لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۳

«در دولت اصولگرا رکورد رانت‌خواری زده شد»


روزنامه‌های تهران امروز، جمهوری اسلامی، کیهان و اعتماد ضمن انتشار گزارش‌هایی از جلسه استیضاح شمس‌الدین حسینی خبر داده‌اند که به رغم «مقصر شناخته شدن وزیر اقتصاد» در اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، مجلس هشتم بار دیگر او را ابقا کرد.

روزنامه جام جم گزارشی درباره «معمای ویزاهای جعلی» برای اعز‌ام به حج منتشر کرده و از قول رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، ادعا کرده است که «یک شبکه خاص برای ۱۵۰ زائر ایرانی ویزای جعلی صادر کرده است».

روزنامه‌های کیهان اظهارات مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران درباره اتهام «توطئه جمهوری اسلامی برای ترور و بمب‌گذاری در خاک آمریکا» را مورد توجه قرار داده و از قول وی نوشته است که «آمریکا هیچ مدرکی علیه نیروی قدس سپاه ندارد».

روزنامه خراسان به نقل از سازمان پزشکی قانونی از «مرگ ۲ هزار و ۳۷۵ عابر پیاده در حوادث رانندگی ۶ ماهه اول سال ۹۰» خبر داده، و روزنامه اعتماد در گزارشی از تبدیل «فیلم فرزندکشی در استان کرمانشاه» به «کلیپ داغ اینترنت» نوشته و گفته است که «صحنه قتل سه دختری که در کرمانشاه توسط پدر خود با اسلحه کشته شدند این هفته در تمام شبکه‌های اجتماعی و اینترنتی به عنوان «کلیپ داغ» و پربیننده فیلم‌ها به نمایش گذاشته شد».

«در دولت اصولگرا رکورد رانت‌خواری زده شد»؛ وزیر اقتصاد برکنار نشد

روزنامه‌های تهران امروز، جمهوری اسلامی، کیهان، اعتماد گزارش‌هایی درباره جلسه استیضاح شمس‌الدین حسینی منتشر کرده‌اند. این روزنامه‌ها گزارش داده‌اند که به رغم مقصر شناخته شدن وزیر اقتصاد در اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، مجلس هشتم بار دیگر او را ابقا کرده است.

روزنامه تهران امروز در تیتر یک شماره چهارشنبه روز استیضاح شمس‌الدین حسینی را «روز غیرمنتظره در مجلس» توصیف کرده و نوشته است که «با این که گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، وزیر اقتصاد را در جریان اختلاس از نظام اقتصادی کشور مقصر شناخته بود، اما وی با ۹۳ رای موافق، ۱۴۷ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از میان ۲۴۴ نماینده حاضر با طرح استیضاح او، در پست خود ابقا شد».

این روزنامه تاکید کرده است که «شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد دولت دهم برخلاف تصور افکار عمومی که گمان می‌کردند تیغ نظارتی مجلس او را از کابینه دولت دهم حذف می‌کند، مجددا از مجلس رای اعتماد گرفت».

روزنامه تهران امروز با اشاره به اظهارات رئیس مجلس هشتم از ابقای وزیر اقتصاد، نوشته است که در جلسه روز سه‌شنبه مجلس و «در شرایطی که استدلال‌های طراحان استیضاح شمس‌الدین حسینی بر فضای مجلس حاکم شده بود»، «در میان بهت نمایندگان علی لاریجانی به عنوان مخالف استیضاح نطق کرده و به دفاع از وزیر اقتصاد پرداخت»، و گفت که «حسینی امروز با صراحت چهار بار اعلام کرد که عذرخواهی می‌کند» و «شما یک کارت زرد به وزیر نشان دادید و کارت قرمزتان را هم نشان دادید»، اما «این استیضاح زمینه‌ای را برای کشمکش دو قوه ایجاد می‌کند که در پیگیری پرونده مانع ایجاد می‌کند»، پس «با توجه به کارآمدی وزیر در کارش به او رای اعتماد مشروط بدهیم».

روزنامه جمهوری اسلامی ابقای شمس‌الدین حسینی را «مهر تائید به عملکرد وزیر اقتصاد به رغم تخلفات آشکار» توصیف کرده و نوشته است که «نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته به ابقای سید شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد، رای مثبت دادند تا پس از مدت‌ها کش و قوس و برخلاف انتظار افکار عمومی برای برخورد با کوتاهی‌های انجام گرفته از سوی وزارت اقتصاد در جریان تخلف مالی بی‌سابقه اخیر، مهر تاییدی زده باشند بر عملکرد وزیر اقتصاد».

این روزنامه با انتقاد از اقدام اعضای مجلس نوشته است که عملکرد شمس‌الدین حسینی در وزارت اقتصاد «عملکردی پر ابهام» است، و حتی «گزارش‌های مفصل کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، از وجود تخلفات، کوتاهی‌ها و آگاهی وزیر اقتصاد از وجود تخلف در پرونده مالی آریا خبر داده بود».

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده رهبر جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند نیز ادعا کرده است که «در پی عذرخواهی حسینی از مردم»، روز سه‌شنبه «مجلس به وزیر اقتصاد فرصت جبران داد».

روزنامه اعتماد نیز با تیتر «قبولی حسینی با تک‌ماده لاریجانی» نوشته است که وزیر اقتصاد دولت احمدی‌نژاد با دفاع لاریجانی از استیضاح جان به در برده و در قبال آن به رغم انتقادات شدید نمایندگان مخالفش «حتی یک بار حاضر نشد زیر قرارش بزند و اسمی حتی از یکی از نمایندگان درگیر اختلاس بیاورد».

این روزنامه در عین حال نوشته است که حتی خود علی لاریجانی هم به نمایندگان گفت که «می‌دانم بسیار متعجبید که چرا من از وزیری دفاع می‌کنم که خودم دیروز به او گفتم «النجات فی‌الصدق»؛ یعنی بیا و بگو دیگران در این اختلاس چه کردند و بعد هم استعفا بده و برو چون رسم سیاست همین است».

به نوشته اعتماد، در جلسه روز سه‌شنبه مجلس همچنین احمد توکلی صدای ضبط شده شمس‌الدین حسینی را پخش کرد که در جلسه خصوصی با توکلی گفته بود که «من مجبور شدم با دستور احمدی‌نژاد، جهرمی را رئیس بانک صادرات کنم یا درباره دستور همکاری با گروه آریا چنین کاری کردم».

روزنامه اعتماد در عین حال متن سخنان احمد توکلی در جلسه استیضاح شمس‌الدین حسینی را در تیتر یک شماره چهارشنبه منتشر کرده و از قول رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس نوشته است که «مردم توقع نداشتند در دولت اصولگرا رکورد رانت‌خواری زده شود و درآمد یک گروه ۹۴ هزار برابر شود، وقتی مردم هنوز لنگ یک میلیون تومان وام هستند».

معمای ویزاهای جعلی؛ اتهام تازه ورود غیرقانونی به خاک عربستان

روزنامه جام جم ضمن انتشار اظهارات مقام‌های جمهوری اسلامی درباره «معمای ویزاهای جعلی» برای اعز‌ام به حج، از قول رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، ادعا کرده است که «یک شبکه خاص برای ۱۵۰ زائر ایرانی ویزای جعلی صادر کرده است».

این روزنامه نوشته است که «شلوغ‌کاری برخی رسانه‌های عربی درباره حمل مواد مخدر به وسیله زائران ایرانی به عربستان در سال‌های گذشته کافی نبود که حالا یک اتهام ناخواسته دیگر هم به پرونده حجاج ایرانی اضافه شد: ورود غیرقانونی به خاک عربستان، آن هم با ویزای جعلی».

جام جم با یادآوری این که «نخستین واکنش مسئولان ایرانی به این زمزمه‌ها تکذیب» بود نوشته است که مجموعه کلمات «خیر... شاید... بله.... متاسفانه بله، خلاصه‌ای است از واکنش‌های مختلف مسئولان ایرانی به انتشار خبر جعلی بودن ویزای ۱۵۰ زائر ایرانی در عربستان»، اما اکنون سخنگوی وزیر خارجه جمهوری اسلامی می‌گوید که «یک شبکه خاص برای ۱۵۰ زائر ایرانی، ویزای جعلی صادر کرده است».

به گزارش این روزنامه، ماجرای «ویزای جعلی ۱۵۰ زائر ایرانی از دو ‌روز ‌پیش، یعنی زمانی که هواپیمای حامل آنها از مشهد پرید و در فرودگاه مدینه به زمین نشست، کلید خورد» و «زیاد نگذشت که این زائران در فرودگاه مدینه با برخوردهای امنیتی نیروهای سعودی مواجه شدند و وقتی علت را پرسیدند فهمیدند ویزاهای آنها اصل نیست».

جام جم همچنین نوشته است که در حالی که رئیس سازمان حج و زیارت در ایران می‌گوید که «هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال زائران ایرانی دارای روادید آزاد در عربستان نداریم»، شاهرخ نوش‌آبادی مدیر روابط عمومی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) گفته است که شمار کسانی که از ایران با «ویزای جعلی» به عربستان اعزام شده‌اند بیشتر از ۱۵۰ نفر است، چرا که «در چند روز گذشته پلیس گذرنامه عربستان اعلام کرده است ۳۸۵ نفر مشکل ویزا دارند و ویزای آنها اصلی نیست و باید هر چه زود‌تر خاک عربستان را ترک کنند».

به گفته مدیر روابط عمومی هواپیمایی هما، مسئولان فرودگاه مدینه از روز سه‌شنبه «اجازه پرواز یک هواپیمای ایران‌ایر را نمی‌دهند مگر این ‌که این ۳۱۲ نفر را به ایران منتقل کند».

همزمان روزنامه تهران امروز خبر داده است که «اظهارنظرهای غیرمسئولانه برخی» درباره اقدامات احتمالی حجاج ایرانی در عربستان «داد نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت» را که اکنون در عربستان به سر می‌برد «در آورده است».

به نوشته تهران امروز، «قاضی عسگر نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی» اعلام کرده است که «این اظهارنظرهای غیرمسئولانه یا از شیطنت صورت گرفته یا غفلت»، و «انعکاس و بزرگ‌نمایی این اظهارات در عربستان و منطقه» چنان است که روزنامه کویتی السیاسه نوشته است که «امسال فرماندهان سپاه به حج آمده‌اند».

از ادعای سپاه تا انتظار صالحی

روزنامه‌های کیهان ضمن انتشار اظهارات مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران درباره اتهام «توطئه جمهوری اسلامی برای ترور و بمب‌گذاری در خاک آمریکا» از قول وی نوشته است که «آمریکا هیچ مدرکی علیه نیروی قدس سپاه ندارد».

به نوشته این روزنامه وابسته به جناح حاکم، رمضان شریف مسئول روابط عمومی سپاه همچنین ادعا کرده است که «آمریکا تاکنون هیچ مدرکی در خصوص ادعاهای واهی‌شان علیه نیروی قدس سپاه ارائه نکرده» و در عین حال گفته است که «امروز آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا مشکلات خود را به جمهوری اسلامی ایران و به صورت خاص به نیروی قدس سپاه پاسداران مرتبط کنند و در همین راستا چند سالی است که ادعاهای عجیبی را در خصوص نیروی قدس سپاه مطرح می‌کنند».

کیهان همزمان طی سرمقاله شماره یازدهم آبان پیشاپیش نوشته است که «احتمالا یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد دارد در گزارش خود به اجلاس شورای حکام در ماه نوامبر، که روز جمعه منتشر خواهد شد، مجموعه آن چه را که در ادبیات برنامه هسته‌ای ایران «اسناد مطالعات ادعایی» خوانده شده منتشر کند».

این روزنامه که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند در ادامه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مورد اهانت قرار داده و نوشته است که «این همه خیره‌سری از جانب دیپلماتی که متولی ارائه ارزیابی‌های صحیح و واقع‌نمایانه از برنامه هسته‌ای کشورهاست، چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟»

کیهان همچنین مدیرکل آژانس را به «دستور گرفتن از رئیس جمهور آمریکا» متهم کرده و مدعی شده است که «آمانو خود را نه به شواهد و اطلاعات، ضوابط حرفه‌ای، حقوق اعضا یا اعتبار آژانس، بلکه فقط به منافع آمریکا متعهد می‌داند».

همزمان اما روزنامه مردمسالاری ضمن انتشار خبر سفر علی‌اکبر صالحی به استانبول برای شرکت در «کنفرانس همکاری برای تامین امنیت افغانستان» نوشته است که «صالحی در یک کنفرانس خبری از دستور احمدی‌نژاد برای حضور وزیر امور خارجه ایران در نشست استانبول در خصوص بررسی وضعیت افغانستان خبر داد».

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در خصوص اتهام «توطئه برای ترور سفیر عربستان و بمب‌گذاری در خاک آمریکا» نیز گفته است که «ما یادداشتی از آمریکایی‌ها دریافت کردیم که در آن مطالبی متناقض و مثل همیشه بی‌پایه و اساس بود و از طرفی ابراز علاقه برای این که بنشینیم و با هم صحبت کنیم».

به نوشته روزنامه مردمسالاری، علی‌اکبر صالحی همچنین گفته است که «چیز مهمی نیست پاسخ آن داده شد»، اما تاکید کرده است که «موضوعی را که اخیرا آمریکایی‌ها به راه انداخته‌اند، از دو منظر می‌نگریم، یکی از منظر سیاسی و دیگری از منظر حقوقی» و «نخواهیم گذاشت که آمریکایی‌ها از مجرای حقوقی این دسیسه را به پیش ببرند».

روزنامه شرق نیز خبر داده است که به رغم ادعای علی‌اکبر صالحی مبنی بر «درخواست واشینگتن از تهران برای مذاکره» و در حالی که دولت جمهوری اسلامی «سطح هیئت شرکت‌کننده خود در نشست استانبول» را روز دوشنبه تا سطح وزیر خارجه ارتقا داد، دولت آمریکا اعلام کرد که در «سطح پایین‌تری» در کنفرانس استانبول شرکت می‌کند، و «سفر هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا به ترکیه برای شرکت در نشست منطقه‌ای استانبول لغو شده است».

شرق ضمن تاکید بر این که «بعد از هر جنگی بالاخره صلحی است و پس از هر دعوایی، آشتی» نوشته است که در شرایطی دو کشور آمریکا و ایران «در موقعیت نامه‌نگاری و پیغام و پسغام و تلاش برای مذاکره و ملاقات رو در رو قرار گرفته‌اند که در هر حال دست بالا با آمریکاست و به نظر نمی‌رسد پیگیری اصل پس از هر دعوایی، آشتی است به نفع ایران تمام شود».

«مرگ ۲ هزار و ۳۷۵ عابر پیاده طی ۶ ماه»

روزنامه خراسان خبر داده است که به نقل از سازمان پزشکی قانونی از «مرگ ۲ هزار و ۳۷۵ عابر پیاده در حوادث رانندگی ۶ ماهه اول سال ۹۰» خبر داده است.

به گزارش این روزنامه، عبدالرزاق برزگر معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور «از مرگ روزانه ۱۳ عابر پیاده در ۶ ماهه نخست سال جاری» خبر داده و اعلام کرده است که «در ۶ ماه نخست امسال، ۲ هزار و ۳۷۵ عابر پیاده که هزار و ۷۴۱ نفر از آنها مرد و ۶۳۴ نفر زن بودند در حوادث رانندگی کشته شدند».

معاون سازمان پزشکی قانونی کشور «مجموع آمار تلفات حوادث رانندگی در ۶ ماه اول امسال را ۱۱ هزار و ۲۰۱ نفر» اعلام کرده و گفته است که «۱۲.۲ درصد کل تلفات حوادث رانندگی ۶ ماه نخست سال ۹۰ عابران پیاده بودند».

روزنامه خراسان از قول عبدالرزاق برزگر نوشته است که «بیشترین علت مرگ عابران پیاده ضربه به سر با ۱۵.۱ درصد، شکستگی‌های متعدد با ۲۴ درصد و پس از آن خونریزی با ۱۰.۵ درصد گزارش شده» و «بیشترین خودروی موثر در مرگ عابران پیاده را سواری» و پس از آن «وانت و موتورسیکلت» قرار دارند.

«فرزندکشی در استان کرمانشاه به کلیپ داغ اینترنت مبدل شد»

روزنامه اعتماد در گزارشی با اشاره به تبدیل «فیلم فرزندکشی در استان کرمانشاه» به «کلیپ داغ اینترنت» نوشته است که «صحنه قتل سه دختری که در کرمانشاه توسط پدر خود با اسلحه کشته شدند این هفته در تمام شبکه‌های اجتماعی و اینترنتی به عنوان «کلیپ داغ» و پربیننده فیلم‌ها به نمایش گذاشته شد».

این روزنامه با اشاره به این که «مهتاب ۱۹ ساله، مهسا ۱۶ ساله و لادن ۱۲ ساله، شهریورماه سال جاری، در حالی که برای خرید عروسی و گردش همراه پدر خود به زیارتگاه روستایشان واقع در تختگاه عادل خان در منطقه دالاهو رفته بودند، بر اثر شلیک گلوله پدر به قتل رسیدند» نوشته است که «پدر این سه دختر که به اتهام حمل مواد مخدر و سلاح به حبس ابد محکوم شده بود برای مراسم عروسی مهتاب، دختر بزرگش از زندان مرخصی گرفت. روز حادثه هم به بهانه خرید، سه دخترش را از خانه بیرون برد. ولی بعد از گذشت ساعتی با عجله به خانه برگشت و خبر قتل سه دخترش را به زنش داد و فرار کرد».

به نوشته اعتماد، «پدر کشتن دخترانش را حاصل بی‌پولی و جلوگیری از بی‌آبرویی عنوان کرده است» و «به گفته یک خبرنگار اهل منطقه تختگاه در استان کرمان، مادر این سه دختر، خود نیز چند ماهی در زندان بوده است و در این مدت که والدین هر دو در زندان به سر می‌برده‌اند، این سه در خانه پدربزرگ زندگی می‌کرده‌اند» و «مادر آنها ۴ ماه پیش با قرار وثیقه از زندان آزاد شده، ولی پدر محکوم به حبس ابد بوده است».

فاطمه همکلاسی مهسا در دبیرستان معراج کرمانشاه به روزنامه اعتماد گفته است که «چند روز پیش از حادثه مهتاب به من زنگ زد و مرا به عروسی‌اش دعوت کرد، ولی بعد از چند روز خبر به قتل رسیدن دوستم و خواهرانش را شنیدم. گفتند پدرشان این ۳ نفر را کشته است».

اعتماد نوشته است که پدر متهم به قتل سه دخترش پس از سه روز بازداشت شده، اما «موضوعی که این خبر را بعد از گذشت نزدیک به ۵۰ روز باز در صدر پربیننده‌ترین خبر‌ها قرار داده، فیلم لحظات ارتکاب قتل دختران توسط پدر است که در اینترنت پخش شده است».

روزنامه خراسان نیز گزارشی با تیتر «جنایت در کنار رودخانه» درباره قتل سه دختر از سوی پدرشان منتشر کرده، و از قول یک استاد دانشگاه نوشته است که «پدری که دختران خودش را به قتل رسانده در بستر ناهنجاری‌های اجتماعی رشد کرده است که تبدیل به یک جنایتکار شده است» و «یک سری مشکلات ساختاری موجب شده که وی ناچار به ارتکاب جنایت شود».

این استاد دانشگاه تاکید کرده است که «این که گفته می‌شود احیانا وی بر اثر استعمال شیشه دچار توهم شده و دست به جنایت زده درست نمی‌باشد، چرا که معتقدم وی با قصد و نیت قبلی و با یک برنامه‌ریزی درست وقتی در زندان ماجراهای دخترانی را که به فساد و فحشا و بدبختی کشیده شدند می‌شنیده است، دست به این جنایت زده است».

محمد محمدی، کار‌شناس مسائل اجتماعی، نیز به روزنامه خراسان گفته است که «باید دلایل این جنایت که می‌تواند شخصیت فرد، پیشینه خانوادگی، افکار و تفکرات وی و محیطی که در آن پرورش یافته به طور عمیق مورد واکاوی قرار گیرد. این که چنین فردی چرا دست به قاچاق اسلحه زده است، چرا به شیشه معتاد شده است و چه انگیزه‌ای سبب شده است که دست به ارتکاب جنایت بزند باید دقیق بررسی شود. همچنین نباید از تاثیرات محیط زندان بر افکار این فرد غافل شد».

این کار‌شناس مسائل اجتماعی همچنین به روزنامه خراسان گفته است که «با این همه عمل وی مورد تقبیح است و هیچ کس حق ندارد با بهانه کردن مشکلات و به واسطه این که ولی کسی دیگر است آنها را به قتل برساند».
XS
SM
MD
LG