لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۹

مادر عماد بهاور: نمی‌خواهند پرونده تجدید نظر شود


عماد بهاور، زندانی سیاسی
عماد بهاور، زندانی سیاسی
عماد بهاور، رئیس شاخه جوانان نهضت آزادی، که از دو سال پیش در زندان است دوران محکومیت ده ساله خود را همچنان در زندان اوین می‌گذراند و مقامات امنیتی با مرخصی و تجدید نظر در پرونده اش در دیوان عالی کشور تاکنون موافقت نکرده‌اند.

گفت‌وگوی وحید پوراستاد با مادر عماد بهاور
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:59 0:00
لینک مستقیم


رادیوفردا در گفت‌وگو با طاهره طاهریان، مادر عماد بهاور، در ابتدا از آخرین دیدار با پسرش پرسیده است.

طاهره طاهریان: آخرین دیدار ما هفته گذشته به صورت کابینی بود. ما هر هفته روزهای دوشنبه ملاقات داریم و تقریبا ماهی یک بار هم ملاقات حضوری است. اما معمولا این مدت طولانی‌تر از یک ماه می‌شود، چون باید نامه بدهیم به دادستان و او موافقت کند و تا برویم نامه را بگیریم و بیاوریم بیش از یک ماه طول می‌کشد.

  • آیا امکان تماس تلفنی هم برای آقای بهاور فراهم است؟

نه، متاسفانه مدت‌هاست شاید در حدود یک سال که اینها تماس تلفنی ندارند و این بدترین مسئله است. مورد دیگر این که بعضی اوقات تعطیل رسمی به روز دوشنبه می‌افتد و ما ۱۵ روز کامل از عماد بی‌خبر می‌مانیم.

  • آقای عماد بهاور در زندان اوین به سر می‌برد؟

بله، او در بند ۳۵۰ زندان اوین است.

  • آیا توانستید موافقت مسئولان قضایی را برای مرخصی آقای بهاور جلب کنید؟

متاسفانه خیر. البته وقتی به مسئولان قضایی و دادستانی مراجعه کردم، گفتند آقای دادستان با مرخصی عماد موافقت کرده‌اند، اما گویا از وزارت اطلاعات استعلام گرفتند و آنها هنوز پاسخ نداده‌اند. حدود یک سال و نیمی که عماد در زندان بوده اصلا مرخصی نداشته است.

  • خانم طاهریان! وضعیت جسمی و روحی عماد بهاور چگونه است؟

خوشبختانه هم وضعیت جسمی و هم وضعیت روحی او خوب است و ظاهراً مشکلی ندارد. البته ما ظاهرش را که می‌بینیم مشکلی نیست، اما درونش را واقعا خبر نداریم. بالاخره زندان به طور قطع در روحیه این بچه‌ها بسیار موثر است، منتها برای این که ما زیاد ناراحت نشویم ظاهرشان را حفظ می‌کنند.

  • آقای بهاور به چند سال زندان محکوم شده است؟

متاسفانه به ده سال زندان محکوم شده است.

  • این حکم در دادگاه تجدید نظر به تایید رسیده است؟

بله، دادگاه تجدید نظر هم این ده سال را تایید کرد و ما هر چه تلاش کردیم دفاعیه او را برسانیم به دست قاضی دادگاه تجدید نظر تا بخواند، متاسفانه موفق نشدیم و قاضی خیلی با سرعت دادگاه را تشکیل داد و حکم را تایید کرد.

  • آیا خواسته‌ای از مسئولان قضایی کشور دارید؟

خواسته ما بررسی مجدد این حکم است، چون اصلا حق عماد این نیست و من همیشه این را گفته‌ام. به هر ارگان و مسئولی که می‌گوییم این بچه ده سال حکم دارد خودشان تعجب می‌کنند. چهار سال از این حکم برای عضویت در نهضت آزادی و پنج سال به خاطر جلسات با سران نهضت آزادی است. یعنی عملا ۹ سال از این ده سال به دلیل فعالیت در نهضت آزادی است و یک سال دیگر به اتهام تبانی علیه نظام. خودشان می‌دانند این حکم به خاطر لجبازی و بغضی بوده که با عماد داشتند.

ما مجدداً درخواست تجدید نظر کرده‌ایم و موافقت کرده‌اند دوباره پرونده عماد را در دیوان عالی بررسی کنند، اما متاسفانه پرونده او را به دیوان عالی نمی‌فرستند. حتی از دادگاه شعبه ۱۵ پرونده را درخواست کرده‌اند، اما حدود سه ماه است که این پرونده را نفرستادند و من فکر می‌کنم نمی‌خواهند این پرونده تجدید نظر شود.

ما از مسئولان می‌خواهیم حداقل برای یک بار هم که شده این پرونده را بررسی کنند و ببینند حکم ده سال زندان برای این جوان به‌حق بوده است. اگر واقعا به‌حق بوده ما حرفی نداریم، ولی خودشان هم می‌دانند ده سال زندان حق این بچه نیست.
  • 16x9 Image

    وحید پوراستاد

    وحید پوراستاد، روزنامه‌نگار سیاسی است که سابقه نزدیک به دو دهه فعالیت روزنامه‌نگاری در روزنامه‌های مختلف ایران را دارد. او از اواخر سال ۸۹ به تحریریه رادیو فردا پیوست و در مدت فعالیت خود در رادیو فردا چندین مستند رادیویی و فیلم مستند ساخته است.

    وحید پوراستاد را در تلگرام به نشانی: telegram.me/pourostadv، و در توئیتر با شناسه twitter.com/pourostad، دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG