لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

واکنش بریتانیا به اظهارات محمود احمدی‌نژاد درباره شورش‌های لندن


سفارت بریتانیا در تهران
سفارت بریتانیا در تهران
یک روز پس از انتقاد محمود احمدی‌نژاد از نحوه برخورد پلیس بریتانیا با ناآرامی‌ها در شهرهای مختلف این کشور، سفارت بریتانیا در تهران اظهارات رئیس‌جمهور ایران را «فتح بابی» برای بحث درباره حقوق بشر خواند و خواستار صدور اجازه ورود نماینده حقوق بشر سازمان ملل به ایران شد.

محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران، آنچه را که «برخورد خشن و ضد انسانی مسئولان و پلیس انگلیس» خواند را محکوم کرد و گفت: «به دولتمردان انگلستان توصيه می‌‌كنم حرف ملت خود را بشنوند و مطالبات آنها را بپذيرند.»

رئیس جمهور ایران همچنین از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا به گفته وی، «اقدام پليس انگليس در سرکوب بي‌رحمانه مردم اين کشور که به دنبال حقوق پايمال شده خود هستند» را محکوم کند.

در واکنش به این اظهارات، جین ماریوت، کاردار سفارت بریتانیا در تهران در نامه‌ای به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گفته که امیدوار است این «فتح باب» موجب شود که تهران به نماینده ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر اجازه دهد تا با سفر به ایران موضوع نقض حقوق بشر در این کشور را بررسی کند.

وی در نامه خود با اشاره به درخواست آقای احمدی نژاد برای محکومیت بریتانیا در سازمان ملل گفته است: «مایلم یادآوری کنم که بریتانیا میزبان گزارشگران ویژه سازمان ملل بوده است و آنها طی سال‌های اخیر بارها از این کشور دیدار کرده‌اند.»

کاردار بریتانیا افزوده است: «دولت ايران را ترغيب می نمايم اجازه ای مشابه در اختيار احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد، برای سفر به ايران قرار دهد تا او بتواند نگرانی های شديد جامعه بين الملل در مورد نقض های ادامه دار حقوق بشر در ايران را مورد بررسی قرار دهد.»

شورای حقوق بشر سازمان ملل در ماه مارس سال جاری و در پاسخ به نگرانی کشورهای عضو این شورا و سازمان‌های بین‌المللی، احمد شهید را به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران انتخاب کرد.

آقای احمد شهید وظیفه دارد تا درباره نقض حقوق مخالفان در ایران، سرکوب معترضان پس از معرفی محمود احمدی‌نژاد به عنوان رئیس‌جمهور، اعدام‌های فزاینده و وضعیت حقوق بشر در زندان‌های ایران گزارش‌هایی تهیه و به شورای حقوق بشر ارائه کند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بویژه صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، تأکید کرده‌اند که اجازه ورود گزارشگر ویژه سازمان ملل را به ایران نخواهند داد.

بریتانیا از جمله کشورهای غربی است که بارها نقض حقوق بشر در ایران بویژه پس از سرکوبی معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ را محکوم کرده است. در جریان اعتراض‌های ایران ده‌ها نفر کشته شدند و هزاران تن نیز از سوی نیروهای امنیتی و انتظامی بازداشت گردیدند.

نا آرامی‌های بریتانیا پس از آن آغاز شد که بر اساس برخی گزارش‌ها، چهار روز پیش «مارک دوگان» که گفته می‌شود از تبهکاران لندن بوده است، به ضرب گلوله پلیس کشته شد.

در جریان شورش‌های پس از این حادثه، ده‌ها مغازه و فروشگاه در لندن و سایر شهرهای بریتانیا از سوی اوباش و افراد تبهکار غارت شد و حداقل چهار نفر نیز کشته شدند.

سه نفر از این افراد که از مغازه‌های منطقه خود حفاظت می‌کردند در اثر برخورد خودروی افراد تبهکار به آنها کشته شده‌اند.

کاردار سفارت بریتانیا در تهران در یادداشت دیگری که بر روی وب سایت سفارت منتشر شده است، به مسافران ایرانی عازم بریتانیا اطمینان داده که ناآرامی ها در مناطق محدودی روی داده است و «این حوادث در نزدیکی هیچ یک از جاذبه‌های گردشگری و مناطق دیدنی اصلی شهرهای بریتانیا اتفاق نیافتاده است.»

جین ماریوت افزوده است: «هر سال تابستان هزاران ایرانی به دلایل مختلف از خرید و گشت و گذار گرفته تا برنامه‌های ادبی و تفریحی به بریتانیا سفر می‌کنند. به همین خاطر می‌توانم بگویم که از نگرانی شمار از تیترهای روزنامه‌ها درباره اغتشاشات اخیر در بریتانیا آگاه هستم.»

وی سخنان دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، را تکرار کرده که گفته است: «مردم نباید تردید داشته باشند که ما نظم را به خیابان‌های بریتانیا باز خواهیم گرداند و (خیابان‌ها) برای کسانی که از قانون تبعیت می‌کنند را دوباره به (محلی) امن تبدیل خواهیم کرد.»

به نظر می رسد که اظهارات کاردار سفارت بریتانیا در واکنش به بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران باشد که از شهروندان ایرانی خواسته است تا در شرایط فعلی از سفر به انگلیس خودداری کرده و در صورت اضطراری بودن سفر، از حضور در اماکن ناآرام پرهیز کنند.
XS
SM
MD
LG