لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۰

روزنامه‌های چهارشنبه، ۲ شهریور ۱۳۹۰


روزنامه اعتماد از «اعتراض برخی نمایندگان مجلس به وضع اقتصادی کشور» خبر داده، و نطق‌های اعتراضی جلال محمود‌زاده، نماینده مهاباد، و امیر طاهرخانی، نماینده تاکستان، درباره بحران معیشتی مردم را بازتاب داده است.

«رکوردزنی پی در پی بازار ارز و طلا» و «دلار ۱۲۰۰ تومانی و سکه ۵۷۵ هزار تومانی» تیترهای نخست دو روزنامه شرق و تهران امروز را به خود اختصاص داده، و روزنامه روزگار نیز «هشدار درباره بحران فرار پزشکان» را منتشر کرده است.

شماری از روزنامه‌های چهارشنبه ایران و از جمله روزنامه اعتماد با انتقاد از «انفعال وزارت خارجه جمهوری اسلامی در قبال تحولات لیبی» خبر داده‌اند که «جمهوری اسلامی ایران تاکنون از شناسایی انقلابیون لیبی» خودداری کرده، اما روزنامه کیهان در ادعایی متناقض نوشته است که گروه‌های انقلابی لیبی که «اغلب سکولار» هستند با حمایت نیروهای ناتو طی نبردی شش‌ماهه معمر قذافی را برکنار کرده‌اند، اما آن چه در لیبی اتفاق افتاده «انقلاب اسلامی» است.

«اعتراض برخی نمایندگان مجلس به وضع اقتصادی کشور»

روزنامه اعتماد در تیتر نخست شماره چهارشنبه خود از «اعتراض برخی نمایندگان مجلس به وضع اقتصادی کشور» و «افزایش نگرانی از بد‌تر شدن وضع معیشتی مردم» خبر داده است.

به نوشته این روزنامه، اعتراض برخی نمایندگان به نامناسب بودن وضع اقتصادی کشور روز سه‌شنبه «در نطق‌های دو نماینده مجلس شکل ویژه‌ای به خود گرفت»، تا آنجا که «حامیان دولت به این نطق‌ها اعتراض کرده» و نمایندگان منتقد را به «سیاه‌نمایی» متهم کردند.

اعتماد نوشته است که جلال محمود‌زاده، نماینده مهاباد، طی نطقی در مجلس با اظهار تاسف از این که «مردم کردستان هنوز در نحوه تخصیص بودجه و وضعیت‌های اقتصادی شهروند درجه دوم هستند» گفته است که «دولت به مطالبات مردم کردستان هیچ توجهی نمی‌کند» و حتی «برخی از مدیران به مثابه فرزند ناتنی به کردستان نگاه می‌کنند».

نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی از «وضع معیشتی مردم کردستان» و انتقاد از «سهم نبردن آن‌ها از مدیریت‌های ارشد در منطقه و کشور» گفته است که از ابتدای انقلاب تاکنون «در تمام کردستان به اندازه ذوب‌آهن اصفهان هم سرمایه‌گذاری نشده است».

علاوه براین جلال محمود‌زاده به «برخی تبعیض‌های اقلیتی در کردستان»، «اجرایی نشدن تدریس زبان کردی در دانشگاه‌ها» و همچنین «نبود برنامه‌هایی با آیین کردی در برنامه‌های تلویزیونی» اعتراض کرده است.

روزنامه اعتماد گزارش داده است که امیر طاهرخانی، نماینده اصلاح‌طلب تاکستان، دیگر منقد روز سه‌شنبه مجلس بوده و طی نطقی خطاب به محمود احمدی‌نژاد گفته است که رئیس دولت «همیشه با چیدن عدد و ارقام، عملکرد دولت خود را با دولت‌های پیشین مقایسه کرده» و «معمولا این عدد و ارقام دو برابر دولت گذشته» اعلام شده است، اما «عامه مردم وضع امروز خود را با گذشته مقایسه می‌کنند و به چنین نتیجه نمی‌رسند».

نماینده تاکستان با تاکید بر این که «وضع اشتغال، تورم، فشار اقتصادی و مشکلات فرهنگی» در دولت احمدی‌نژاد بد‌تر شده، گفته است که «امروز کسی نیست که فشار اقتصادی که بر مردم تحمیل شده را کتمان کند»، اما «در این شرایط تیم اقتصادی دولت در خواب و بی‌خبری به سر می‌برد، و جوانان کشور که از آن‌ها به عنوان سرمایه ملی یاد می‌شود برای گرفتن تنها ۲ میلیون وام تحقیر می‌شوند».

به نوشته روزنامه اعتماد، امیر طاهرخانی با اشاره به این که «درآمدهای نفتی اخیر کشور از کل درآمدهای نفتی دولت‌های گذشته بیشتر است» و درآمد نفتی «در مقام مقایسه با هر یک از دولت‌های گذشته سه تا چهار برابر افزایش داشته» گفته است که «زندگی مردم بد‌تر شده» و مردم آثار این درآمد‌ها را سر سفره خود نمی‌بینند.

رکوردهای جدید در بازار ارز و طلا: دلار ۱۲۰۰ تومان، سکه ۵۷۵ هزار تومان

روزنامه‌های شرق و تهران امروز گزارش‌هایی از «رکوردشکنی پی‌درپی» قیمت سکه و دلار در بازار ایران خبر داده‌اند.

روزنامه تهران امروز با تیتر «رکوردشکنی پی‌درپی قیمت طلا» نوشته است که روز سه‌شنبه قیمت سکه در بازار تهران ساعت به ساعت گران‌تر می‌شد و «قیمت هر سکه بهار آزادی طرح قدیم با رشد ۳۰ هزار تومانی به ۵۷۵ هزار تومان» و «قیمت هر سکه بهار آزادی طرح جدید هم به ۵۶۰ هزار تومان» رسیده است.

روزنامه شرق هم تیتر یک شماره چهارشنبه را به افزایش قیمت دلار اختصاص داده و نوشته است که «دلار ۱۲۰۰ تومان شد».

این روزنامه نوشته است که «قیمت‌های لحظه‌ای و شکستن رکوردهای ساعتی» شاید «بهترین تعبیری باشد که بتوان بازار طلا و ارز روز سه‌شنبه» را با آن تفسیر کرد، روزی که رکوردهای جدیدی در بازار ارز و سکه رقم خورد و «دلار هزار و ۲۰۰ تومان شد» و «سکه نیز راه شکستن مرز ۶۰۰ هزار تومان را در پیش گرفت».

به نوشته این روزنامه، روز سه‌شنبه «یورو هم از قافله رشد قیمت‌ها عقب نماند و هر واحد از پول اروپایی در مقابل هزار و ۷۴۵ تومان معامله شد، یعنی ۲۷ تومان بیشتر از روز دوشنبه».

شرق این را هم نوشته است که در چنین روزی شمس‌الدین حسینی، سخنگوی اقتصادی دولت، گفت که «ما نمی‌توانیم جلوی رشد قیمت سکه را بگیریم، ولی دولت از حبابی‌شدن قیمت‌ها جلوگیری می‌کند».

«سکوت ایران در لحظه سرنوشت لیبی» و «ادعای وقوع انقلاب اسلامی در این کشور»

روزنامه اعتماد با تاکید بر این که «جمهوری اسلامی هنوز از شناسایی انقلابیون لیبی» خودداری کرده، گزارشی از «انفعال وزارت خارجه جمهوری اسلامی در قبال تحولات لیبی» منتشر کرده، اما همزمان روزنامه کیهان مدعی وقوع «انقلاب اسلامی» در این کشور شده است.

روزنامه اعتماد در گزارشی با تیتر «سکوت ایران در لحظه سرنوشت لیبی» نوشته است که «انفعال دستگاه دیپلماسی ایران پایانی ندارد. شش ماه از تحولات لیبی سپری شد، معمر قذافی سقوط کرد و انقلابیون تسلط مناطق حساس این کشور را در دست گرفتند، اما وزارت خارجه ایران با خودداری از به رسمیت شناختن حکومت جدید لیبی تنها به صدور بیانیه‌ای اکتفا کرد».

این روزنامه در عین حال نوشته است که در حین «کم‌کاری دستگاه سیاست خارجی ایران در برقراری ارتباط با شورای ملی انتقالی لیبی، ترکیه که رقیب ایران در مناسبات منطقه‌ای به شمار می‌رود گوی سبقت را ربود و آغاز عصر جدید در لیبی که با هدف تشکیل کشوری متحد، و دولتی دموکراتیک صورت گرفته را تبریک گفت» و حتی «احمد داووداوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، راهی بنغازی، پایگاه اصلی انقلابیون، شد تا با مقامات شورای ملی انتقالی لیبی به گفت‌وگو بپردازد».

اعتماد با تاکید بر این که «علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، که به نظر می‌رسید صدای انقلابیون لیبیایی را نشنیده» در حاشیه مراسم «دویستمین سالگرد استقلال ونزوئلا در محل سفارت این کشور در تهران» به خبرنگاران گفته است که «در حال کار روی پیشنهادهایی هستیم تا ضمن برآورده شدن مطالبات مردمی در لیبی، این کشور وضع آرامی نیز پیدا کند».

این روزنامه نوشته است که «صالحی در حالی چنین سخنانی را ابراز کرده که «بیشتر کشورهای جهان اقدام به به رسمیت شناختن شورای مخالفین دولت لیبی کرده‌اند».

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای فعالیت می‌کند برای دومین روز و با تیتری که بیشتر از هر چیز مصرف داخلی دارد ادعا کرده است که «جوانان لیبی برای «تثبیت انقلاب اسلامی» کمیته‌های مردمی تشکیل دادند».

نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در کیهان طی سرمقاله‌ای نوشته است که گروه‌های انقلابی در «اخوان‌المسلمین»، «سیاستمداران و اعضای جدا شده از حاکمیت»، «جریانات و گروه‌های مسلح»، به ادعای کیهان، «در حد و اندازه قابل ذکر و اعتناء نیستند»، و «جریان وابسته به غرب که از سوی شاخه نظامی ناتو حمایت می‌شود»، و «نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو» را به عنوان گروه‌های اصلی دخیل در نبرد شش ماهه انقلابیون و سقوط قذافی توصیف کرده، اما برای اثبات ادعای خودش نوشته است که «به عنوان اصلی‌ترین جریان حاضر و موثر در انقلاب اسلامی لیبی، باید از توده‌های عظیم مردم مسلمان» نام برد.

سرمقاله‌نویس کیهان در عین حال نوشته است که «در پی سرنگونی حکومت قذافی، آمریکا و متحدانش اصرار دارند که تعیین سرنوشت لیبی و نوع حکومت آن به شورایی متشکل از اعضای گروه‌ها و جریانات یاد شده سپرده شود» و «سهم صاحبان اصلی انقلاب یعنی توده‌های مردم، حداکثر در حد و اندازه عضویت یک یا دو نفر در شورای یاد شده تقلیل خواهد یافت» و «گروه‌های دیگر که تقریبا تمامی آن‌ها طرفدار سکولاریسم و جدایی دین از سیاست هستند، نوع نظام حکومتی آینده لیبی را رقم خواهند زد».

نماینده علی خامنه‌ای در کیهان البته ادعا کرده است که «خوشبختانه در سوی دیگر این میدان توده‌های عظیم مردم حضور دارند» و از قضا «همه به این نسخه» یعنی همین جمهوری اسلامی مستقر در ایران «چشم دوخته‌اند».

«هشدار درباره بحران فرار پزشکان»

روزنامه روزگار در گزارشی نسبت به «بحران فرار پزشکان» هشدار داده و نوشته است که «معضل سلامت در کشور حتی به پزشکان نیز رحم نمی‌کند» و «امروز پزشکانی هستند که کمتر از یک کارمند ساده حقوق دریافت می‌کنند».

این روزنامه از قول محمدرضا نوروزی، نایب رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی ایران، خبر داده است که هم اکنون دست‌کم «۱۲ هزار پزشک عمومی در کشور بیکار هستند یا این که در شغل‌های غیرمرتبط با رشته تحصیلی خود مشغول به کار هستند» و همچنین «۱۰ تا ۱۵ درصد پزشکان عمومی» کشور هم «جویای کارند».

این روزنامه با تاکید بر این که شرایط نامناسب کار باعث شده است که «پزشکان عمومی به حرفه‌ای غیر از پزشکی روی آورند» از قول «محمدرضا نوروزی نایب رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی» نوشته است که «اگر یک نگاه آینده‌نگر مثبت به این موضوع نداشته باشیم و مشکلات معیشتی این افراد را حل و فصل نکنیم، با معضل فرار پزشکان مواجه می‌شویم».

روزنامه روزگار همچنین نوشته است که «به طور قطع امسال در گروه سال‌های خوب وزارت بهداشت قرار نمی‌گیرد» و اشاره کرده که «هنوز بیش از پنج ماه از سال نگذشته که وقوع اتفاقاتی که در تاریخ وزارت بهداشت سابقه نداشته» در کارنامه سال ۹۰ این وزارتخانه ثبت شده است.

«ر‌ها کردن بیماران در تهران، پذیرفته نشدن چند بیمار وخیم، وضعیت اسفناک اورژانس، انتقاد مسئولان و کار‌شناسان حوزه سلامت و بهداشت از بیمارستان‌ها، تجمع پرستاران در اعتراض به عملیاتی نشدن قوانین» و موارد متعددی از نابه‌سامانی از مواردی است که این روزنامه به عنوان «اتفاقات بی‌سابقه در وزارت بهداشت» از آنها نام برده است.
XS
SM
MD
LG