لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

پافشاری اسرائیل بر لزوم موضع‌گیری شدیداللحن آمریکا در برابر ایران


روزنامه بریتانیایی گاردین در گزارشی به نقل از «چند منبع دیپلماتیک» گفت که اسرائیل تلاش می‌کند رئیس جمهور آمریکا را تحت فشار بگذارد که با اتخاذ موضعی سخت در صورت شکست تحریم‌ها علنا ایران را به حمله نظامی تهدید کند.

به گفته این منابع، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، خواهان آن است که آمریکا در صورت ناکامی تحریم‌ها و پیشرفت برنامه اتمی ایران به آن سوی «خطوط قرمز» علنا جمهوری اسلامی را به حمله نظامی تهدید کند.

گاردین می‌گوید این موضوعی است که آقای نتانیاهو قرار است روز دوشنبه آینده در دیدار خود با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، مصرانه در میان بگذارد.

این روزنامه همچنین به نقل از مقامات اسرائیلی می‌گوید که آقای نتانیاهو از این «نظر مبهم» که «تمام گزینه‌ها روی میز است» دیگر چندان راضی نیست. حالا دیگر نخست وزیر اسرائیل خواهان موضع‌گیری آشکار و شدید واشینگتن در برابر برنامه اتمی ایران است.

اما این خواسته‌ای است که، به گفته چند مقام در دولت باراک اوباما، بعید است توسط آقای اوباما اجابت شود و کمتر احتمال دارد که او در انظار تغییر عمده‌ای در سیاست خود اعمال کند.

با این حال همین مقامات می‌گویند که ممکن است باراک اوباما در نشست‌های خصوصی خود با بنیامین نتانیاهو اطمینان بیشتری به او بدهد.

در دو ماه گذشته شایعات و اظهارنظرها در مورد حمله عن‌قریب اسرائیل به ایران، با یا بدون آمریکا، چنان بالا گرفته و در اغلب نشریات منتشر شده که از یک سو آقای اوباما نمایندگانی را برای مذاکره در این باره به اسرائیل فرستاد و از سوی دیگر رهبر جمهوری اسلامی در این باره مجبور به موضع‌گیری شد.

کار تا آنجا بالا گرفت که حتی لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، برای حمله اسرائیل به ایران تاریخی احتمالی نیز اعلام کرد: فروردین و اردیبهشت سال ۱۳۹۱.

روزنامه گاردین روز پنج‌شنبه، ۱۱ اسفندماه، در گزارش خود از قول دیپلمات‌ها گفت که بالاترین مقام اسرائیل از این خشمگین است که باراک اوباما و اطرافیانش در حضور رسانه‌ها موضوع حمله احتمالی به ایران را رد کرده و از آن حمایت نکرده‌اند.

به گفته گاردین، مقامات اسرائیلی معتقدند که این موضع آمریکا باعث می‌شود که تهران هشدارهای اسرائیل را جدی نگیرد.

بنیامین نتانیاهو هفته گذشته در دیدار با عده‌ای از سناتورهای آمریکایی از جمله جان مک‌کین، منتقد سیاست خارجی اوباما، سخت از این گلایه کرده است که مقامات کاخ سفید در انظار با حمله اسرائیل به ایران مخالفت می‌کنند.

از سوی دیگر، این روزنامه بریتانیایی، به نقل از یک مقام دیپلماتیک می‌گوید که باراک اوباما اصلا خوشحال نیست که نتانیاهو تلاش می‌کند حمایت اعضای کنگره ایالات متحده را نسبت به موضع خود جلب کند. آقای اوباما این کار را «مداخله سیاسی» می‌داند.

به گفته این مقام، «کاخ سفید معتقد است که هنوز وقت برای تحریم‌ها هست تا اثر خود را بگذارند و تهدید نظامی کمکی نمی‌کند، اما اسرائیلی‌ها این موضع را حاکی از ضعف می‌دانند».

آمریکا و متحدانش و به‌ویژه اسرائیل سوء‌ظن دارند که جمهوری اسلامی به دنبال ساخت تسلیحات اتمی است که پیش از همه برای اسرائیل تهدیدی بزرگ به شمار می‌رود.

در مقابل مقامات در تهران از جمله آیت‌الله خامنه‌ای همواره اصرار داشته‌اند که به دنبال سلاح اتمی نیستند و ‌آن را مخالف سیاست‌ها و عقاید مذهبی خود می‌دانند.
XS
SM
MD
LG