لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۶

مدیر بی‌بی‌سی فارسی: دولت ایران به هیچ تعهدی پای‌بند نیست


صادق صبا، مدیر بخش فارسی در بی‌بی‌سی
صادق صبا، مدیر بخش فارسی در بی‌بی‌سی
بی‌بی‌سی، رادیو تلویزیون خارجی فرانسه، دویچه وله یا همان صدای آلمان، رادیوی جهانی هلند، و صدای آمریکا، روز چهارشنبه گذشته در پی نشستی در لندن، پایتخت بریتانیا، اعلامیه‌ای صادر کرده و در آن از جمهوری اسلامی، به دلیل ادامه انداختن پارازیت روی فرکانس‌هایشان، به‌تندی انتقاد کردند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:19 0:00
لینک مستقیم


این اعلامیه در حالی منتشر شد که پارلمان اروپا، نزدیک به سه هفته پیش، بهره‌گیری جمهوری اسلامی از پارازیت را قویاً محکوم کرد، و خواستار تحریم تهران در کاربرد ماهواره‌های تلویزیونی شد.

در آغاز گفت‌و‌گویی با صادق صبا، مدیر بخش فارسی تلویزیون بی‌بی‌سی، رادیو فردا می‌پرسد که این پارازیت انداختن‌ها تازگی ندارد، چرا این رسانه‌ها به فکر طرح مجدد آن افتاده‌اند؟

صادق صبا: علتش این است که علی‌رغم همه فشارهایی که از سوی جامعه بین‌الملل و صاحبان ماهواره‌ها به دولت ایران وارد شده است، دولت ایران همچنان هم پارازیت‌اندازی بر روی کانال‌های تلویزیونی را ادامه می‌دهد.

به همین دلیل بود که روسای رسانه‌های بین‌المللی که در لندن گرد هم آمده و جلسه‌ای داشتند، تصمیم گرفتند این بیانیه مشترک را صادر کنند و بار دیگر هم به ایران هشدار بدهند که این کارشان برخلاف مقررات بین‌المللی است.

از سوی دیگر می‌خواستند به صاحبان ماهواره‌ها این پیام را برسانند که شما هم می‌توانید در این راستا اقداماتی انجام بدهید که ایران نتواند از یک سو از ماهواره برای پخش برنامه‌هایش استفاده کند و از سوی دیگر هم اجازه ندهد که از طریق‌‌ همان ماهواره‌ها، بی‌بی‌سی یا وی‌او‌اِی [صدای آمریکا] برنامه پخش کنند.

  • شما از صاحبان ماهواره‌ها انتظار دارید که سهم دولت ایران را در پخش برنامه‌های تلویزیونی کاهش دهند؟ چه کار باید بکنند؟ چه انتظاری دارید؟

ما چنین انتظاری نداریم. بی‌بی‌سی معتقد است که آزادی بیان باید برای همه و حتی برای دولت ایران وجود داشته باشد. چیزی که انتظار می‌رود این است که جامعه جهانی با پدیده زشت پارازیت‌اندازی برخورد جدی‌تری بکند.

برای این که دولت ایران علی‌رغم همه مقررات بین‌المللی کماکان به کار خودش ادامه می‌دهد و به هیچ کدام از این مقررات پای‌بند نیست.

لااقل الان نوبت جامعه بین‌المللی است که به ایران بفهمانند که کارشان اشتباه است و شما باید این روند را متوقف کنید.

  • شما در این اعلامیه خطاب به نهادهای نظارتی درخواست‌هایی داشته‌اید. منظورتان از «نهادهای نظارتی» چه نهادهایی است؟

منظورمان از نهادهای نظارتی نهادهایی مانند آی‌کی‌یو است که یک نهاد بین‌المللی وابسته به سازمان ملل است و همه کشور‌ها از جمله ایران در آن عضو هستند و وظیفه این نهاد این است که بر فرکانس‌هایی که در دنیا بین تلویزیون‌ها و رادیوهای مختلفی تقسیم شده است نظارت کند تا کسی از مقررات آن تخطی نکند.

این مسئله خیلی ساده است. مثلا به ایران می‌گویند که شما فقط از این فرکانس برنامه پخش کنید. به بی‌بی‌سی می‌گویند که این فرکانس مختص شماست و به رادیوفردای شما هم یک فرکانس دیگر را پیشنهاد می‌کند.

با این حساب اگر دولت‌ها بخواهند در کار همدیگر اخلال ایجاد کنند، قانونی مثل قانون جنگل حکمفرما می‌شود.

  • و به اعتقاد شما چاقوی این نهادهای نظارتی چه قدر برش دارد؟

متاسفانه این نهادهای نظارتی قدرت اجرایی چندانی ندارند. ولی از سوی دیگر نمی‌شود فشاری که بر ایران وارد می‌کنند را نادیده گرفت. واکنشی که تا به حال ایران مثلا به آی‌کی‌یو نشان می‌داده است این است که ما بر فرکانس هیچ کجا پارازیت نمی‌اندازیم. آنها خیلی راحت این ادعا را می‌کنند. در صورتی که همه شواهد نشان می‌دهد که پارازیت انداخته می‌شود.

بعد‌ها مهندسان فنی مثلا ماهواره هات‌برد به ایرانی‌ها ثابت کردند که «آقا ما دلایل قانع‌کننده داریم که پارازیت دارد از سوی ایران در ماهواره‌ها اختلال ایجاد می‌کند».

واکنش مقامات ایرانی در چنین مواقعی چیست؟ می‌گویند خب! حالا که می‌گویید پارازیت از سوی ایران می‌آید، چه طور می‌توانید ثابت کنید که این کار را دولت ایران انجام می‌دهد؟ بلکه ممکن است مخالفان ما برای بدنام کردن‌مان این کار را انجام می‌دهند.

شما الان با چنین دولتی در دنیا روبه‌رو هستید که به هیچ تعهدی پای‌بند نیست. ولی به هر حال این ماجرا به جایی می‌رسد که حوصله همه از آن سر می‌رود.

جامعه جهانی خطاب به ایران می‌گوید که آقا دیگر بس کن. شما دارید همه چیز را زیر پا می‌گذارید. ما می‌دانیم که دارید این کار را انجام می‌دهید. باید این روند را متوقف کنید. والله فشارهای زیادی بر شما وارد می‌شود.

فشاری که ممکن است به ایران وارد کند می‌دانید چه خواهد بود؟ این است که ممکن است یک زمانی اتحادیه اروپا تصمیم بگیرد که شرکت‌های ماهواره‌ای را که به ایران سرویس می‌دهند تحریم نمایند. در آن صورت است که حتما این کشور‌ها به ایران فشار وارد می‌کنند که شما باید روند پارازیت‌اندازی را متوقف کنید.

نباید یادمان برود که ایران بیش از بی‌بی‌سی به ماهواره برای پخش برنامه‌هایش نیازمند است، نه فقط در سطح جهان، بلکه حتی در داخل کشور هم اگر ماهواره نباشد، خیلی از مردم ایران در داخل کشور برنامه‌های جمهوری اسلامی را نمی‌بینند.
XS
SM
MD
LG