لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۸

استرالیا در تحریم نفت ایران به اتحادیه اروپا می‌پیوندد


کوین راد، وزیر امور خارجه استرالیا
کوین راد، وزیر امور خارجه استرالیا
یک روز پس از تصمیم بی‌سابقه اتحادیه اروپا در تحریم نفت ایران، دولت استرالیا نیز اعلام کرد که به پیروی از اروپاییان هم واردات نفت از ایران را ممنوع می‌کند و هم مجموعه‌ای دیگر از تحریم‌ها را برای جمهوری اسلامی در نظر خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر امور خارجه استرالیا روز سه‌شنبه در لندن به خبرنگاران گفت که کشورش از تصمیمی که نمایندگان اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بروکسل گرفتند پیروی خواهد کرد.

از آنجا که به اذعان این مقام عالی‌رتبه استرالیایی واردات نفت این کشور از ایران در حال حاضر «قابل چشم‌پوشی» است، این اقدام استرالیا را می‌توان اقدامی «نمادین» در نظر گرفت.

به گفته کوین راد، وزیر خارجه استرالیا، باید این پیام به حکومت جمهوری اسلامی منتقل شود که رفتارش در سطح جهان «غیرقابل قبول» است.

وزرای خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه، سوم بهمن‌ماه، بر سر ممنوعیت هرگونه قرارداد جدید برای خرید یا انتقال نفت خام ایران به توافق رسیدند.

وزیران خارجه کشورهای اروپا همچنین موافقت کردند که همه دارایی‌های بانک مرکزی ایران در این قاره را مسدود کنند و هرگونه تجارت الماس، طلا و دیگر فلزهای گرانبها با بانک مرکزی ایران و دیگر ارگان‌های دولتی ایران نیز بر اساس این توافق ممنوع اعلام شود.

به گفته وزیر امور خارجه استرالیا، میزان صادرات این کشور هم به ایران به دلیل تحریم‌های پیشین این کشور علیه تهران «به‌شدت کاهش یافته» است.

رئیس دستگاه دیپلماسی استرالیا در ادامه افزود که این تحریم‌ها برای کشور او هم هزینه دارد، اما «این هزینه‌ای است که ارزش پرداختن را دارد».

استرالیا در کنار ایالات متحده و دیگر متحدان غربی این کشور از تمامی تحریم‌هایی که در چند سال اخیر علیه ایران وضع شده حمایت کرده و حتی تحریم‌هایی یک‌جانبه را نیز علیه مقامات جمهوری اسلامی وضع کرده است.

آمریکا و متحدان غربی‌اش می‌گویند ایران با برنامه هسته‌ای خود در پی تولید تسلیحات اتمی است، اما ایران همواره این اتهام را رد کرده و هدف خود را صلح‌آمیز توصیف کرده است.
XS
SM
MD
LG