌خیالی خود با عنوان «سفر به کره ماه» را ساخت که از آن به عنوان اولین فیلم علمی‌خیالی دنیا نام برده می‌شود.

در ستون «پنج برگزیده جمعه» در وب‌سایت سی‌ان‌ان آمده است که گزیده‌های این هفته به ژانرهای سینمایی گوناگون، از علمی‌خیالی تا کمدی و داستانی، تعلق دارند. به همین خاطر گستره انتخاب به اندازه خود موضوع سفر به فضا بیکران است.

پس از این مقدمه، بهترین پنج فیلم با موضوع سفر به فضا به این ترتیب فهرست شده‌اند:

جنس درست اثر فیلیپ کافمن

جنگ ستارگان اثر جرج لوکاس

بیگانه‌ها اثر جیمز کامرون

فلش گوردون اثر مایک هاجز

۲۰۰۱: ادیسه فضایی اثر استنلی کوبریک
XS
SM
MD
LG