لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۶

«دانشجویان مطالبات‌شان را مطرح خواهند کرد»


بزرگ‌ترین و فراگیرترین تشکل دانشجویی ایران یعنی دفتر تحکیم وحدت با صدور بیانیه‌ای انتخابات پیش روی مجلس را نمایشی، غیرآزاد، ناعادلانه و غیررقابتی خوانده و عنوان کرده است: «اساسا دل بستن به سرانجام چنین انتخاباتی و شرکت در آن بلاموضوع است.»

رادیوفردا در گفت‌وگو با عباس حکیم‌زاده، عضو سابق شورای تحکیم وحدت، در همین ارتباط از او پرسیده است که دفتر تحکیم وحدت در فضای حال حاضر سیاسی ایران در چه جایگاهی قرار دارد که در آستانه انتخابات با صدور بیانیه انتخابات پیش رو را «فرمایشی» خوانده است.

عباس حکیم‌زاده: همان طور که می‌دانید دفتر تحکیم وحدت مانند بقیه سازمان‌ها و نهادهای سیاسی و اجتماعی تحت سرکوب‌هایی که در دو سه سال اخیر بسیار زیاد شده، تشکیلات منظم و سازمان‌دهی شده که تا پیش از این می‌توانستند داشته باشند را دیگر به صورت گذشته ندارد. برای مثال، اکنون خانم بهاره هدایت از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم با حکم سنگین ۱۰ سال در زندان به سر می‌برد.

سایر فعالان دانشجویی از جمله مهدیه گلرو، ضیاء نبوی، مجید دری، مجید توکلی و بیش از ۳۰ فعال دانشجویی هم داخل زندان هستند و سایر اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم تحت فشار قرار دارند، مانند میلاد اسدی و دیگر دوستان. اما ارتباطات با فعالان دانشجویی دانشگاه‌های مختلف قطع نشده و تا حدی که فضا اجازه می‌دهد این ارتباط کمابیش ادامه دارد.

  • آقای حکیم‌زاده! دفتر تحکیم وحدت در بیانیه‌ای که صادر کرده انتخابات پیش رو را نمایشی و فرمایشی دانسته و اعلام کرده دانشجویان گریبان حاکمان را در خیمه‌شب‌بازی پیش رو که نام انتخابات بر آن نهاده‌اند‌‌ رها نخواهند کرد. منظور تحکیم وحدت از خیمه‌شب‌بازی پیش رو چیست؟

ما در حال حاضر با یک مجلس نسبتا فرمایشی روبه‌رو هستیم که از ایفا کردن نقش‌های اولیه خود که در قانون پیش‌بینی شده عاجز است. این مجلس چه در نقش نظارتی و چه در نقش قانون‌گذاری تاثیرگذار نیست، آن هم به خاطر سیاست‌های کلی که در این سال‌ها در پیش گرفته شده و جایگاه مجلس را به یک نهاد تشریفاتی تنزل داده است.

همچنین بخش عمده‌ای از نیروهای سیاسی که حرف جدی برای گفتن دارند سال‌های سال است که سرکوب شده‌اند، مانند اعضای نهضت آزادی و ملی- مذهبی‌ها. سایر نیروهای سیاسی که در گذشته جزء جناح‌های عمده حاکمیت جمهوری اسلامی بودند از جمله اصلاح‌طلبان یا جناح‌های چپ حکومت نیز به شدت سرکوب شدند و اعضای زیادی از سازمان مجاهدین انقلاب و جبهه مشارکت داخل زندان هستند.

از طرف دیگر روند تایید صلاحیت‌ها و دخالت نهادهای نظامی در انتخابات و شرط و شروط گذاشتن برای نیروهای سیاسی را داریم که اگر مجموعه این عوامل را در نظر بگیریم واضح است که این انتخابات شباهتی به یک انتخابات واقعی ندارد.

  • آقای حکیم‌زاده! در این بیانیه آمده دانشجویان گریبان حاکمان را‌‌ رها نمی‌کنند. منظور از حاکمان به طور مشخص چه فرد یا افرادی است؟

برداشت من از این بیانیه این است که روندی که وضعیت کشور را به این حالت فاجعه‌بار فعلی رسانده چه از نظر اجتماعی و چه از نظر اقتصادی و روابط بین‌الملل همه تحت یک برنامه‌ریزی و هدایت مشخص از طرف شخص اول مملکت یعنی آقای خامنه‌ای قرار داشته است.

سال‌هایی که اصلاح‌طلبان در قدرت بودند و تلاش می‌کردند اصلاحاتی در چهارچوب قانون اساسی ایجاد کنند، اما آقای خامنه‌ای و نیروهای تحت امرش با سنگ‌اندازی و بی‌مسئولیتی مانع از پیشبرد اصلاحات شدند و در یک روند تدریجی باعث شدند اصلاح‌طلبان از حاکمیت اخراج شوند. سپس آقای احمدی‌نژاد را برکشید و او در انتخابات سال ۸۸ که یک انتخابات مفتضحانه بود دوباره انتخاب شد.

به نظر من‌‌ همان طور که به صراحت در متن بیانیه آمده منظور از حاکمان شخص اول مملکت یعنی آقای خامنه‌ای است که در به وجود آوردن این شرایط مهم‌ترین نقش را داشته است.

در ضمن در این انتخابات کاندیداهایی هستند که می‌خواهند به انتخابات رونق ببخشند و دانشجویان این‌ها را هم به چالش خواهند کشید و مطالبات‌شان را مطرح خواهند کرد.

  • در بیانیه دفتر تحکیم وحدت با اشاره به این که انتخابات پیش رو نمایشی است، اما از دانشجویان دعوت کرده با مشارکت در فضای تبلیغاتی انتخابات مطالبات بر زمین مانده مردم را به عرصه عمومی بکشانند. منظور از مشارکت در فضای تبلیغاتی انتخابات مجلس چیست؟

همان طور که می‌دانیم نزدیک هر انتخاباتی به دلایل مختلف جمهوری اسلامی مجبور است تا حدی فضا را باز کند تا از این فضا استفاده کرده و انتخابات را با رونق بیشتری برگزار کند. دانشجویان می‌توانند از این فضا استفاده کنند برای مطرح کردن مطالبات‌شان و اعلام اعتراض‌شان به روند موجود در کشور، مطالباتی که حتی به نسبت به انتخابات پیشین بیشتر هم شده است.

اکنون آزادی زندانیان سیاسی، مشکلات عمیق اجتماعی، بحث پرونده هسته‌ای و خطر جدی جنگ و سیاست‌های جمهوری اسلامی که ایران را تهدید می‌کند، می‌تواند مطالباتی باشد که دانشجویان با استفاده از فضای انتخابات مطرح کنند‌‌، همان طور که قبلا هم از چنین فضایی استفاده کرده‌اند.
  • 16x9 Image

    وحید پوراستاد

    وحید پوراستاد، روزنامه‌نگار سیاسی است که سابقه نزدیک به دو دهه فعالیت روزنامه‌نگاری در روزنامه‌های مختلف ایران را دارد. او از اواخر سال ۸۹ به تحریریه رادیو فردا پیوست و در مدت فعالیت خود در رادیو فردا چندین مستند رادیویی و فیلم مستند ساخته است.

    وحید پوراستاد را در تلگرام به نشانی: telegram.me/pourostadv، و در توئیتر با شناسه twitter.com/pourostad، دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG