لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۳

فرار پس از ۳۲ سال اسارت در کره شمالی


یک سرباز کره شمالی، از پست نگهبانی مرزی در تلاش است
یک سرباز کره شمالی، از پست نگهبانی مرزی در تلاش است

يک شهروند کره جنوبی که سی و دو سال پيش توسط نيروهای امنيتی کره شمالی ربوده شده بود موفق شد از آن کشور فرار کند.


سی و دو سال پيش در سال ۱۹۷۵ ميلادی، لی هن سوپ، شهروند ۲۷ ساله کره جنوبی در حالی که در قايق کوچکش در آبهای سواحل شرقی آن کشور سرگرم ماهی گيری بود توسط نيروهای امنيتی کره شمالی ربوده شد.


اين شهروند کره ای که اکنون ۵۹ سال دارد و سه دهه گذشته را در اسارت نيروهای امنيتی کره شمالی سپری کرده است، در نهايت توانست از آن کشور فرار کرده و خود را به آب های سواحل چين برساند.


وی پس از ورود به خاک چين در اختيار کنسولگری کره جنوبی در اين کشور قرار گرفت و انتظار می رود طی روزهای آينده به کره جنوبی منتقل شود.


وزارت امور خارجه کره جنوبی از هر گونه اظهار نظر مستقيم در اين باره خودداری کرد و گفت به خاطر مسائل امنيتی نمی تواند اطلاعات بيشتری از وضعيت اين ماهيگير کره ای را در اختيار عموم قرار دهد.


بنا به اظهارات چوی سونگ يونگ، رييس امور مربوط به خانواه هايی که توسط نيروهای کره شمالی ربوده شده اند، اين مرد ۵۹ ساله کره ای در هنگام فرار مجبور شد همسر و فرزند خود را در کره شمالی رها کند.


برخی گزارش ها حاکی است که حکومت استالينيستی کره شمالی با خانواده های افراد فراری برخورد کرده و آنها را شديدا مجازات می کند.


بنا به اظهارات آقای چوی - طی دهه های گذشته ۴۸۰ شهروند کره جنوبی توسط نيروهای کره شمالی ربوده شده اند که از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نيست.


دولت کره جنوبی همچنين معتقد است ۵۰۰ سرباز آن کشور طی جنگ سه ساله در دهه ۱۹۵۰ ميلادی به اسارت ارتش کره شمالی در آمدند که بسياری از آنها هنوز در قيد حياتند، اما پيونگ يانگ اين ادعا را شديدا تکذيب می کند و می گويد همه اسرای جنگی طی سال های بعد فوت کردند.


در خبری مشابه، يک خانواده کره ای ديگر، پس از يک هفته دريانوردی در يک قايق کوچک چوبی موفق شدند آب های دريای بين کره شمالی و ژاپن را طی کرده و خود را به خاک ژاپن برساند.


اين خانواده چهار نفره پس از ورود به خاک ژاپن از دولت آن کشور خواستند آنها را به کره جنوبی منتقل کند.


طبق آخرين گزارش ها، اعضای اين خانواده صبح روز شنبه، شانزدهم ژوئن، با پرواز توکيو، سئول وارد کره جنوبی شدند.


XS
SM
MD
LG