لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۸

ترکیه اعلام کرد: آغاز مذاکرات هسته‌ای حداکثر تا اردیبهشت‌ماه


احمد داووداوغلو، وزیر خارجه ترکیه
احمد داووداوغلو، وزیر خارجه ترکیه
احمد داووداوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، روز سه‌شنبه اعلام کرد که مذاکرات هسته‌ای روی زمین‌مانده جمهوری اسلامی با قدرت‌های غربی حداکثر تا اواسط اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۱ یعنی تا دو ماه دیگر از سر گرفته خواهد شد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز ۲۲ بهمن‌ماه گذشته از آمادگی ایران برای آغاز مذاکرات هسته‌ای خبر داده و خواستار آن شده بود که دور جدید مذاکرات هسته‌ای همانند گذشته در استانبول ترکیه برگزار شود.

وزیر خارجه ترکیه در همین زمینه اشاره کرده است که «اگر آنها [جمهوری اسلامی] ترکیه را ترجیح می‌دهند» این کشور آماده میزبانی این مذاکرات همچون سال گذشته است.

آخرین دور از مذاکرات ایران با گروه موسوم به ۵+۱ متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان بر سر برنامه اتمی بحث‌انگیز ایران در ژانویه ۲۰۱۱ یعنی بیش از یک سال پیش به همین ترتیب در شهر استانبول برگزار شد، اما نتیجه‌ای دربر نداشت.

به دنبال این مذاکرات ناموفق و بی‌نتیجه، شورای امنیت و کشورهای غربی و در راس آنها ایالات متحده تحریم‌هایی چندجانبه و یک‌جانبه را بر تهران تحمیل کردند که گستردگی و حجم آنها تاکنون سابقه نداشته است.

همزمان با بالا گرفتن اثر این تحریم‌ها و فشار بی‌سابقه بر اقتصاد کشور، علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، از آمادگی ایران برای ازسرگیری مذاکرات خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، احمد داووداوغلو ضمن اشاره به این که هفته آینده با همتای ایرانی خود دیدار خواهد کرد گفته است که مذاکرات اتمی ایران با غرب تا یک ماه دیگر، ‌«حداکثر تا ماه آوریل»، اواسط فروردین تا اردیبهشت ۱۳۹۱، آغاز خواهد شد.

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، اخیرا در نامه‌ای به کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تاکید کرده بود که جمهوری اسلامی خواستار آن است تا مذاکرات در «اسرع وقت» صورت گیرد.

غرب بر این باور است که برنامه هسته‌ای ایران دارای ماهیت نظامی است، به همین منظور در صدد است تا با اعمال تحریم‌های اقتصادی، برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را متوقف کرده و در عین حال ایران را به پای میز مذاکره هسته‌ای بیاورد.

این راه حلی است که همواره با استقبال کشورهایی چون روسیه، چین و ترکیه روبه رو شده است که می‌گویند با گزینه نظامی و تحریم‌های یک‌جانبه بحران هسته‌ای ایران حل نخواهد شد.

جمهوری اسلامی همواره تاکید کرده است که برنامه اتمی‌اش صلح‌آمیز است و به هیچ وجه به دنبال ساخت تسلیحات اتمی نیست، نکته‌ای که هفته پیش نیز رهبر جمهوری اسلامی بار دیگر بر آن تاکید کرد.
XS
SM
MD
LG