لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۹

روزنامه های يکشنبه ایران؛ ۱۴ فروردين ۱۳۹۰


روزنامه های ايران به دنبال بيش از دو هفته تعطيلات نوروزی، روز يکشنبه فعاليت شان در سال ۱۳۹۰ را از سر گرفته و البته از «افزايش ۱۵ تا ۲۰ درصدی کالاها در سال نو» نيز خبر داده اند.

«حمله کيهان به هاشمی رفسنجانی به خاطر ارسال تسليت به خانواده موسوی » و انتشار خبر « لغو ناگهانی مراسم ختم ميراسماعيل موسوی در مسجد نور» از جمله عنوان های منتشر شده در چند روزنامه نزديک به جناح حاکم است اما اخبار مربوط به درگذشت ميراسماعيل موسوی پدر ميرحسين موسوی و نيز بازتاب هايش به دليل اعمال سانسور از سوی نهادهای حکومتی، در قريب به اتفاق روزنامه های مستقل از جناح حاکم اجازه انتشار پيدا نکرده است.

«افزايش نگرانی نمايندگان ولی فقيه از پيوستن "پاسداران بازنشسته" به معترضان»، «مخالفت شورای نگهبان برای سومين بار با طرح رسيدگی به اموال مقامات حکومتی» و نيز «گسترش تخريب نمادهای تاريخی در سال ۱۳۸۹» از جمله ديگر اخبار و گزارش هايی روزنامه های ۱۴ فروردين است.

«افزايش ۱۵ تا ۲۰ درصدی کالاها در سال نو »

روزنامه ابرار اقتصادی در صفحه نخست شماره يک شنبه خود از قول رئيس شورای اصناف کشور از افزايش قيمت ۱۵ تا ۲۰ درصدی تمامی کالاها در سال نو خبر داده است.

به نوشته اين روزنامه، قاسم نوده فراهانی رييس شورای اصناف کشور با تاکيد براينکه « بر اساس پيش ‌بينی‌ها قيمت تمامی کالاها در سال جاری بين ۱۵ تا ۲۰ درصد افزايش می‌يابد » گفته است که « البته بايد هر نوع افزايش قيمتی به تاييد سازمان حمايت از مصرف‌کنندگان بر اساس آناليز قيمتی صورت بگيرد.»

ابرار اقتصادی همچنين نوشته که رييس شورای اصناف کشور افزايش ۱۵ تا ۲۰ تمامی کالاها از ابتدای سال ۹۰ را غير از گرانی ناشی از «حذف يارانه ها» عنوان کرده و گفته است: «اين افزايش قيمت کالاها در سال جاری يک امر طبيعی است و نبايد آن را به حساب اجرای قانون هدفمند کردن يارانه‌ها نوشت.»

حمله به رفسنجانی به خاطر ارسال پيام تسليت به خانواده موسوی

روزنامه کيهان در نخستين شماره اش در سال ۹۰ ، به شدت اکبر هاشمی رفسنجانی را به خاطر ارسال پيام تسليت به مناسبت درگذشت پدر ميرحسين موسوی مورد حمله قرار داده است.

اين روزنامه که تحت نظر نماينده آيت الله خامنه ای فعاليت می کند، ارسال پيام تسليت آيت الله اکبر هاشمی رفسنجانی خطاب به خانواده موسوی به مناسبت درگذشت ميراسماعيل موسوی پدر ميرحسين موسوی را «پيامی با عجله» و «جالب» توصيف کرده، و نوشته است: «در اين ميان عجله آقای هاشمی رفسنجانی در صدور پيام تسليت خطاب به ميرحسين موسوی است که نشان می دهد وی همچنان به عدم مرزبندی با فتنه ۸۸ اصرار دارد.»

کيهان که در ماه های پايانی سال ۸۹ مدعی به پايان رسيدن «دوران فتنه» شده بود در شماره ۱۴ فروردين ۹۰ بار ديگر جنبش سبز را «فتنه» خوانده و ادعا کرده که «هاشمی رفسنجانی به دليل عدم مرزبندی جدی با جريان فتنه» از رياست مجلس خبرگان رهبری کنار گذاشته شده است.

اين روزنامه وابسته به جناح حاکم همچنين به صراحت، «دخالت» و «برخورد ماموران» با شرکت کنندگان در مراسم تشييع جنازه ميراسماعيل موسوی پدر ميرحسين موسوی را تائيد کرده و همزمان «خانواده موسوی» و همچنين زهرا موسوی خواهر ميرحسين موسوی را به ايجاد تنش در تششيع جنازه پدرشان متهم کرده است.

ميرحسين موسوی و همسرش زهرا رهنورد که از ۲۵ بهمن ماه به دستور مقام های ارشد حکومتی در «بازداشت و حصر» به سر می برند روز پنج شنبه اجازه حضور در مراسم تشييع و خاکسپاری ميراسماعيل موسوی را پيدا نکردند، و ماموران با دخالت و حمله به مراسم تشييع پدر ميرحسين موسوی، شماری از شرکت کنندگان در اين مراسم و همچنين برخی اعضای خانواده موسوی در مراسم تشييع را بازداشت کردند.

حمله و نيز اتهامات کيهان عليه خانواده ميرحسين موسوی و نيز حمله اين روزنامه نزديک به آيت الله خامنه ای به هاشمی رفسنجانی در حالی صورت گرفته که اخبار مربوط به درگذشت ميراسماعيل موسوی پدر ميرحسين و حتی پيام های تسليت شماری از مراجع تقليد خطاب به ميرحسين موسوی در روزنامه های يکشنبه با سانسور مواجه شده و تنها چند روزنامه حکومتی اجازه انتشار مطالبی عليه خانواده موسوی را پيدا کرده اند.

لغو ناگهانی مراسم ختم ميراسماعيل موسوی در مسجد نور

روزنامه جمهوری اسلامی نيز از جمله معدود روزنامه هايی است که در شماره يکشنبه خود خبر داده که خانواده موسوی طی اطلاعيه‌ای اعلام کرده اند که «مراسم ختم مير اسماعيل موسوی برگزار نخواهد شد. »

اين روزنامه با تاکيد بر اينکه «مراسم ختم ميراسماعيل موسوی که قرار بود يکشنبه برگزار شود، لغو شده» و بدون اشاره به «دلايل لغو اين مراسم» نوشته که «خانواده موسوی» طی يک اطلاعيه بسيار کوتاه اعلام کرده اند که «برنامه برگزاری مراسم ترحيم پدر عزيزمان حاج ميراسماعيل موسوی در مسجد نور لغو گرديده است.»

روزنامه جمهوری اسلامی همچنين خبر داده که محمد حسين شريف زادگان، داماد ميراسماعيل موسوی پس از درگذشت وی از زندان اوين آزاد شده است.
اين روزنامه نوشته که محمد حسين شريف زادگان استاد دانشگاه بهشتی و وزير سابق رفاه و تامين اجتماعی بعد از ۵۰ روز بازداشت در زندان اوين به قيد کفالت آزاد شده است.

افزايش نگرانی نمايندگان ولی فقيه از پيوستن «پاسداران بازنشسته» به معترضان

روزنامه رسالت از ابراز نگرانی مسئول نمايندگی ولی فقيه در سپاه عاشورا نسبت به «نفوذ» معترضان در بين «پاسداران بازنشسته» خبر داده است.
به نوشته اين روزنامه وابسته به جناح حاکم، ابوالفضل ولايی مسئول نمايندگی ولی فقيه در سپاه عاشورا «هشدار» داده که «برخی جريانات سياسی درصدد نفوذ بين پاسداران بازنشسته سپاه هستند. »

وی همچنين نسبت به آنچه «توطئه برخی گروه های سياسی منحرف برای نفوذ در بين پاسداران بازنشسته سپاه» خوانده، ابراز نگرانی کرده و مدعی شده که برخی گروه های سياسی « برای به دام انداختن پاسداران بازنشسته سپاه برنامه های خاصی دارند. »

مسئول نمايندگی ولی فقيه در سپاه عاشورا ادعا کرده که برخی گروه های سياسی «می خواهند با برنامـه های پيچيده و مخفيانه در بين پاسداران بازنشسته نفـوذ کنند و آن ها را به سمت "اهداف شوم"خود جذب کنند.»

در جريان اعتراضات دو سال اخير، شماری از فرماندهان پيشين سپاه پاسداران به دليل حمايت از معترضان و نيز فعاليت در ستادهای انتخاباتی ميرحسين موسوی و مهدی کروبی بازداشت، محاکمه و با احکام سنگين زندان مواجه شده اند.

نگرانی از پيوستن شمار بيشتری اعضای پيشين سپاه به معترضان موجب شده تا در ماه های اخير «مدير عامل کانون بازنشستگان سپاه» خبر اجرای طرحی با نام «طرح توانمندسازی بازنشستگان سپاه» برای تامين مالی اعضای بازنشسته سپاه را اعلام کند.

در مورد اعضای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی نيز نگرانی مشابهی موجب تصويب يک فوريت طرحی در مجلس شورای اسلامی در آخرين روزهای اسفند سال ۸۹ شد که براساس آن به وزارت اطلاعات اجازه داده می شود تا ماموران اطلاعاتی را که به سن بازنشستگی رسيده اند، پنج سال بيشتر از سن بازنشستگی به کار گيرد.

روح الله حسينيان عضو فعلی مجلس هشتم که خود از مقامات امنيتی- قضايی جناح حاکم به شمار می رود با اشاره به اينکه «برخی از کسانی که در وزارت اطلاعات کار می‌کنند، از سال گذشته اکثر اين افراد به سن بازنشستگی رسيده ‌اند» در دفاع از تعويق پنج ساله بازنشستگی ماموران اطلاعاتی، گفته است: «اين نيروها شرايط توطئه‌ها و بحران‌های مختلف را ديده‌اند و تجربه نحوه برخورد با اين شرايط را دارند به همين دليل نبايد اين تجربه‌ها از وزارت اطلاعات بيرون رود.»

مخالفت شورای نگهبان با طرح رسيدگی به اموال مقامات حکومتی برای سومین بار

روزنامه های مردم سالاری و تهران امروز گزارش داده اند که شورای نگهبان با مصوبه مجلس هشتم در مورد «رسيدگی به دارايی مقامات و کارگزاران جمهوری اسلامی» مخالفت کرده است.

روزنامه مردم سالاری در تيتر نخست شماره يکشنبه خود نوشته که شورای نگهبان برای سومين بار با «طرح رسيدگی به دارايی مقامات حکومتی» مصوب مجلس هشتم را به بهانه مغايرت اين طرح با شرع و قانون اساسی «رد» کرده است.

روزنامه تهران امروز نيز نوشته است: «در هشتم اسفندماه بود که نمايندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی طرح رسيدگی به دارايی‌های مقامات و مسئولان و کارگزاران نظام که پس از تصويب مورد ايراد شورای نگهبان قرار گرفته بود ماده ۴ اين طرح را تصويب کردند» و « دايره تعداد مقامات و مسئولانی که موظفند صورت دارايی های خود، همسر و فرزندان تحت تکفل شان قبل و بعد از خدمت به رئيس قوه قضائيه اعلام کنند را از ۲۷ مورد به ۱۷ مورد کاهش دادند. »

به نوشته اين روزنامه، اگرچه مجلس با «کاهش » شمار مقاماتی که اموال آن ها بايد مورد رسيدگی قرار گيرد تلاش کرد تا نظر شورای نگهبان را تامين کند اما بار ديگر شورای نگهبان به اين اصلاحيه ايراد گرفته و از جمله مدعی شده که «اعلام فهرست اموال اشخاص و مقامات مذکور در اين ماده به رئيس قوه قضائيه و رسيدگی توسط وی نيز مغاير قانون اساسی است.»

به رغم آنکه افرادی که با حکم رهبرجمهوری اسلامی به عنوان «فقهای شورای نگهبان» منصوب شده اند و همچنين «نمايندگان منصوب آيت الله خامنه ای» در نهادهای نظامی و دانشگاه ها و همچنين «اعضای مجلس خبرگان رهبری» با مخالفت های قبلی شورای نگهبان «از رسيدگی و نظارت بر دارايی های شان معاف شده اند»، اما شورای نگهبان اين بار ادعا کرده است: « اشخاصی که "برکناری" آن ها هم نيازمند تصميم‌گيری از سوی "مراجع و مقامات مخصوص" است » بايد از رسيدگی به اموال شان معاف شوند.

«گسترش تخريب نمادهای تاريخی درسال ۱۳۸۹»

روزنامه قدس گزارشی از «تخريب نمادهای تاريخی درسالی که گذشت» منتشر کرده و از افزايش «تخريب آثار و محوطه های تاريخی و همچنين اتفاقات ناخوشايند در مورد ميراث فرهنگی طی سال ۸۹» خبر داده است.

اين روزنامه با اشاره به اينکه «مدرسه مروی ديگر نيست. ساختمان پرچم با خاک يکسان شد. خانه زند نوابی هم ديگر نيست. و خانه دايی جان ناپلئون در نوبت تخريب قرار دارد» نوشته است: در سال ۸۹ همچنين «۳۵ اثر ثبت ملی هم با شکايت مالکان و حکم دادگاه از فهرست ثبت خارج شد تا سال ۸۹ برای دوستداران ميراث فرهنگی سال خوبی نباشد.»

روزنامه قدس با اشاره به اينکه «تعداد تخريب آثار و محوطه های تاريخی» در سال ۸۹ «گاه در ماه به حدی می رسيد که بسياری از خبرنگاران نيز از اين اتفاقات مطلع نمی شدند» تاکيد کرده که خبرنگاران «با وجود تمام سکوت خبری که در اين زمينه مسؤولان سازمان ميراث فرهنگی اتخاذ کرده بودند تمام تلاش شان را مثل هميشه برای پاسداشت تاريخ و فرهنگ ايرانی به کار بردند.»

اين روزنامه با يادآوری اينکه در سال ۸۹ عمارت تاريخی «مسعوديه» تهران، خانه تاريخی «عامری ها» در کاشان و کاروانسرای «وکيل» کرمان توسط سازمان ميراث فرهنگی به شرکت سرمايه گذاری «عظام» واگذار شدند تا به مجموعه اقامتی تبديل شوند، نوشته که «حميد بقايی رئيس سازمان فرهنگی» که از نزديکان محمود احمدی نژاد است در پاسخ به اعتراض مدافعان حفظ نمادها و ميراث تاريخی، گفته است: «به همکارانم در همه استان ها گفته ام که تا می توانند بناهای تاريخی را به بخش خصوصی واگذار کنند.»
XS
SM
MD
LG