لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۲

روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۰


روزنامه‌های سه‌شنبه ایران انتقاد شدید رئیس کمیسیون انرژی مجلس از عملکرد وزارت نفت را منتشر کرده‌اند. ادامه فشار جناح حاکم بر «ارسال‌کنندگان پیام تسلیت» درگذشت پدر میرحسین موسوی در روزنامه‌های سه‌شنبه نیز بازتاب داشته است.

روزنامه‌ها همچنین از «تشدید نگاه امنیتی به زندان‌های ایران طی سال ۹۰» خبر داده و همزمان از قول یک عضو مجلس هشتم نیز گزارش داده‌اند که «ایران به گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل اجازه ورود نمی‌دهد».

ناکامی «شبیه‌سازی مقام‌های جمهوری اسلامی با یاران امام زمان» نیز چنان ابعاد گسترده‌ای یافته است که روزنامه‌های وابسته به حکومت نیز در شماره ۱۶ فروردین خود خبر مخالفت آیت‌الله سیستانی با این «شبیه‌سازی مذهبی» را منتشر کرده‌اند.

«ایران در توسعه میادین مشترک نفتی به اعراب باخت»

روزنامه جهان صنعت از انتقاد شدید رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از عملکرد وزارت نفت خبر داده و از قول وی نوشته است که «ایران در توسعه میادین مشترک نفتی به اعراب باخت».

به نوشته این روزنامه، حمیدرضا کاتوزیان گفته است که «وضعیت توسعه میدان‌های مشترک نفتی و گازی ایران با کشورهای همسایه به ‌گونه‌ای است که می‌توان اظهار کرد که حتی اگر این میدان‌ها در چارچوب قراردادهای مشارکت در تولید توسعه می‌یافت هم بسیار بیش از این منافع ملی کشور تامین می‌شد».

رئیس کمیسیون انرژی مجلس هشتم با تاکید بر این که «ایران در توسعه میادین نفتی بازی را به کشورهای عربی باخته است» گفته است که «کشورهای عربی با همکاری شرکت‌های خارجی میدان‌های مشترک خود را با شتاب توسعه می‌دهند و مسئولان صنعت نفت ایران بر این باورند که آن‌ها وطن و منابع خود را می‌فروشند، اما حقیقت این است که آن‌ها افزون ‌بر فروش منابع خود، منابع نفتی ایران را هم می‌فروشند».

روزنامه جهان صنعت همچنین نوشته است که حمیدرضا کاتوزیان با انتقاد از واگذاری قراردادهای توسعه و استخراج از میادین مشترک نفت و گاز ایران به شرکت‌های چینی گفته است که «صنعت نفت ایران مونوپل شرکت‌های چینی شده است»، اما «کمیسیون انرژی مجلس با انحصاری و مونوپل شدن صنعت نفت ایران از سوی چینی‌ها مخالف است و درباره این موضوع بی‌تفاوت نیست و این مورد را با جدیت پیگیری می‌کند».

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به تاثیر تحریم‌های ناشی از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی گفته است که «به علت اعمال تحریم‌های کشورهای غربی علیه ایران بسیاری از شرکت‌های معتبر بین‌المللی مشتاق فعالیت و سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران، امکان مشارکت ندارند و در این شرایط بیشتر طرح‌های نفتی که اجرای آن از سوی شرکت‌های ایرانی میسر نیست به شرکت‌های چینی واگذار شده»، ولی «شرایط انحصاری ‌توقع چینی‌ها را بالا برده است».

تداوم فشار جناح حاکم بر «ارسال‌کنندگان پیام تسلیت» درگذشت پدر موسوی

به رغم آن که روز سه‌شنبه نیز حمله شماری از روزنامه‌های وابسته به جناح حاکم از جمله کیهان به شخصیت‌های سیاسی و مذهبی به خاطر ارسال پیام تسلیت به مناسبت درگذشت پدر میرحسین موسوی تداوم یافته است، روزنامه ابتکار طی یادداشتی نوشته است که «گویی در فضای سیاسی کشور مقدر شده است که همه چیز رنگ سیاست به خود بگیرد و پیام‌های تسلیت از جمله این امور است».

این روزنامه با اشاره به این که «در روزهای آغازین سال ۹۰، درگذشت میراسماعیل موسوی، پدر میرحسین موسوی، از جمله امور حاشیه‌ساز در فضای سیاسی کشور شد و تسلیت برخی شخصیت‌ها و گروه‌ها بر این موضوع افزوده است»، از ارسال پیام‌های تسلیت «هاشمی ‌رفسنجانی، سیدحسن خمینی» و مراجع تقلیدی چون «موسوی اردبیلی، علی‌محمد دستغیب و یوسف صانعی» به عنوان پیام‌های تسلیتی نام برده که واکنش تند جناح حاکم را برانگیخته است.

ابتکار تاکید کرده است که «از میان این افراد، البته پیام هاشمی‌ رفسنجانی و سیدحسن خمینی اهمیت دارد؛ اگرچه تفاوت‌هایی در این دو پیام دیده می‌شود»، و نوشته است که «پیام تسلیت هاشمی ‌رفسنجانی صراحت بیشتری داشته است و همین امر سبب شد که این مرد جنجالی سال‌های ۸۸ و ۸۹ مجدداً در صدر تحلیل‌ها و گزارش‌ها و مانند دو سال گذشته هدف انتقادات قرار بگیرد».

این روزنامه با اشاره به حملات چند روز اخیر روزنامه‌های کیهان و ایران، ارگان مطبوعات دولت محمود احمدی‌نژاد، علیه کسانی که به مناسبت درگذشت پدر میرحسین موسوی پیام تسلیت منتشر کرده‌اند، خبر داده است که «پیام تسلیت فراکسیون اقلیت از سایت اینترنتی این فراکسیون حذف شده است».

به گزارش ابتکار، روز دوشنبه پس از آن که «مصطفی کواکبیان و محمدرضا خباز، دو عضو فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی، ضمن ابراز بی‌اطلاعی از صدور پیام تسلیت خطاب به میرحسین موسوی امکان صدور چنین پیامی بدون اطلاع نمایندگان عضو فراکسیون را غیرممکن دانستند» پیام تسلیت فراکسیون خط امام مجلس از سایت «پارلمان نیوز» ارگان اینترنتی این فراکسیون حذف شد.

«ایران به گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل اجازه ورود نمی‌دهد»

روزنامه قدس از قول یک عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس هشتم خبر داده است که حکومت مستقر در ایران «اجازه ورود گزارشگر ویژه حقوق بشر را نمی‌دهد».

به گزارش این روزنامه، حسین تقوی حسینی، عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس، با این ادعا که «گزارشگران ویژه حقوق بشر که به دنبال پیاده کردن اهداف آمریکا در ایران هستند» گفته است که «مقامات حکومتی در ایران اجازه نمی‌دهند که گزارشگران ویژه حقوق بشر به کشور وارد شوند».

شورای حقوق بشر سازمان ملل روز چهارم فروردین قطعنامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن سازمان ملل باید با تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران و اعزام او به ایران درباره نقض گسترده و مداوم حقوق بشر از سوی جمهوری اسلامی تحقیق کند.

تشدید نگاه امنیتی به زندان‌های ایران طی سال ۹۰

روزنامه حمایت، وابسته به قوه قضائیه، از قول غلامحسین اسماعیلی نوشته است که «ارتقای نظم و امنیت زندان‌ها، مهم‌ترین اولویت سازمان زندان‌ها در سال ۹۰ است».

غلامحسین اسماعیلی که زمان آغاز ریاست صادق لاریجانی بر قوه قضائیه و با حکم وی به ریاست سازمان زندان‌ها رسیده، با تاکید بر این که «سازمان زندان‌ها به عنوان یک نهاد امنیتی در تامین امنیت جامعه بسیار اثرگذار و نقش‌آفرین است» گفته است که «این نقش حساس اجتماعی نیازمند تحقق امنیت بالای همه‌جانبه در درون زندان‌هاست، به شکلی که هیچ مجالی برای بروز ناامنی و تخلف در زندان‌ها ایجاد نشود».

به نوشته روزنامه حمایت، رئیس سازمان زندان‌ها با این ادعا که «تمام فعالیت‌های فرهنگی، قرآنی، آموزشی و سلامت داخل زندان‌ها در بستر نظم و امنیت محقق می‌شود» گفته است که «بر این اساس همه کار‌ها چه در امور زندانیان و زندانبانی و چه در امور اداری و اجرایی باید مبتنی بر برنامه، نظم، نظارت و کنترل جامع باشد» و به همین دلیل باید «امنیت در تشکیلات سازمان زندان‌ها بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد» و «نیازی نیست برای پیاده‌سازی این دیدگاه خشونت به خرج داد».

اظهارات غلامحسین اسماعیلی درباره تشدید «نگاه امنیتی به زندان‌ها» در حالی ابراز شده است که وی و سایر مقام‌های سازمان زندان‌ها و قوه قضائیه تاکنون اسامی زندانیان که روز ۲۴ اسفند ۸۹ در زندان قزل‌حصار و با گلوله «گارد امنیتی زندان» کشته شدند را اعلام نکرده‌اند.

مقام‌های رسمی شمار زندانیان کشته شده طی درگیری سه‌شنبه ۲۴ اسفندماه در زندان قزل‌حصار را ۱۴ نفر و شمار زندانیان مجروح را ۳۳ نفر اعلام کرده و مدعی شده‌اند که زندانیان به دلیل ایجاد اغتشاش در زندان قزل‌حصار مورد حمله «ماموران گارد زندان» قرار گرفتند.

منابع غیررسمی و فعالان حقوق بشر شمار زندانیان کشته شده طی درگیری ماموران با زندانیان در زندان قزل‌حصار را بسیار بیشتر از آمار رسمی اعلام کرده‌اند.

مخالفت مراجع و ناکامی «شبیه‌سازی مقام‌های جمهوری اسلامی با یاران امام زمان»

به دنبال ناکامی جناح حاکم در ایران در شبیه‌سازی مقامات ارشد جمهوری اسلامی با «یاران امام زمان»، کیهان و رسالت هر دو از روزنامه‌های حکومتی نیز به صف مخالفان این شبیه‌سازی مذهبی پیوسته و از «انتقاد شدید آیت‌الله سیستانی در تطبیق اشخاص و تعیین وقت برای ظهور امام زمان» خبر داده‌اند.

به نوشته کیهان، «آیت‌الله سیستانی از مراجع تقلید عراق نسبت به برخی مستندات و حرف‌های انحرافی در زمینه نزدیک بودن ظهور به شدت انتقاد کرده» و گفته است که «چنین جریاناتی نباید در کشوری مانند ایران شکل بگیرد، که یک روز شعیب بن صالح رابه یک فرد و بار دیگر به فرد دیگری تطبیق می‌کنند، این مسائل نگران‌کننده است».

به گزارش این روزنامه، آیت‌الله سیستانی با تاکید بر این که «توقیت‌ها و تطبیق‌ها برای نزدیک بودن ظهور امام زمان بسیار نگران‌کننده است و این مطالب عقاید مردم را هدف گرفته و باعث تضعیف اعتقادات جامعه می‌شود» اعلام کرده است که «دست‌های پشت پرده این جریانات نگران‌کننده است» و «مردم از این جریانات پرهیز کنند».

روزنامه رسالت نیز همزمان بر «لزوم برخورد با توزیع سی‌دی درباره امام زمان» تاکید کرده و نوشته است که در جلسه روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی نیز «برخورد با عوامل گسترش سی‌دی «ظهور نزدیک است» از جمله تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور بود».

در ماه‌های اخیر سی‌دی «ظهور نزدیک است» با تیراژ چند میلیونی در ایران توزیع و در آن ادعا شده است که «آیت‌الله خامنه‌ای‌‌ همان سید خراسانی و محمود احمدی‌نژاد نیز فرمانده لشکر وی» است و «این دو مقام جمهوری اسلامی در زمان حیات‌شان حکومت را به امام زمان تحول می‌دهند».

مقام‌های جمهوری اسلامی که بار‌ها بازداشت و حتی اعدام شماری از مدعیان ارتباط با امام زمان را به طور رسمی اعلام کرده‌اند تاکنون درباره «سی‌دی شبیه‌سازی آیت‌الله خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد با یاران امام زمان» سکوت کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG