لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۰

دستگیری مردی به اتهام صدور قطعات اف ۱۴ به ایران


اف 14 یکی از مهم ترین جنگنده هایی است که شاهنشاه ایران سال 1976 آنها از آمریکا خرید.
اف 14 یکی از مهم ترین جنگنده هایی است که شاهنشاه ایران سال 1976 آنها از آمریکا خرید.

مقامات قضايی آمريکا روز پنج شنبه ۱۹ ژوئن، فردی را به اتهام صادر کردن قطعات جت های جنگنده که احتمالا سرانجام به ايران رسيده است، بازداشت کردند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس جيلانی همايون، روز پنج شنبه در منزل خود در لينبروک برای چند اتهام مختلف دستگير شده است.


صادرات اسلحه ، اقدام به کلاه برداری و پولشويی از جمله اتهاماتی است که به وی وارد شده است و اگر مجرم شناخته شود، بايد برای اين جرايم حداقل ۱۵۰ سال را پشت ميله های زندان سپری کند.


دراواخر روز پنج شنبه يکی از مقامات قضايی منطقه منهتن در آمريکا، جيلانی همايون ۵۹ ساله را فردی « خطرناک برای جامعه» توصيف کرد و گفت: «اين ريسک بزرگی است اگر همايون را با قرار کفالت آزاد کنيم . او اهل پاکستان است و روابط گسترده و پول زيادی دارد و به راحتی می تواند فرار کند. اما قرار کفالت صادر شد و منزل آقای همايون به ارزش پانصد ميليون دلار توسط دادگاه توقيف شده است.»


جويس لندن، وکيل مدافع آقای همايون در دفاع از موکلش گفته که وی به ندرت سفر می کند و از زمانی که به آمريکا آمده فقط يک بار به پاکستان سفر کرده است.


به گفته وکيل مدافع وی، جيلانی همايون، با همسر و پسرش زندگی می کند و از نظر سلامتی در چند زمينه مشکلاتی دارد از جمله وی از ناحيه قلب، ديابت و فشار خون رنج می برد.


به گفته مقامات قضايی آمريکا آقای همايون شرکتی به نام «وش اينترنشنال »راه اندازی کرده و از طريق اين شرکت در ژانويه سال ۲۰۰۴ تجهيزات جنگی شامل موشک های راهنما و راکت های پرتاب موشک صادر کرده است.


به گفته مقامات قضايی در فاصله زمانی ژانويه ۲۰۰۴ تا می ۲۰۰۶ آقای همايون ۱۱ بار از اين شرکت برای يک شرکت ناشناس ديگر در مالزی تجهيزات اف ۵ ، اف ۱۴، تکه های جت های جنگی و قطعه های هلی کوپتر چينوک ارسال کرده است.


بر اساس اطلاعات به دست آمده آقای همايون گفته است که نمی داند چه کسی مصرف کننده نهايی اجناسی است که او صادر می کند.


اما مقامات قضايی می گويند اطلاعات به دست آمده نشان می دهد که تنها مصرف کننده قطعات اف ۱۴ ناوگان هوايی ايران است.


مدير سرويس تحقيقات جنايی ايالات متحده امريکا چارلز بردل، صادرات غير قانونی تجهيزات جنگی و فن آوری های نظامی را «يکی از مهم ترين تهديدات امنيت ملی ايالات متحده» خوانده است.


XS
SM
MD
LG