لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۹

نویسنده روس گزارش فروش اسلحه به ایران، کشته شد


روسیه ممکن است با واسطه گری بلاروس، جنگنده و صنایع نظامی پیشرفته ای را به ایران و سوریه بفروشد.
روسیه ممکن است با واسطه گری بلاروس، جنگنده و صنایع نظامی پیشرفته ای را به ایران و سوریه بفروشد.

یک روزنامه نگار روس که دقصد داشت گزارشی درباره فروش سلاح از سوی روسیه به ایران و سوریه بنویسد، کشته شد.


به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس از مسکو، ایوان سافرونوف، روز جمعه گذشته از طبقه پنجم یک ساختمان به پایین پرتاب شده است. وی پیش از این هم اخطارها وتهدیدهای زیادی دریافت کرده بود.


روزنامه کامرسانت، چاپ مسکو که این روزنامه نگار در آن کار می کرده، روز سه شنبه اعلام کرد مرگ وی با موضوعی که روی آن کار می کرده، مرتبط است.


به گفته همکاران این روزنامه نگار، وی مدعی بود به منابعی رسیده بوده که نشان می داده روسیه در پی فروش سلاح های پیچیده نظامی به جمهوری اسلامی ایران و سوریه است.


دادستان عالی مسکو، پرونده مرگ آقای سافرونوف را که یک خبرنگار تخصصی حوزه صنایع نظامی بود، به جریان انداخته است. دادستانی مسکو اعلام کرده آقای سافرونوف به قتل رسیده است.


دست اندرکاران سردبیری روزنامه کامرسانت روز سه شنبه گفتند سافرونوف به آنها گفته که گزارشی در دست دارد که نشان می دهد روسیه در پی فروش سلاح های پیشرفته به ایران و سوریه است اما آنها گزارش را ندیده بودند.


اگر محتویات چنین گزارشی اعلام وتایید شود، کشورهایی که نگران توازن قوا در خاورمیانه هستند، به ویژه آمریکا و اسراییل واکنش هایی جدی به روسیه ممکن است نشان دهند.


مقامات کرملین، با نادیده گرفتن خواسته های مکرر آمریکا و اسراییل، حدود ۲۹ موشک «تور ام یک» را به جمهوری اسلامی فروختند که یک سلاخ پدافندی و دفاعی است و قابلیت حمله ندارد.ارزش این قرارداد، ۷۰۰ میلیون دلار بود

کامرسانت در ادامه گفته که آقای سافرونوف، تهدیدها و اخطارهایی دریافت کرده که روی این مطلب کار نکند چرا که ممکن است مقامات امنیتی مرکزی روسیه علیه وی شکایت کرده و به جرم افشای اسرار امنیتی و دولتی وی را محاکمه کنند.


آقای سافرونوف به همکاران و دبیران خود نگفته بوده تهدیدها را از ناحیه چه اشخاصی دریافت کرده است، اما دبیران روزنامه کامرسانت گفته اند پیشتر و چند بار سافرونوف به اداره امنیتی مرکزی روسیه، اف اس بی، که جانشین کاگ ب است، احضار و بازجویی شده است.


بیشترین اتهامی که ایوان سافرونوف به دلیل آن بازجویی شده، «افشای اسرار محرمانه دولتی و امنیتی» است.


رابطه نظامی روسیه با ایران و سوریه از مهم ترین مسایل مورد مناقشه میان روسیه با مقامات آمریکا و اسراییل است.


مقامات کرملین، با نادیده گرفتن خواسته های مکرر آمریکا و اسراییل، حدود ۲۹ موشک «تور ام یک» را به جمهوری اسلامی ایران فروختند که یک سلاخ پدافندی و دفاعی است و قابلیت حمله ندارد.ارزش این قرارداد، ۷۰۰ میلیون دلار بود.


مقامات جمهوری اسلامی ایران، همچنین از روسیه خواسته اند موشک های «اس ۳۰۰ » که موشک پیشرفته دفاعی و نوعی سپر دفاع موشکی است را به آنها بفروشد که هنوز روسیه ورود به این قرارداد را تایید نکرده است.


رابطه نظامی روسیه با ایران و سوریه از مهم ترین مسایل مورد مناقشه میان روسیه با مقامات آمریکا و اسراییل است

آقای سافرونوف پیش از نمایشگاه دفاعی که ماه گذشته در امارات متحده عربی متحده برگزار شد، گفته بود که به دنبال تایید این خبر است که نشان می دهد روسیه در صدد فروش موشک های «اس ۳۰۰ » به ایران و جت های جنگنده «سو ۳۰ » به سوریه است.


بنا به گفته وی، روسیه قصد داشته با واسطه بلاروس، این تجهیزات را به فروش برساند.


پس از بازگشت از امارات، سافرونوف به همکاران خود گفته که در سفر به امارات دریافته که روسیه برنامه بیشتری برای فروش سلاح دارد و به دنبال فروش موشک های «ایسکاندر»، جت های جنگنده «میگ ۲۹ » و موشک های دفاعی «پانتسیر اس یک» به سوریه است.


ایسکاندر، موشک تهاجمی پیشرفته زمین به زمین است که ۲۸۰ کیلومتر برد موثر و دقیق دارد و ممکن است سوریه به راحتی بتواند اسراییل را تهدید و مورد حمله قرار دهد.


مقامات روزوبورون اکسپورت، که بزرگترین و تنها ترین شرکت فروش اسلحه روسیه است، حاضر نشدند به مطالبی که روزنامه کامرسانت مطرح کرده، واکنش نشان دهند.


XS
SM
MD
LG