لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۶

کامبوج، مشتری جدید نفت ایران در این زمانه تحریم


پادشاهی کامبوج در جنوب شرقی آسیا برای خرید نفت ایران اعلام آمادگی کرده است.

به گزارش روزنامه «پنوم پن پست» کامبوج، اِک تا، یکی از سخنگویان شورای وزرای این کشور، با اعلام این خبر در ادامه گفته است که خرید نفت از ایران یکی از چند پیشنهاد طرفین برای گسترش همکاری‌ها میان تهران و پنوم پن، پایتخت کامبوج، بوده است.

مقامات پادشاهی کامبوج اعلام کرده‌اند که از همه کشورهایی که مایل به سرمایه‌گذاری مستقیم در این کشور هستند استقبال می‌کند.

با این همه طبق گزارش این روزنامه محلی، سفارت آمریکا در پنوم پن اعلام کرده است که انتظار دارد تمامی کشورهای عضو سازمان ملل در معامله با ایران «قوانین و قواعد» آمریکا را مد نظر داشته باشند.

طبق این گزارش، سوک آن، نخست وزیر کامبوج، در دیدار روز پنج‌شنبه هفته گذشته با جواد قوام شهیدی، سفیر ایران در این کشور، در رابطه با گسترش همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور به توافق رسیده‌اند.

کامبوج در نظر دارد تا سال ۲۰۱۴ پروژه فروش نفت پالایش شده ایران به چین را آغاز کند. ساخت اولین پالایشگاه کامبوج با سرمایه‌گذاری دو میلیارد دلاری شرکت‌های چینی به همراه «شرکت ملی پتروشیمی» در آوریل سال جاری شروع و در ۲۰۱۴ به اتمام خواهد رسید.

هان کیانگ، رئیس «شرکت ملی پتروشیمی» کامبوج، در این باره گفته است که در راستای توافق برای عقد قرارداد خرید نفت تاکنون دو بار با سفیر ایران در این کشور دیدار و مذاکره کرده است.

دو کشور همچنین درباره صادرات محصولات کشاورزی کامبوج به ایران، سرمایه‌گذاری مستقیم ایران در بخش آموزش و داروسازی کامبوج مذاکره کرده‌اند.

طرفین همچنین سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای در زمینه پروژه‌های نفت و گاز امضا کرده بودند و به گفته اِک تا کشورش قصد ندارد که «وقتی صحبت از سرمایه‌گذاری در پادشاهی کامبوج است، سیاست‌های خارجی دیگر کشور‌ها را در معامله با ایران دخالت دهد».

به گفته وی، کشورهای غربی قبل از سرنگونی رژیم پل پوت، رهبر رژیم کمونیستی خمرهای سرخ، از ۱۹۷۵تا ۱۹۷۹، تحریم‌های اقتصادی سنگینی بر این کشور وضع کرده بودند، و «ما درس‌های سختی از اثر مخرب تحریم‌ها گرفتیم، بنابراین اکنون به دنبال اقتصاد آزاد هستیم».

کشور کامبوج با جمعیتی ۱۴ میلیونی که ۳۱ درصد آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند در مجموع سالانه معادل دو و نیم میلیارد دلار نفت و محصولات نفتی وارد می‌کند.

بعد از تحریم صادرات نفت ایران توسط آمریکا و اتحادیه اروپا، مقامات تهران در واکنش به این اقدام اعلام کردند که «نفت ایران بدون مشتری نخواهد ماند».

اروپا روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد می‌کند، اما قرار است از ماه ژوییه سال جاری واردات نفت از ایران را متوقف کند.

اضافه شدن نام کامبوج به لیست مشتریان نفت ایران در حالی است که دیگر مشتریان آسیایی ایران شامل چین، هند، ژاپن، کره جنوبی به عنوان بزرگ‌ترین واردکنندگان نفت خام این کشور، همچنین سنگاپور و تایوان که در مجموع ۳ درصد از نفت صادراتی ایران را وارد می‌کنند، برخلاف اروپا مخالف قطع واردات نفت از ایران هستند.

کامبوج همچنین روابط اقتصادی خوبی با کره شمالی، دیگر کشور تحت تحریم جامعه بین‌الملل، دارد.
XS
SM
MD
LG