لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۶

درباره «مدیریت سه بعدی رهبر» در برابر «ویروس» مشایی


امام جمعه مشهد چندی قبل اسفندیار رحیم مشایی، یار غار محمود احمدی‌نژاد، را ملعونی دانسته بود که همانند یک ویروس به جان رئیس جمهور افتاده است.

امام جمعه مشهد: روزی که ما از آقای احمدی‌نژاد حمایت کردیم قطعا دو نکته را در موردش تشخیص دادیم: یکی دین او را تشخیص دادیم، فهمیدیم که آدم متدینی است. دوم عقل بسیار جامعی را در او تشخیص دادیم.



الان یک ویروس به جان او افتاده است. این ویروس اسفندیار رحیم مشایی است. بحث اختلاف هم نیست. این ویروس به جان آقای احمدی‌نژاد افتاده است و هم دینش را دارد می‌کشد و هم عقلش را.

حالا آقای علم‌الهدی در نماز جمعه مشهد گفته است که رهبر جمهوری اسلامی در برابر این جریان انحرافی یک مدیریت سه‌بعدی دارد.

آقای علم‌الهدی می‌گوید آقای خامنه‌ای در بعد اول اقدام به افشاگری از واقعیات موجود جریان انحرافی کرده است.

در بعد دوم آقای خامنه‌ای جریان انحرافی را که به بدنه تشکیلات اجرایی چسبیده، مدیریت می‌کند تا این جریان بستر را برای سقوط تشکیلات اجرایی فراهم نکند.

و در بعد سوم با جریان انحرافی برخورد می‌کند.

  • در این باره از مجید محمدی، تحلیل‌گر مسائل ایران در آمریکا، می‌پرسیم که «آیا با افشاگری و برخورد می‌توان به ادامه کار این دولت امیدوار بود؟»

مجید محمدی: نوع مدیریت آقای خامنه‌ای در طول دو سه ماه گذشته تا حدودی برای ناکارآمد کردن عملکرد دولت آقای احمدی‌نژاد و هم‌پیمانان او کارساز بوده است.

این مدیریت احتمالا آن‌ها را از این که بتوانند اکثریت مجلس آینده را از آن خود کنند، بازخواهد داشت. اما این نحوه مدیریت، برای اجرای برنامه دو قوه مجریه کاملا مخرب بوده است.

دولتی که امروز تکلیف هشت نفر از وزرایش هنوز روشن نیست. دولتی که بودجه‌اش دو ماه بعد از شروع سال جدید بسته می‌شود. دولتی که نمی‌تواند استاندارهای منتخبش را در استان‌های کشور مشغول به کار کند، دیگر قادر نخواهد بود که ماموریت‌های اصلی‌اش را به اجرا بگذارد.

در دیگر سوی این ماجرا محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفان، می‌گوید که جریان انحرافی پایگاه اجتماعی ندارد.

حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، هم گفته است که این جریان انحرافی در حدی نیست که بتواند جمهوری اسلامی را به چالش بکشد.

  • دراین باره این سوال پیش می‌آید که اگر تیم اطراف محمود احمدی‌نژاد پایگاه اجتماعی ندارد، پس این مدیریت سه‌بعدی رهبر جمهوری اسلامی با جریان فکری آقای احمدی‌نژاد، یعنی افشاگری، جلوگیری از سقوط بدنه اجرایی دولت و نهایتا برخورد، چه مفهومی دارد؟

مجید محمدی، جامعه‌شناس و تحلیل‌گر مسائل ایران:‌‌ همان نیروهایی که موتور اصلی روی کار آمدن آقای محمود احمدی‌نژاد بودند، نه جریان موتلفه یا جامعتین، بلکه آنهایی که در پشت سر آقای محمود احمدی‌نژاد ایستادند و این دولت را بر سر کار آوردند و باعث شدند که شش سال گذشته را این دولت در حال فعالیت باشد،‌‌ همان نیرو‌ها هستند که امروز آقای خامنه‌ای و منتقدان دولت را نگران کرده است.

من معتقدم آن گروه را می‌شود به سه دسته تقسیم کرد. بخشی از آن‌ها نیروهای بسیجی و لباس‌شخصی‌های محلات بودند که امروز در مدیریت دولتی به کار گرفته شدند.

بخش دوم منتقدان اقتدارگرای حکومت اشرافی روحانیت بودند که عمدتا کسانی هستند که در دهه ۶۰، راست مذهبی در دانشگاه‌ها شمرده می‌شدند.

گروه سوم کسانی هستند که در طول شش سال گذشته از رانت‌های حکومتی برخوردار بودند و هنوز به دولت نگاه مثبتی دارند.

مجموعه این گروه‌هاست که امروز آقای خامنه‌ای و همراهانش را در کنترل آقای احمدی‌نژاد و هوادارانش نگران کرده است.

در حالی که برخی از اطرافیان آقای خامنه‌ای وانمود می‌کنند که تیم آقای احمدی‌نژاد نمی‌توانند جمهوری اسلامی را به چالش بکشانند، مجتبی ذالنور، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، تیم آقای احمدی‌نژاد را جریانی خطرناک‌تر از انجمن حجتیه خوانده و گفته است که محمود احمدی‌نژاد با راهنمایی اسفندیار رحیم مشایی، ماشین انقلاب را به چاله انداخته است.
  • 16x9 Image

    وحید پوراستاد

    وحید پوراستاد، روزنامه‌نگار سیاسی است که سابقه نزدیک به دو دهه فعالیت روزنامه‌نگاری در روزنامه‌های مختلف ایران را دارد. او از اواخر سال ۸۹ به تحریریه رادیو فردا پیوست و در مدت فعالیت خود در رادیو فردا چندین مستند رادیویی و فیلم مستند ساخته است.

    وحید پوراستاد را در تلگرام به نشانی: telegram.me/pourostadv، و در توئیتر با شناسه twitter.com/pourostad، دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG