لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۰

ابهام در وضعیت ویزای ورزشکاران ایرانی اعزامی به المپیک لندن


حمله لباس‌شخصی‌ها به سفارت بریتانیا در تهران در آذرماه سال ۱۳۹۰
حمله لباس‌شخصی‌ها به سفارت بریتانیا در تهران در آذرماه سال ۱۳۹۰
در حالی که تنها حدود سه ماه به آغاز بازی‌های المپیک لندن باقی است، هنوز مشخص نیست که کاروان ورزشی ایران چگونه قرار است روادید ورود به بریتانیا برای شرکت در این بازی‌ها را دریافت کند.

در همین زمینه، عضو هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک می‌گوید: «ترکیه همکاری لازم را با ما برای صدور ویزای المپیک ۲۰۱۲ لندن انجام نداده است.»

با توجه به این که سفارتخانه‌ها تابع کشور متبوع خود هستند، مشخص نیست دلیل انتقاد کمیته ملی المپیک ایران از کشور ترکیه چیست، به‌ویژه آن که اتباع ایرانی برای ورود به ترکیه به روادید نیاز ندارند.

در همین حال پس از ماجرای حمله به سفارت بریتانیا در تهران که در آذرماه سال ۱۳۹۰ رخ داد، اخذ روادید سفر به این کشور برای اتباع ایرانی از طریق کشورهای هم‌جوار انجام می‌شود.

از سوی دیگر خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس از این عضو کمیته اجرایی کمیته ملی المپیک ایران پرسیده است که آیا برای به کار بردن نام خلیج فارس در جریان المپیک لندن تدابیری اندیشیده شده تا در محل رقابت‌ها، حادثه مراسم افتتاحیه بازی‌های آسیایی گوانگ‌جو و استفاده از اسامی جعلی تکرار نشود.

مهدی هاشمی در پاسخ به این پرسش گفته است:‌ «باید مسئولان وزارت امور خارجه و وزارت ورزش و امور جوانان جمهوری اسلامی ایران به‌هوش باشند. هنوز درباره مسئله ویزا که ابتدایی‌ترین کار است هماهنگی نشده!»

آقای هاشمی می‌گوید که ترکیه برای صدور روادید تاکنون همکاری خوبی نداشته، اما توضیح نداده است که ترکیه چه نقشی قرار بوده در اخذ ویزای ورزشکاران ایرانی از سفارت بریتانیا ایفا کند که حالا از «همکاری لازم» سر باز می‌زند.

مهدی هاشمی در عین حال یادآوری کرده است: «باید سعی کنیم از طریق کشورهای همسایه مشکل را حل کنیم. ترکیه گزینه خوبی بود، اما عملکرد خوبی نداشت. باید با مسئولان ترکیه صحبت شود تا یا همکاری کنند یا حداقل مسیر را جای دیگری طراحی کنیم.»

این عضو کمیته المپیک ایران همچنین در پاسخ به این پرسش که «شنیده شده است کمیته ملی المپیک از طریق سفارت انگلستان در ایتالیا اقدام به دریافت روادید خواهد کرد»، گفت: «به نظر من ایتالیا گزینه مناسبی نیست.»

کاروان پرتعداد ورزش ایران اگر بخواهد از طریق کشوری اروپایی اقدام به اخذ ویزای بریتانیا کند، در آن صورت در ابتدا باید رواید آن کشور را هم بگیرد.

مشکلات ورزشی در پی حمله به سفارت بریتانیا در تهران

با حوادثی که در سفارت بریتانیا در ایران رقم خورد، در آن مقطع زمانی احمد محمدی، صادق گودرزی، حامد زرین‌کمر و جابر صادق‌زاده، چهار نماینده تیم ملی کشتی آزاد ایران، نخستین ورزشکارانی بودند که به‌ دلیل تعطیلی سفارت بریتانیا در تهران نتوانستند روادید سفر به این کشور را دریافت کنند.

به این ترتیب، این تیم با ترکیب ناقص و فقط سه کشتی‌گیر و تعداد قابل توجهی همراه، راهی رقابت‌های آزمایشی المپیک لندن شد و نتوانست اهداف و برنامه از پیش تعیین شده خود را پیگیری کند.

گذرنامه‌های این کشتی‌گیران به سفارت بریتانیا تحویل داده شده بود و آنها باید روز سه‌شنبه، هشتم آذر، ۲۹ نوامبر، روادید خود را دریافت می‌کردند. اما‌‌‌ همان روز این سفارتخانه همراه با اقامتگاه دیپلماتیک و مرکز فرهنگی بریتانیا در باغ قلهک تهران مورد حمله قرار گرفت.

در حال حاضر نیز گفته می‌شود که احتمالاً در صورت رفع موانع، اعضای کاروان ورزش ایران در گروه‌های مختلف و چهاشنبه هر هفته، به ترکیه اعزام می‌شوند تا از طریق سفارت بریتانیا در آنکارا روادید سفر به لندن را دریافت کنند.

این رفت و آمد به ترکیه در خوش‌بینانه‌ترین حالت دست‌کم سه روز در روند تمرین ورزشکاران اعزامی به المپیک اخلال ایجاد خواهد کرد.

قرار است جمعی از همراهان کاروان ورزش ایران نیز از طریق ابوظبی در امارات، روادید بریتانیا را اخذ کنند.
XS
SM
MD
LG