لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۴

آواتار، رکورد‌دار کپی‌برداری غیرمجاز اینترنتی در سال ۲۰۱۰


فیلم «آواتار»، ساخته جیمز کامرون، که پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای جهان محسوب می‌شود، در عرصه کپی برداری اینترنتی غیرمجاز سال ۲۰۱۰ نیز یکه تاز بوده است.

به گزارش وبسایت «تورنت فریک»، فیلم آواتار؛ نخستین فیلمی سه بعدی که ساخت آن نیز به صورت سه بعدی صورت گرفته است، در سال ۲۰۱۰ تنها از طریق یک وبسایت کپی غیرمجاز فیلم، ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار بار کپی شده است و حتی تأکید بر سه بعدی بودن این فیلم و تبلیغات گسترده جیمز کامرون برای دیدن این فیلم در سینماهای سه بعدی نیز نتوانسته است جلوی میلیون‌ها متقاضی کپی رایگان و غیرمجاز اینترنتی این فیلم را بگیرد.

با این‌حال فیلم «آواتار» که سه جایزه اسکار و دو جایزه گولدن گلوب سال ۲۰۱۰ را در کارنامه خود ثبت کرده‌ و به باور برخی، انقلابی در صنعت سینما به پا کرده است، با فروش دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری خود، همچنان به عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای جهان شناخته می‌شود و جیمز کامرون ۵۶ ساله اعلام کرده است که قسمت دوم «آواتار» در دسامبر سال ۲۰۱۴ و قسمت سوم آن را نیز در سال ۲۰۱۵ عرضه خواهد کرد.

در فهرست رده بندی ۱۰ فیلمی که تنها از طریق یک سایت عرضه کننده فیلم، بیش از فیلم‌های دیگر در سال ۲۰۱۰ به صورت غیرمجاز و رایگان کپی‌برداری شده‌اند، نام «قفسه درد» کاترین بیگلو، همسر پیشین جیمز کامرون نیز به چشم می‌خورد، اما اینبار «قفسه درد» علیرغم پیشی گرفتنش از «آواتار» در جوایز اسکار و گلدن گلوب، با فاصله زیادی در مقام نهم قرار گرفته است.

همچنین در این فهرست فیلم «آغاز» به کارگردانی کریستوفر نولان که در فهرست نامزدهای بهترین فیلم گلدن گلوب ۲۰۱۰ نیز قرار دارد، با ۹ میلیون و ۷۲۰ هزار بار کپی اینترنتی غیر مجاز در مقام سوم قرار دارد.

فیلم «شاتر آیلند» مارتین اسکورسیزی نیز که در فوریه ۲۰۱۰ به اکران درآمد، به نوشته این وبسایت تا کنون ۹ میلیون و ۴۹۰ هزار بار از طریق اینترنت کپی شده است و در جایگاه چهارم قرار دارد.

مقام دهم این فهرست همچنین به فیلم «سالت» که آنجلینا جولی در آن به نقش آفرینی پرداخته، تعلق گرفته است. این فیلم در سال ۲۰۱۰، شش میلیون و هفت صد هزار بار از طریق اینترنت کپی شده است.
XS
SM
MD
LG