لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۶

اولین وزیر پیشنهادی ورزش ایران کیست؟


حمید سجادی هزاوه، وزیر پیشنهادی محمود احمدی‌نژاد برای وزارت ورزش
حمید سجادی هزاوه، وزیر پیشنهادی محمود احمدی‌نژاد برای وزارت ورزش
بالاخره حمید سجادی هزاوه به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش از سوی محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.

در تاریخ هشتم دی ۱۳۸۹ تشکیل وزارت ورزش و جوانان با ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

دولت دهم برای معرفی وزیر پیشنهادی‌اش ۳ ماه فرصت داشت. اما حدود ۳ ماه هم از آن مهلت قانونی گذشت تا سرانجام، صبح روز سه‌شنبه، ۲۴ خرداد، محمود احمدی‌نژاد وزیر پیشنهادی خود را برای وزارت ورزش به مجلس معرفی کرد.

حمید سجادی، قهرمان سابق دو و میدانی آسیا و معاون علی سعیدلو در سازمان تربیت بدنی، وزیر پیشنهادی احمدی‌نژاد بوده است.

آقای احمدی‌نژاد اما ایرادات و انتقادات فراوانی از طرح تشکیل این وزارتخانه را به معرفی‌نامه حمید سجادی به مجلس ضمیمه کرده است، گرچه علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، ایرادهای مطرح شده از سوی رئیس هیئت دولت را وارد ندانسته است.

ابهامات احمدی‌نژاد

محمود احمدی‌نژاد ابتدا قانون برنامه پنجم توسعه را یادآوری کرده است که طبق آن، تعداد وزارتخانه‌های موجود، ۲۱ وزارتخانه تعیین شده است. در حالی که وزارت ورزش بیست و دومین وزارتخانه در دولت خواهد بود.

محل تامین بار مالی اجرای مصوبه، صرفه‌جویی در هزینه‌های وزارت ورزش و جوانان قید شده است، در حالی که به زعم رئیس هیئت دولت، ردیفی تحت عنوان صرفه‌جویی در قانون بودجه سال ۱۳۸۹ وجود نداشته و ردیف‌های موجود در قانون بودجه مذکور نیز هر یک محل مصرف قانونی خود را داشته‌اند که تابع قوانین است.

رئیس قوه مجریه همچنین از رئیس قوه مقننه پرسیده که چگونه ممکن است که هزینه تاسیس یک وزارتخانه از محل صرفه‌جویی در هزینه‌های‌‌ همان وزارتخانه تامین شود که خود در شرف تاسیس و فاقد ردیف اعتباری در قانون بودجه ۱۳۸۹ است؟

احمدی‌نژاد تاکید کرده است که ابهامات و اشکالات مصوبه یاد شده، باعث بروز اختلال در امر ورزش و بروز کشمکش در این عرصه خواهد شد.

او همچنین به کنایه به علی لاریجانی یادآور شده است: «از روزی که جناب‌عالی از تریبون رسمی، دستور رسیدگی قضایی را صادر کردید اقدامات قضایی (و غیر آن) آغاز شد و به ایجاد تضییقات در ارائه خدمات دو سازمان مهم تربیت بدنی و امور جوانان منجر گردید که موجب اخلال در امور را فراهم آورد.»

پاسخ لاریجانی

پس از قرائت نامه احمدی‌نژاد که حاوی ایراد‌ها و انتقادهای پرتعدادی از مجلس شورای اسلامی و طرح تشکیل وزارت ورزش بود، علی لاریجانی در پاسخی کوتاه گفت: «این یک نامه‌نگاری جدید است. چون معرفی وزیر چند کلمه بیشتر نیست و این نامه توجیه تخلف قانونی است.»

لاریجانی دستور تکثیر این نامه بین نمایندگان را صادر کرد تا برای هفته آینده موضوع رای اعتماد در دستور کار قرار گیرد. او گفت که وقتی مجلس قانونی را تصویب کرد، طبق فرموده رهبری دولت نباید برای اجرای آن بهانه‌گیری کند و این توضیحات رئیس‌جمهور قابل قبول نیست.

احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، نیز گفت رئیس جمهور در نامه معرفی وزیر ورزش و جوانان شرایطی را ایجاد کرده که وزیرش رأی نخواهد آورد.

سوابق وزیر پیشنهادی ورزش

حمید سجادی دارای مدرک دکترای تربیت بدنی با گرایش مدیریت و برنامه‌ریزی است. او از اواخر دهه ۶۰ به عنوان قهرمان دو‌های نیمه‌استقامت در ایران مطرح شد.

سجادی بار‌ها در رقابت‌های جوانان و بزرگسالان آسیا روی سکو رفت و با وجود این که سال‌هاست از دنیای قهرمانی خداحافظی کرده است، تعدادی از رکوردهای ملی او هنوز فرو نریخته است.

او که دو سال سابقه مدیریت طرح و تامین رادیو ورزش را دارد، در حال حاضر عضو شورای عالی سیاست‌گذاری ورزش در سازمان صدا و سیما هم هست.

سجادی پیش از احراز سمت معاونت سازمان تربیت بدنی، مدیرعامل و عضو باشگاه سایپا بود. سجادی سپس مدیرعامل موسسه ورزش و تفریحات سالم منطقه آزاد کیش شد.

در نامه معرفی سجادی به مجلس، مسئولیت بسیج اعضای هیئت علمی دانشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی نیز قید شده است. همچنین مسئولیت هیئت دو و میدانی بنیاد شهید و عضویت فعال در بسیج از سال ‌١٣۶١ تاکنون، یعنی زمانی که او فقط ۱۳ ساله بوده است.

سجادی به عنوان ورزشکار، حضور در المپیک‌های بارسلون ‌و آتلانتا ‌را تجربه کرده و در سه دوره از بازی‌های آسیایی به میزبانی پکن، هیروشیما ‌و بانکوک ‌نیز دویده است.
XS
SM
MD
LG