لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۵

«خانه همه ایرانی‌ها از صبح دوشنبه خانه سینما شد»


روزنامه‌های ایران واکنش دوگانه‌ای به اهدای جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان به فیلم «جدایی نادر از سیمین» اثر اصغر فرهادی نشان داده‌اند. روزنامه‌های وابسته به جناح حاکم از جمله روزنامه‌های جام جم، کیهان و رسالت در صفحه نخست هیچ اشاره‌ای به این جایزه نکرده‌اند، اما روزنامه‌های شرق، جهان صنعت، اعتماد، دنیای اقتصاد، ابتکار، و مردمسالاری عکس یک و تیترهای اصلی خود را به «نخستین اسکار سینمای ایران» اختصاص داده‌اند.

روزنامه‌های جام جم، شرق، تهران امروز، دنیای اقتصاد و ابتکار از «آغاز تغییرات در دانشگاه آزاد» با «برکناری عبدالله جاسبی و معرفی فرهاد دانشجو به عنوان رئیس جدید» این دانشگاه خبر داده‌اند.

روزنامه تهران امروز در گزارشی با تیتر «بازگشت به خانه با دستان خالی» خبر داده است که «کارکنان دولت و بازنشستگان از خرید کالاهای شب عید ناتوان هستند».

روزنامه جام جم گفت‌و‌گویی با مرتضی نبوی از چهره‌های سیاسی جناح حاکم منتنشر کرده و از قول او نوشته است که «وجود چند فهرست برای اصول‌گرایان دور از احتیاط است».

روزنامه خراسان در یادداشتی «نارضایتی مردم از وضعیت اقتصادی» را به عنوان عاملی برای «کاهش مشارکت در انتخابات مجلس» عنوان کرده است.

بازتاب اسکار اصغر فرهادی در روزنامه‌های ایران

روزنامه‌های ایران واکنش دو گانه‌ای به اهدای جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان به فیلم «جدایی نادر از سیمین» اثر اصغر فرهادی نشان داده‌اند.

روزنامه‌های وابسته به جناح حاکم از جمله روزنامه‌های جام جم، کیهان و رسالت در صفحه نخست شماره سه‌شنبه هیچ اشاره‌ای به خبر این جایزه نکرده‌اند، اما روزنامه‌های شرق، جهان صنعت، اعتماد، دنیای اقتصاد، ابتکار، و مردمسالاری عکس یک و تیترهای اصلی خود را به «نخستین اسکار سینمای ایران» اختصاص داده‌اند و حتی صفحات ویژه‌ای به همین مناسبت منتشر کرده‌اند.

روزنامه دنیای اقتصاد با تیتر «نخستین اسکار سینمای ایران» و روزنامه ابتکار با تیتر «سرانجام اسکار به ایران آمد» گزارش‌هایی در این باره منتشر کرده‌اند.

روزنامه جهان صنعت با تیتر «اسکار برای ایران» نوشته است که «اصغر فرهادی با «جدایی نادر از سیمین» افتخار آفرید».

این روزنامه نوشته است که «تمام ایرانی‌ها، حتی آنهایی که به زبان نمی‌آورند، می‌دانند که این بزرگ‌ترین افتخاری است» که ایران در عرصه جهانی کسب کرده ‌و «این اولین ‌باری است که نام ایران جز در عرصه ورزشی و علمی مطرح می‌شود با این ویژگی ممتاز که این افتخار در جمع صاحبان بزرگ‌ترین و تاثیرگذار‌ترین رسانه دنیا اتفاق افتاد».

روزنامه جهان صنعت با اشاره به این سخن رسول صدرعاملی که پیشتر گفته بود‌ اصغر فرهادی جایزه گلدن‌ گلوب را دریافت خواهد کرد و آن وقت جشنی جانانه خواهیم گرفت و همه شهر و شهر‌هایمان می‌شود خانه سینما»، نوشته است که «خانه همه ایرانی‌ها از صبح دوشنبه «خانه سینما» شد».

روزنامه مردمسالاری علاوه بر عکس یک و گزارشی از اهدای جایزه اسکار به فیم اصغر فرهادی، در سرمقاله‌ای با تیتر «رمز توفیقات بین‌المللی جدایی نادر از سیمین» نوشته است که «جدایی نادر از سیمین از تجربه‌های عجیب سینمای ایران است، فیلمی که با تائیدیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ساخته شده» اما «با رویکرد انتقادی بخشی از گروه‌های اصول‌گرا روبه‌روست» و «صدا و سیما نسبت به آن بی‌مهر است».

این روزنامه نوشته است که «سوال اینجاست که چرا با اثری که تمامی روند تولید و نمایش داخلی و بین‌المللی‌اش و همچنین کسب جوایز غرورآفرینش در کانالی منطقی شکل گرفته است، این گونه برخورد می‌کنیم؟ مشکل کجاست؟» و با مروری بر رویدادهای دوسال اخیر به «جریان‌های پیش آمده در اختتامیه جشن چهاردهم خانه سینما» در سال ۸۸ و «حمایت صنفی» اصغر فرهادی از «خانه سینما»، سخنان او درباره «آرزوی فراهم شدن امکان ساخت فیلم» برای جعفر پناهی و بهرام بیضایی و آرزوی بازگشت هنرمندان مهاجری چون امیر نادری و گلشیفته فراهانی، نوشته است که «جریان‌سازی‌های تند رسانه‌های ارزشی و برخورد احساسی جواد شمقدری»، سبب لغو موقت «پروانه ساخت جدایی نادر از سیمین» شد، و حتی برخی از رسانه‌های جناح حاکم «با یک برداشت رادیکالیستی، کلام فرهادی را به عنوان مصداقی برای قصد براندازی» برشمردند.

روزنامه مردمسالاری با تاکید بر این که «علت تشویق‌های پی‌درپی بین‌المللی را باید در ساختار حرفه‌ای فیلم جدایی نادر از سیمین» ارزیابی کرد، نوشته است که «اطلاق عنوان سیاه‌نما یا مبتذل به چنین فیلمی تنها از سوء نظر کورکورانه برخاسته است که همه چیز را در مقیاس سیاست می‌سنجد».

روزنامه اعتماد علاوه بر انتشار گزارشی از «درخشش یک ایرانی در شب فرانسوی یادداشت‌هایی از «پرویز دوایی، بهمن شعله‌ور، گلی ترقی، کارن همایون‌فر، رضا کیانیان، نیکی کریمی، فاطمه معتمدآریا، سعید راد، پیمان قاسم‌خانی، فریدون مجلسی، تورج اصلانی، علی معلم، شادمهر راستین، سروش صحت» درباره هشتاد و چهارمین دوره جایزه اسکار منتشر کرده، و البته از «ترافیک پیام‌های تبریک سیاسی به اصغر فرهادی» نیز خبر داده است.

روزنامه شرق عکس نیم‌تای نخست را به اصغر فرهادی اختصاص داده و نوشته است که «تالار افتخارات سینمای ایران تکمیل شد».

این روزنامه همچنین ده‌ها یادداشت از چهره‌های سر‌شناس هنر، ادبیات و حتی سیاست ایران درباره اهدای جایزه اسکار به فیلم «جدایی نادر از سیمین» منتشر کرده است.

جعفر پناهی فیلمسازی که پیشتر جوایز جهانی بسیاری را دریافت کرده و اکنون با حکم قوه قضائیه جمهوری اسلامی از ساخت فیلم محروم است طی یادداشتی در روزنامه شرق با ابراز «احساس امید و شادی» نوشته است که «تبریک و تشکر از اصغر فرهادی که با اولین جایزه اسکار برای سینمای ایران، احساس امید و شادی را به ارمغان آورد».

در یادداشت جعفر پناهی در عین حال به خانه سینما، اتحادیه اصناف سینمای ایران که چند هفته پیش با دستور وزارت ارشاد اسلامی منحل و از فعالیت آن جلوگیری شد نیز اشاره و نوشته شده است که «سپاس از خانواده و «خانه سینما» که نام ایران را با هنر و هنرمندی در جهان پرآوازه کرد».

داریوش مهرجویی کسب جایزه اسکار از سوی اصغر فرهادی را برای مردم ایران «شبیه گل به استرالیا» توصیف کرده، و احمد مسجد جامعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت محمد خاتمی نیز در روزنامه شرق نوشته است که «واکنش عمومی به موفقیت اخیر فیلم اصغر فرهادی نشان داد کسانی که موفقیت هنر ایرانی در دنیا را به حساب سیاه‌نمایی می‌گذارند، اندک هستند».

احمد مسجد جامعی همچنین نوشته است که «هنرمندان ایرانی به‌رغم این که با محدودیت‌های زیادی روبه‌رو هستند، وقتی در چنین جایگاهی قرار می‌گیرند، خود را در نقش سفیران ملت می‌بینند» و «آن چند جمله کوتاه اصغر فرهادی هنگام گرفتن جایزه اسکار، در زمانه‌ای که عده‌ای بر طبل جنگ می‌کوبند، در اصلاح تصویر ایرانیان به مراتب از بسیاری اقدامات سیاسی و دیپلماتیک موثر‌تر و کارساز‌تر بود».

با حضور مباشر مخصوص خامنه‌ای، برادر وزیر علوم رئیس دانشگاه آزاد شد

روزنامه‌های جام جم، شرق، تهران امروز، دنیای اقتصاد و ابتکار از «آغاز تغییرات در دانشگاه آزاد» با «برکناری عبدالله جاسبی و معرفی فرهاد دانشجو به عنوان رئیس جدید» این دانشگاه خبر داده‌اند.

روزنامه شرق در گزارشی با تیتر «سونامی دانشجو» نوشته است که «سی سال مدیریت عبدالله جاسبی در بزرگ‌ترین موسسه آموزشی غیردولتی کشور و تلاش شش‌ساله مخالفان برای ورود به قلمروی دانشگاه آزاد اسلامی صبح دوشنبه با بدرقه جاسبی از سوی فرهاد دانشجو به پایان رسید».

این روزنامه تاکید کرده است که «نه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و نه محمود احمدی‌نژاد به امضای حکم ریاست فرهاد دانشجو راضی نشدند، اما امضا شد» و روز دوشنبه «محمد محمدیان رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، کامران دانشجو وزیر علوم و ثمره هاشمی در مراسم آغاز به کار فرهاد دانشجو حضور یافتند».

روزنامه شرق و نیز روزنامه دنیای اقتصاد عکس‌هایی از جلسه معرفی فرهاد دانشجو به عنوان رئیس جدید دانشگاه آزاد منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد «وحید حقانیان» که به عنوان «مباشر مخصوص علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی» شهرت دارد، در جلسه معارفه فرهاد دانشجو و برکناری عبدالله جاسبی حضور دارد، اما هیچ یک از روزنامه‌ها در متن گزارش‌ها اشاره‌ای به نقش و دلیل حضور این عضو ارشد دفتر آیت‌الله خامنه‌ای در این جلسه نکرده‌اند.

روزنامه دنیای اقتصاد بر «شروع توفانی» دوره ریاست فرهاد دانشجو بر دانشگاه آزاد «با تغییر سه معاون» این دانشگاه تاکید کرده و نوشته است که فرهاد دانشجو در نخستین روز کاری خود با حضور در جمع معاونان دانشگاه آزاد اسلامی، «معاونان آموزشی، اداری مالی، و پژوهشی این دانشگاه را تغییر داد»، و درباره «روزنامه فرهیختگان و خبرگزاری آنا» دو رسانه وابسته به دانشگاه آزاد هم گفت که «درباره مدیریت این دو رسانه نیز با چند نفر صحبت شده که نتایج آن طی یکی دو روز آینده اعلام می‌شود».

روزنامه جام جم در یادداشتی با تیتر «برادری دانشگاه آزاد و وزارت علوم» نسبت خانوادگی رئیس جدید دانشگاه آزاد با وزیر علوم دولت احمدی‌نژاد را مورد توجه قرار داده و نوشته است که «فرهاد دانشجو رئیس جدید دانشگاه آزاد، برادر کامران دانشجو وزیر علوم است» و «در عکس‌هایی که روز دوشنبه از مراسم آغاز به کار رسمی رئیس جدید دانشگاه آزاد منتشر شد، دو برادر دست یکدیگر را به گرمی فشرده‌اند و رو به هم لبخند زده‌اند و کامران دانشجو» در مقام وزیر علوم «صندلی ریاست دانشگاه آزاد را به برادرش فرهاد دانشجو رئیس جدید دانشگاه آزاد تعارف می‌کند».

این روزنامه وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی البته اظهار امیدواری کرده است که نسبت خانوادگی رئیس دانشگاه آزاد و وزیر علوم دست‌کم به «بهتر شدن موقعیت» روابط دانشگاه آزاد و وزارت علوم منجر شود.

روزنامه ابتکار اما «واکنش تند هیئت موسس دانشگاه آزاد» به تغییر رئیس دانشگاه آزاد را منعکس کرده و نوشته است که «دبیرخانه هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد با صدور اطلاعیه‌ای تعیین فرهاد دانشجو به عنوان رئیس دانشگاه توسط کامران دانشجو وزیر علوم را خلاف مقررات دانست» و پرسیده است که «صدور حکم ریاست دانشگاه آزاد توسط وزیر علوم و تغییرات مکرر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نشانگر چیست؟»

به نوشته این روزنامه، دبیرخانه هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد با اشاره به جلسات مختلف هیئت امنای دانشگاه آزاد و اتفاقات رخ داده در جریان این جلسات اعلام کرده است که «بنای ریاست هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی رعایت قوانین و مقررات بوده است» و «اینک نگرانی اصلی این است که دستاورد سی‌ ساله تلاش ده‌ها هزار نیروی دلسوز انقلاب اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی دچار مشکل شود».

این روزنامه به نقل از اطلاعیه دبیرخانه هیئت موسس دانشگاه آزاد نوشته است که این دانشگاه «تاکنون ۴ میلیون فارغ‌التحصیل داشته و با بیش از ۱ میلیون و ۷۰۰ میلیون نفر دانشجو، ۴۰۰ واحد در سراسر کشور، ۲۱ میلیون متر مربع فضای آموزشی و پژوهشی و خدماتی، ۳۱ هزار هیئت علمی تمام وقت و بیش از ۳۱ هزار کارکنان دانشگاه، ۶۰۰ مدرسه سما، و ۵۰ مرکز پژوهشی پیشرفته، بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان قلمداد می‌شود».

به گزارش روزنامه ابتکار، دبیرخانه هیئت موسس دانشگاه آزاد تاکید کرده است که «نگران است دانشگاهی کـه تاکنون بدون تکیه به بودجه دولتی بار عظیمی را از دوش آموزش عالـی ایران برداشته، به خاطر بعضی سیاست‌بازی‌ها و استفاده ابزاری از آن برای مقاصد خاص، بر بودجه بیت‌المال تحمیل شود».

«کارکنان دولت و بازنشستگان از خرید کالاهای شب عید ناتوان هستند»

روزنامه تهران امروز در گزارشی با تیتر «بازگشت به خانه با دستان خالی» خبر داده است که «کارکنان دولت و بازنشستگان از خرید کالاهای شب عید ناتوان هستند».

این روزنامه با اشاره به «شلوغی خیابان‌های پایتخت و شهرهای بزرگ کشور» و «جنب و جوش مردم برای خرید شب عید» نوشته است که «مشاهدات میدانی حکایت از آن دارد که بسیاری از خریداران روزهای پیاپی به خیابان‌ها و فروشگاه‌ها سرازیر می‌شوند، اما به ‌علت کاهش قدرت خرید و گرانی بیش از حد کالا و خدمات مجبور به بازگشت به خانه با دستان خالی می‌شوند».

تهران امروز تاکید کرده است که مردم منتظرند تا «وعده‌های پی‌درپی دولت برای مهار گرانی و تورم شب عید محقق شود و قیمت‌ها قدری تعدیل شود»، اما «دولت برای مهار وضع موجود اقدام ریشه‌ای انجام نداده است، و اقدامات دولت بیشتر مقطعی، موردی و مسکن‌وار بوده است»، چنان که وقتی «قیمت مرغ از مرز ۴ هزار تومان عبور کرد، دولت هیچ واکنشی نشان نداد، و در برابر گرانی بیش از حد گوشت گوسفند که در برخی مناطق پایتخت تا ۴۰ هزار تومان هم فروخته می‌شد» دولت تنها «واردات دام زنده از پاکستان را آزاد اعلام کرده است».

این روزنامه نوشته است که «دولت برای کارمندان عیدی ۳۵۰ هزار تومانی در نظر گرفته است»، اما «بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد یک خانواده ۴ ‌نفری برای خرید پوشاک شب عیدشان و برای تهیه البسه با جنس متوسط به دست‌کم ۴۰۰ هزار تومان نیاز دارند، حدود ۲۰۰ هزار تومان هم برای خرید گوشت، میوه و آجیل نیاز است» و «یک مسافرت چند روزه به شرط عدم پرداخت حق‌الاجاره حدود ۴۰۰ هزار تومان هزینه در بر دارد».

به نوشته تهران امروز، «عبور حداقلی از هزینه‌های شب عید برای یک خانوار ۴ نفری یک میلیون تومان خرج در بر دارد»، اما «دولت تنها یک سوم از این هزینه را به کارمندان پرداخت می‌کند و در این شرایط چاره‌ای نیست مگر این که خانواده‌ها برای متوازن کردن هزینه- درآمد به فکر کاهش خرید و حذف سفرهای نوروزی باشند».

«مهره‌چینی برای تعیین رئیس آینده مجلس»

روزنامه شرق هشدار علی مطهری درباره «مهره‌چینی برای تعیین رئیس آینده مجلس» در فهرست‌های انتخاباتی جناح حاکم را مورد توجه قرار داده است.

به نوشته این روزنامه، علی مطهری با تاکید بر این که در فهرست انتخاباتی جناح حاکم «مهره‌چینی برای ریاست مجلس یکی دیگر از اشکالاتی است که باید به آن توجه کرد»، گفته است که «طوری فهرست می‌دهند که یک آقا در ‌‌نهایت رئیس مجلس شود که این مسئله خیانت به مردم است».

روزنامه شرق همچنین از قول علی مطهری نوشته است که «پدیده‌ای به نام احمدی‌نژاد محصول مجلس هفتم و هشتم است و اگر ما مجالس قوی داشتیم، چنین پدیده‌ای به وجود نمی‌آمد».

علی مطهری و همچنین روزنامه شرق اشاره‌ای به نام «آقا» یی که جناح حاکم درصدد است با مهره‌چینی در دو فهرست انتخاباتی جناح حاکم او را به ریاست مجلس نهم برساند، نکرده‌اند، اما پیشتر روزنامه‌های تهران امروز و اعتماد گزارش‌هایی درباره «رقابت درون‌جناحی غلامعلی حداد عادل با علی لاریجانی برای رسیدن به ریاست مجلس آینده» منتشر کرده‌اند.

غلامعلی حداد عادل پدر همسر مجتبی خامنه‌ای یکی از فرزندان رهبر جمهوری اسلامی است و از معدود افراد مشترک در فهرست انتخاباتی «جبهه متحد اصول‌گرایان» و «جبهه پایداری» است.

نگرانی اصول‌گرایان از شکست در مقابل بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان

روزنامه جام جم گفت‌و‌گویی با مرتضی نبوی از چهره‌های سیاسی جناح حاکم، عضو مجمع تشخیص مصلحت و یکی از اعضای منصوب رهبر جمهوری اسلامی در «هیئت حل اختلاف قوا» منتشر کرده و از قول او نوشته است که «وجود چند فهرست برای اصول‌گرایان دور از احتیاط است».

مرتضی نبوی تاکید کرده است که «دور از احتیاط است که اصول‌گرایان به شکلی در انتخابات حاضر شوند که آرای اصول‌گرایان بشکند» و گفته «تجربه تاریخی نیز همین را ثابت می‌کند و زمانی که اصلاح‌طلبان بی‌احتیاطی کردند و در انتخابات شوراهای دوم احساس کردند که اصول‌گرایان دیگر مضمحل شده‌اند و از بین رفته‌اند و وجود خارجی ندارند» با «فهرست‌های مختلف در انتخابات حضور یافتند و همین مسئله آغازی بر شکست‌های آنها بود».

روزنامه جام جم از قول مرتضی نبوی نوشته است که «اگر طیفی از اصول‌گرایان دعوت وحدت را نپذیرفت و آرای اصول‌گرایان به شکلی شکسته شود که منجر به شکسته شدن مجموع آرای اصول‌گرایان در مجلس نهم شود، این طیف از اصول‌گرایان از نظر تاریخی باید نسبت به این بی‌احتیاطی یا کم‌تدبیری خود پاسخ‌گو باشند».

مرتضی نبوی به صراحت از «جبهه پایداری» که شماری از هواداران محمود احمدی‌نژاد تحت نظر محمدتقی مصباح یزدی آن را تشکیل داده‌اند، به عنوان عامل اختلاف در جناح حاکم نام برده و گفته است که «اگر تعدد فهرست‌ها منجر به از دست رفتن اکثریت اصول‌گرای مجلس نهم شود، طبعا خطای خیلی بزرگی به نام آن کسانی که حاضر به وحدت و ائتلاف نشدند نوشته ‌می‌شود و من فکر نمی‌کنم که آنها بتوانند با وجود این‌ همه دعوتی که به احتیاط و ائتلاف شد، پاسخ‌گوی این خطای بزرگ باشند».

به نوشته روزنامه جام جم، مرتضی نبوی همچنین با اشاره به عدم شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس نهم گفته است که «رهبران شناخته‌شده اصلاح‌طلبی» از صحنه خارج شدند و در این انتخابات هم «به شکل غیررسمی، انتخابات را تحریم کرده‌اند و می‌توانیم بگوییم که عملا انتخابات را تحریم کرده‌اند»، «منتها این‌طوری نیست که بگوییم جریان اصلاح‌طلب در جامعه وجود ندارد یا اصلاح‌طلبانی که درون چارچوب قانون و نظام باقی مانده‌اند وجود ندارند».

مرتضی نبوی ضمن تاکید بر این که «خیلی صحنه روشن نیست» گفته است که «ما نمی‌توانیم این را منکر شویم که اصلاح‌طلبان، یک بدنه اجتماعی داشته‌اند»، اما «بعضی نشریات در جریان اصول‌گرایی می‌گویند که دیگر اثری از اصلاح‌طلبی نیست، ولی من می‌خواهم بگویم که این حرف، یک اشتباه بزرگ تاریخی است و اصول‌گرایان نباید بر اساس این حرف با یکدیگر رقابت و وزن‌کشی کنند و بعد یک دفعه چشم‌شان را باز کنند و ببینند که مجلس را تحویل اصلاح‌طلبان داده‌اند».

نارضایی مردم از اقتصاد و معیشت دلیلی برای کاهش مشارکت در انتخابات

روزنامه خراسان در یادداشتی «نارضایتی مردم از وضعیت اقتصادی» را به عنوان عاملی برای «کاهش مشارکت در انتخابات مجلس» عنوان کرده است.

این روزنامه نوشته است که «به صراحت باید گفت ریشه بخشی از «نارضایتی مردم از وضعیت اقتصادی که منجر به شرکت نکردن برخی در انتخابات می‌شود انتقاد به وضعیت موجود اقتصادی کشور است»، و وضعیت اقتصادی «اگرچه از منظر کلان و علمی نه سیاه است و نه سپید، ولی از منظر دغدغه‌های عامه مردم درباره وضعیت معیشتی چندان قابل قبول نیست».

روزنامه خراسان با اشاره به «افزایش نرخ تورم به بیش از ۲۰ درصد به ویژه با توجه به افزایش قیمت مواد غذایی و مایحتاج عمومی مردم در بازار شب عید» چنان «فشار قیمت بر دوش مصرف‌کننده را سنگین کرده» که بخشی از مردم «ناراضی از مشکلات معیشتی و معضلات اجتماعی، قصد شرکت در انتخابات ندارند یا برای شرکت در انتخابات تردید دارند».

این روزنامه در عین حال به بررسی «جایگاه مجلس در تدبیر امور اقتصادی» پرداخته و نوشته است که «مجلس مقتدر» می‌تواند در شکل گرفتن «اقتصاد پویا» موثر باشد، اما «آن چه باعث اقتدار مجلس و عمل به وظایف این نهاد» در قبال بی‌انضباطی و قانون‌شکنی‌ها می‌شود تشکیل مجلسی با دو ویژگی است:‌ «حضور نخبگان دلسوز به عنوان نماینده مجلس» و «پشتوانه قوی مجلس از رأی قاطع مردم».
XS
SM
MD
LG