لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۶

می‌خواهند «انتخابات نمایشی» راه بیندازند و مردم را تهییج کنند


رئیس ستاد انتخابات ایران ضمن انتقاد از مجمع روحانیون مبارز گفته است که در آینده از تشکیل احزاب خانوادگی و «فولکس واگنی» جلوگیری خواهد شد.

صولت مرتضوی همچنین گفته است که خاتمی و حامیانش نمی‌توانند برای نظام در مورد انتخابات پیش‌شرط تعیین کنند.

رادیوفردا در همین باره گفت‌وگویی داشته است با مرتضی کاظمیان، تحلیل‌گر و فعال سیاسی در پاریس، و از او پرسیده است که این سخنان رئیس ستاد انتخابات تا چه حد با جایگاه وی به عنوان برگزارکننده انتخابات تناسب دارد؟

مرتضی کاظمیان: در مورد قانونی بودن سخنان معاون سیاسی وزیر کشور باید به متن صحبت‌های ایشان استناد کرد که ایشان شروطی را برای شرکت در انتخابات می‌گذارند و صحبت‌هایی را در رابطه با احزاب مطرح می‌کنند که کاملا مخالف نص قانون اساسی است.

گفت‌وگوی مراد ویسی با مرتضی کاظمیان
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:24 0:00
لینک مستقیم

یعنی ایشان تاکید می‌کند که در آینده از تشکیل احزاب خانوادگی و فولکس واگنی جلوگیری خواهد شد، در حالی که طبق صراحت قانون اساسی، فعالیت احزاب و تشکل‌ها و جمعیت‌های سیاسی آزاد است.

این سخنان جدید معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات، به عقیده من یکی از بزرگ‌ترین شواهد در ماه‌های باقی مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی است که به ما نشان می‌دهد که ما با چه انتخاباتی رودرو خواهیم بود.

این سخنان نشان می‌دهد که چه میزان سلامت، صحت و آزادی این انتخابات تضمین شده است و نگاه کسانی که مسئول اجرایی این انتخابات هستند، به مشارکت مردم و احزاب سیاسی چگونه است. این سخنان طبیعتا انتخابات را از یک انتخابات آزاد، سالم و منصفانه دور می‌کند.

  • آقای کاظمیان، پیش از این نیز برخی از مدیران وزارت کشور و مسئولان قوه قضائیه، علیه احزاب کشور مواضعی را اعلام کرده‌اند. به اعتقاد شما چرا مسئولین کشور در ماه‌های گذشته تا این حد علیه احزاب کشور موضع گرفتند؟

نگاه رئیس دولت برآمده از انتخابات سال ۸۸ از ابتدا به احزاب کاملا مشخص بود. جریانی که فعلا دست بالا را در حاکمیت جمهوری اسلامی دارد، از پاگیری نهادهای مدنی و جریانات و احزاب سیاسی در هراس است، چون‌‌ همان طور که نیروهای دموکراسی‌خواه هم بر این باورند، این نهاد‌ها را پایه و اساس شکل‌گیری فعالیت‌های مدنی و تقویت دموکراتیزاسیون می‌داند.

به همین معنا و ازهمین زاویه چون اساسا این موضوع را به شکل اقتدارگرایانه تحلیل می‌کنند، و بقا و ماندگاری خودشان را در شکل‌گیری احزاب و نهادهای مدنی در تضاد می‌بینند، به ابزار‌ها و اشکال مختلفی دست می‌زنند تا مانع از فعالیت احزاب بشوند.

آن‌ها سعی می‌کنند با موانع مختلفی فعالیت احزاب را تحت تاثیر قرار دهند. به این دلیل فشارهای مختلفی، از فشارهای امنیتی و قضایی تا تهدیدهای مستقیم و غیرمستقیم بر احزاب وارد می‌کنند که همه این‌ها در ماه‌های اخیر نشانه‌هایی است برای این که پایه‌ها و مبانی فعالیت‌های دموکراسی‌خواهانه مردم و مشارکت آن‌ها در سرنوشت سیاسی خودشان مورد خدشه قرار بگیرد.

آن‌ها تلاش می‌کنند تا همه فعالیت‌ها به جریان‌های رقیب در داخل ساختار قدرت جمهوری اسلامی محدود شود.

  • اگر این طور است، چرا برخی از شخصیت‌های سیاسی اصول‌گرا خواستار شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات شدند و حتی گفته‌اند که افرادی مثل آقای عارف هم می‌توانند سرلیست اصلاح‌طلبان باشند؟

در روزهای اخیر اصول‌گرایان- البته اگر با این واژه همدل باشیم، که به عقیده من این واژه کاملا با ماهیت این جریان سیاسی متضاد است- یا‌‌ همان جریان اقتدارگرایان و محافظه‌کاران با یک دست، صف‌ها را از انتخابات رانده و با دست دیگر بخشی از اصلاح‌طلبان را به سوی روایتی نمایشی که قرار است از انتخابات برپا کنند، دعوت می‌کنند.

این‌ها تلاش می‌کنند از یک سو، بخشی از اصلاح‌طلبان را که به تعبیر خود آن‌ها با جریان فتنه یا جنبش سبز ایران مرزبندی دارند، در انتخابات فعال کرده و تلاش کنند که صحنه‌ای از انتخابات کاذب را سامان‌دهی کرده و مشارکت مردم را در انتخابات تحریک و تهییج کنند و افکار عمومی را توجیه کنند که انتخابات به شکل رقابتی در حال انجام است.

از سوی دیگر و همزمان به شدت نیروهایی را که حامی جنبش سبز هستند، مورد حمله قرار می‌دهند و حتی کسانی مثل آقای خاتمی را که شروطی برای شرکت در یک انتخابات آزاد و منصفانه مطرح کرده است، مورد تهاجم قرار می‌دهند.

طبیعی است که چنین انتخاباتی با یک چنین لوازمی، از استانداردهای انتخابات آزاد، سالم و منصفانه دور خواهد بود و فقط تلاشی است از سوی صاحبان قدرت برای برگزاری یک نمایشی به نام انتخابات.

من تاکید می‌کنم که به نظر می‌رسد طبقه متوسط مدرن در ایران و حتی افکار عمومی، با توجه به تجربه انتخابات سال ۸۸، نسبت به چنین انتخاباتی بدبین بوده و مرزبندی قائلند و من بعید می‌دانم که وارد یک چنین نمایشی بشوند.
XS
SM
MD
LG