لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۴

همسر عبدالفتاح سلطانی: امیدوارم آقای لاریجانی عذرخواهی کند


عبدالفتاح سلطانی، وکیل و مدافع حقوق بشر
عبدالفتاح سلطانی، وکیل و مدافع حقوق بشر
محمدجواد لاریجانی، مشاور امور بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه جمهوری اسلامی، هفته گذشته در گفت‌و‌گو با خبرنگاران در نیویورک آمریکا اتهامات جدیدی را به عبدالفتاح سلطانی، وکیل و عضو کانون مدافعان حقوق بشر ایران، مبنی بر ارتباط او با گروه‌های تروریستی نسبت داد.

گزارش بابک غفوری آذر از اتهام محمدجواد لاریجانی به عبدالفتاح سلطانی
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:02 0:00
لینک مستقیم


در واکنش به این اتهامات خانواده آقای سلطانی گفته‌اند که از آقای لاریجانی شکایت می‌کنند.

رادیوفردا در این باره با معصومه دهقان، همسر آقای سلطانی، گفت‌و‌گو کرده و نخست از او پرسیده است که آیا اتهام جدید مطرح شده پیش از این در دادگاه به آقای سلطانی تفهیم شده بود؟

معصومه دهقان: اتهاماتی که به ایشان تفهیم شده بود،‌‌ همان اتهاماتی بود که من پیش از این هم در مصاحبه‌هایم گفته بودم. تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیت ملی، تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر و تحصیل نامشروع که اتهام جدیدی است که بعد از دو ماه به تازگی ظهور کرده است. و من نمی‌دانم از کجا و به چه قصدی این اتهام مطرح شده است.

  • شما از این خبر داده‌اید که قصد شکایت از آقای لاریجانی را بابت انتصاب این اتهامات دارید. آیا این شکایت را تا به حال مطرح کرده و پیش برده‌اید؟

نه‌خیر. دیروز، پنج‌شنبه، که من برای ملاقات با همسرم به زندان رفته بودم، وقتی به ایشان گفتم، به من گفتند که «من حق شکایت را برای خودم محفوظ می‌دانم، و اگر قلم و کاغذ داشته باشم از همین جا شکایتم را ارسال می‌کنم شاید رسیدگی کنند و اگر هم وکلایم را ملاقات کنم، به آنها خواهم گفت که از طرف من بابت این تهمت شکایت کنند».

  • در ملاقاتی که با آقای سلطانی داشتید، خودشان از این که چرا در این مقطع زمانی به ایشان چنین اتهامی وارد کرده‌اند، تحلیلی داشتند؟

می‌دانید که فرصت ملاقات کابینی بسیار کم است. ده دقیقه بیشتر فرصت نداشتیم، چون پنج دقیقه وقت ملاقات‌مان هم سوخته بود. در این مدت، نه‌خیر، فرصت نشد.

نظر من این است که این اتهام از دو جنبه غیر حقوقی و غیر مستدل است. از هزار جنبه غیر اخلاقی و غیر شرعی و غیر عرفی، غیر دینی و غیر اخلاقی است.

انصافا از کسی که ادعای حقوق بشری دارد ما چنین انتظاری نداشتیم. امیدوارم که به زودی به این اشتباه‌شان پی ببرند و عذرخواهی بکنند.

از جنبه حقوقی وقتی به کسی اتهامی زده می‌شود، تا این اتهام در دادگاه ثابت نشود، هیچ کس حق افشای آن را ندارد حتی اگر چنین جرمی را هم مرتکب شده باشد. تا زمانی که به آن در دادگاه رسیدگی نشود و این اتهام اثبات نشود و حکم آنها به طور قطعی اعلام نشود، کسی حق افشای آن را ندارد.

از بابت دیگر این که اتهاماتی که به آقای سلطانی تفهیم شده است، آن اتهاماتی است که اعلام شده است و این اتهام جدید هیچ ربطی به اتهامات اعلام شده ندارد. پس از نظر حقوقی این اتهام غیر قابل قبول و رد شده است.
  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG