لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۸

پایان اعتصاب غذا در اوین؛ «صدای زندانیان به همه جا رسید»


عماد بهاور، مسئول شاخه جوانان و عضو دفتر سياسی نهضت آزادی ايران
عماد بهاور، مسئول شاخه جوانان و عضو دفتر سياسی نهضت آزادی ايران

۱۲ زندانی سياسی که از شنبه هفته گذشته در زندان اوين دست به اعتصاب غذا زده بودند، يکشنبه شب به اعتصاب خود پايان دادند.

زندانيان مذکور از شنبه گذشته در اعتراض به نحوه مرگ هدی صابر و هاله سحابی به اعتصاب غذا دست زده بودند.

آنان در اين مدت نيز حمايت های بسياری از سوی شخصيت ها و گروه های منتقد حکومت، دريافت کردند و همچنين در روز ۲۵ ژوئن، مراسمی در ۲۷ شهر جهان در همبستگی با آنان برگزار شد.

در عين حال، شش تن از زندانيان سياسی زندان رجايی شهر کرج در همبستگی با اين زندانيان از پنجشنبه گذشته دست به اعتصاب غذا زدند.

طاهره طاهريان، مادر عماد بهاور، که روز دوشنبه با فرزند خود ملاقات کرد، در گفت و گو با راديو فردا می گويد:

طاهره طاهريان: ما امروز دوشنبه، ملاقات کابينی داشتيم و بعد از ديدن آنها مطلع شديم که ديشب اعتصاب غذای خود را شکسته‌اند. البته قبلاً خبرهايی شنيده بوديم ولی بايد از زبان خود آنها می شنيديم.

خوشبختانه حال همه آنها خوب بود به جز آقای امين زاده که در بيمارستان بستری است.

آيا مشخص شد دليل پايان اعتصاب غذای اين زندانيان چه بوده است؟

خوشبختانه از همه طرف پشتيبانی های زيادی صورت گرفته بود و صدای اين زندانيان به همه جا رسيد. هدف زندانيان اين بود که صدايشان شنيده شود و تعداد زيادی از مردم چه در داخل کشور و چه در خارج صدای آنها را شنيدند.

اما اين که بعداً چه تصميمی خواهند گرفت، خبری نداريم.

خودتان صرف نظر از اين که مادر عماد بهاور هستيد، يکی از زندانيانی که دست به اعتصاب غذا زد، به عنوان يک شهروند عادی چه نظری در مورد خواست‌های اين زندانيان داريد؟

خواسته بچه ها به طور قطع منطقی بود. آنها خواستار رسيدگی به حقوق زندانيان، پيگيری فوت آقای صابر و خانم سحابی بودند که بر حق بود.

همچنين رفتار بدی که با زندانيان سياسی انجام می‌شود که حتی منجر به فوت آقای صابر شد و اين نمونه ای از رفتار با زندانيان سياسی است، همه دست به دست هم داد تا اين زندانيان تصميم بگيرند دست به اعتصاب غذا بزنند تا صدايشان را به گوش همه مسئولان برسانند و خوشبختانه صدايشان رسيد.

مسئولان به نظر من ظاهراً خودشان را بی تفاوت نشان می‌دهند، ولی نمی‌توانند نسبت به اين مسئله بی تفاوت باشند. ما اميدواريم حداقل تغيير رفتاری نسبت به زندانيان سياسی به وجود آيد و حقوق بر حق زندانيان رعايت شود که استفاده از تلفن، مرخصی و ملاقات حضوری است.

شايد نخواهند يک باره به همه مسايل رسيدگی کنند، ولی اميدواريم به مرور زمان ما تاثير اين مسئله ببينيم.

  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG