لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۳

«شهرآورد سرخ و آبی در آمریکا»


وب‌سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا، ای اف سی، روز پنج‌شنبه ۲۶ مارس، ششم فروردین، از کوآلالامپور مالزی گزارش داد که غول‌های فوتبال ایران، پرسپولیس و استقلال، در آمریکا با یکدیگر پیکار می‌کنند.

گسترش رویارویی دو رقیب دیرین و سنتی فوتبال ایران در خارج از ایران و آن سوی آب‌ها، هواخواهان فوتبال در ایران و بیرون از مرزها را به هیجان می‌آورد.

بر پایه گزارش ای اف سی، گمان رسانه‌ها بر این است که برنامه برپایی چنین مسابقه‌ای که احتمالا در شهر لس‌آنجلس رخ خواهد داد اکنون در دست اقدام است.

امیرهوشنگ کریم‌پور که با فدراسیون فوتبال ایران کار می‌کند و اکنون در بخش آسیاویژن (طرح‌های زیربنایی فوتبال در آسیا) در کوآلالامپور به سر می‌برد به ای اف سی گفت که دورنمای بازی بزرگ‌ترین تیم‌های ایرانی در خاک آمریکا در روابط ایران و آمریکا عاملی مثبت است و در میان هواخواهان فوتبال هم همچون یک بسته مشوق خواهد بود.

تاکنون عده‌ای به این ابتکار برچسب «دیپلماسی فوتبال» زده‌اند. در دهه هفتاد در آمریکا، «دیپلماسی پینگ‌پنگ» سرانجام به آب کردن یخ روابط سیاسی آمریکا و چین به هنگام ریاست جمهوری ریچارد نیکسون انجامید.
کریم‌پور به سایت ای اف سی گفت: «این موضوع مهمی است. نه تنها موقعیت بزرگی است برای دو تیم بزرگ که به آمریکا سفر می‌کنند، بلکه این دو تیم بزرگ در خاک آمریکا با یکدیگر مبارزه هم خواهند داشت. من مطمئنم که این اتفاق اگر بیفتد موفقیت بزرگی خواهد بود و ایرانیان ساکن آمریکا ورزشگاه را پر خواهند کرد.»

به نوشته سایت ای اف سی، در آمریکا بیش از یک و نیم میلیون ایرانی یا آمریکایی‌های ایرانی‌تبار زندگی می‌کنند که حدود ۶۰۰ هزار نفر آنان در لس‌آنجلس هستند و اکثریت آنان شیفته فوتبال.

با این حال کریم‌پور افزود که هر دو تیم نیاز به اجازه از سه مرجعی دارند که هر سفر ورزشی به خارج نیازمند داشتن مجوز از آنان است: وزارت خارجه ایران، سازمان تربیت بدنی و فدراسیون آن ورزش.

رسانه‌ها از قول عباس انصاری‌فرد، مدیرعامل پرسپولیس، گفته‌اند که این تیم هم اکنون در تکاپوی گرفتن مجوز از وزارت خارجه ایران است.
انصاری‌فرد گفته است: «برای انجام چند بازی دوستانه از جمله یک بازی با استقلال به آمریکا سفر خواهیم کرد.»

تاکنون عده‌ای به این ابتکار برچسب «دیپلماسی فوتبال» زده‌اند. در دهه هفتاد در آمریکا، «دیپلماسی پینگ‌پنگ» سرانجام به آب کردن یخ روابط سیاسی آمریکا و چین به هنگام ریاست جمهوری ریچارد نیکسون انجامید.

پیکارهای فوتبال بین پرسپولیس و استقلال هرگز با آرامش همراه نبوده است و اگر این مسابقه در لس‌آنجلس شکل گیرد چنین هیجانی به آنجا هم کشیده خواهد شد.

در سال ۱۹۹۸ در مسابقه‌ای که جام جهانی فرانسه را به چالش سیاسی کشاند، ایران دو بر یک آمریکا را شکست داد و جشنی عظیم در خیابان‌های تهران و شهرستان‌های ایران به راه افتاد.
XS
SM
MD
LG