لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۶

«سایت المپیک لندن در ایران فیلتر شد»


لوگوی المپیک لندن
لوگوی المپیک لندن
گزارش ها حاکی است سايت رسمی المپيک ۲۰۱۲ لندن در ايران فيلتر شده است. جمهوری اسلامی ايران پيشتر به آرم و نشان المپيک لندن که ترکيبی از عدد ۲۰۱۲ است، اعتراض کرده و آن را «نماد صهيونيستی» خوانده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز دوشنبه شماری از کاربران ایرانی اعلام کردند امکان دسترسی به سایت رسمی المپیک لندن در ایران را ندارند. خبر فیلترشدن سایت المپیک لندن هنوز از سوی منابع رسمی ایران تایید نشده است.

بهرام افشار زاده، دبیر کل کمیته ملی المپیک ایران روز دوشنبه گفت: « طراحی لوگوی بازی‌های المپیک لندن از سوی سازمانی فراماسونری انجام گرفته و وظیفه جمهوری اسلامی بوده که به این مسئله اعتراض کند.»

آقای افشار زاده در گفت وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفته است: «می‌خواهیم حتی به شورای المپیک آسیا هم نامه بنویسیم و از آن‌ها بخواهیم که این مسئله را جدی‌تر پیگیری کنند.»

مقام‌های ایرانی معتقدند که لوگوی مسابقات المپیک لندن تداعی‌کننده واژه صهیون (Zion) و از این رو «نژادپرستانه» است و در نامه‌ای به کمیته بین‌المللی المپیک خواستار تغییر آن شده‌اند.

ایران پشتر در اعتراض و نامه خود به کمیته بین‌المللی المپیک، طراحی این لوگو را چالشی اساسی در برابر اهداف غیرسیاسی المپیک خوانده است که «زائیده روح نژادپرستی برخی از افراد» است. ژاگ روگ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، گفته بود که هیچ نشان نژادپرستانه یا سیاسی در لوگوی المپیک لندن نیست.

هرچند مقام‌های ورزشی ایران تا کنون به صراحت در مورد شرکت نکردن در مسابقات المپیک لندن اعلام موضع نکرده‌اند اما نامه اعتراضی ایران به کمیته بین‌المللی المپیک این شائبه را ایجاد کرده که ممکن است ایران از حضور در این رقابت‌ها انصراف دهد.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا پیشتر و در گفت وگو با نشریه «جویش نیوز» چاپ لندن چنین شائبه‌ای را «هذیانی» خوانده و افزوده است که «اگر ایران تصمیم دارد به این مسابقات نیاید، نیاید؛ [چرا که ما هم] نبود احتمالی ایران را احساس نخواهیم کرد.»

در سال‌های اخیر با سخت‌گیری کمیته بین‌المللی المپیک و فدراسیون‌های جهانی رشته‌های مختلف ورزشی و تأکید آنها بر عدم مداخله سیاست در عرصه ورزش، رقابت نکردن ورزشکاران ایرانی با حریفان اسرائیلی به شدت برای ورزش ایران مسئله‌ساز شده و در چند نوبت، تیم‌های ایرانی را با خطر محرومیت و اخراج از رقابت‌ها روبه‌رو کرده است.

به تازگی نیز محمدرضا یزدانی خرم، رئیس فدراسیون کشتی ایران، با اشاره به ناکامی ایران در مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان، عدم حضور در مقابل ورزشکاران اسرائیلی و واگذاری نتیجه به آنها را در این قبیل ناکامی‌ها مؤثر دانسته و از کسب تکلیف از رهبر جمهوری اسلامی در مورد حضور ورزشکاران ایرانی در مقابل حریفان اسرائیلی خبر داده بود.

گرچه با شدت گرفتن مخالفت‌ها در این زمینه، مسئولان سازمان تربیت بدنی ایران کسب تکلیف از آیت‌الله خامنه‌ای در این زمینه را تکذیب کردند.
XS
SM
MD
LG