لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۳

ارزیابی سازمان مدافع مطبوعات از وضعیت ایران در نامه به احمد شهید


کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران در نیویورک در نامه‌ای به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران، ضمن ارائه ارزیابی خود از وضعیت آزادی بیان و مطبوعات در ایران به سه مشکل «مشخص و نگران‌کننده» اشاره کرده است.

جوئل سایمون، مدیر این کمیته و امضاکننده نامه مذکور که روز چهارشنبه منتشر شده است، این سه مسئله را «احکام حبس نامشخص و مبهم»، «رفتار غیرانسانی» و «فقدان فرایند قانونی» خوانده و از گزارشگر ویژه سازمان ملل خواسته است به این مسائل توجه ویژه نشان دهد.

احمد شهید که در ۱۱ مردادماه رسماً از مقامات جمهوری اسلامی خواست به او اجازه حضور در ایران داده شود تا بتواند در موارد اتهامی نقض حقوق بشر علیه شهروندان ایرانی تحقیق و بازرسی کند قرار است در ماه سپتامبر، یعنی کمتر از یک ماه دیگر، گزارش خود را به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کند.

با این حال خواسته گزارشگر ویژه سازمان ملل برای سفر به ایران هنوز هیچ پاسخ رسمی از سوی مقامات ایرانی دریافت نکرده است.

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران در نامه خود به این مقام رسمی شورای حقوق بشر سازمان ملل در توضیح مسئله «احکام حبس مبهم» به مورد احمد زید‌آبادی اشاره کرده است که چندی پیش پس از تحمل دو سال حبس توانست ۴۸ ساعت از زندان خارج شود.

در نامه این کمیته آمده است، روزنامه‌نگاران زندانی که برای مرخصی از زندان بیرون می‌آیند، پس از سپردن ارقام نجومی به عنوان وثیقه، غالباً «تحت فشار سیاسی فراوان هستند تا ساکت بمانند یا علیه همکاران خود حرف بزنند».

این سازمان مدافع حقوق روزنامه‌نگاران در جهان احکام مرخصی و افزایش «دل‌بخواهی» مجازات‌ها برای روزنامه‌نگاران ایرانی را «تاکتیک دولت ایران» می‌داند برای وادار ساختن زندانیان به دادن اطلاعات، پرهیز از شرکت در اعتراضات از داخل زندان، و همکاری با مقامات زندان.

جوئل سایمون، مدیر کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران، در نامه خود به احمد شهید همچنین به رفتار «غیرانسانی» در زندان‌ها و شرایط غیربهداشتی زندان‌های ایران اشاره کرده است.

طبق آمار سالانه این کمیته که در دسامبر سال ۲۰۱۰ منتشر شد، ۳۴ روزنامه‌نگار در ایران زندانی بودند، آماری که ایران را در کنار چین به «بدترین زندان مطبوعاتی‌ها در جهان» تبدیل می‌کرد.
XS
SM
MD
LG