لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۷

آخرین وضعیت قاسم شعله‌سعدی، نماینده سابق و زندانی امروز


قاسم شعله‌سعدی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی
قاسم شعله‌سعدی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی
قاسم شعله‌سعدی، وکیل دادگستری و نماینده سابق مجلس، هم‌اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین دوران حبس خود را تحمل می‌کند.

آقای شعله‌سعدی در سال ۸۱ نیز به اتهام توهین به رهبری بازداشت شده بود که وب‌سایت کلمه نوشته بر اثر آسیب‌های زمان آن بازداشت او دچار ضایعه نخاعی شده و هم اکنون دست چپ او با توجه به بی‌حس بودن کامل در معرض فلج قرار گرفته است.

رادیوفردا در گفت‌و‌گو با سهندژ سعدی، همسر قاسم شعله‌سعدی، در ابتدا از او درباره آخرین وضعیت همسرش در زندان پرسیده است.

سهندژ سعدی: ما بعد از پنج ماه دوشنبه گذشته توانستیم خانوادگی با او ملاقات حضوری داشته باشیم، برای نیم ساعت.

گفت‌وگوی وحید پوراستاد با همسر قاسم شعله‌سعدی
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:12 0:00
لینک مستقیم

تا آنجا که من دیدم او خیلی ضعیف شده است. آقای شعله‌سعدی طی بازداشت قبلی که شش سال پیش اتفاق افتاد، در زندان ضایعه نخاعی پیدا کرد و همین بیماری اکنون ادامه پیدا کرده و خودش گفت دو انگشت دست چپش بی‌حس شده و در ضمن تمام سمت چپ بدنش زونا گرفته است.

پزشک زندان هم چند مرتبه گفته که بیماری او برای جانش خطر دارد و باید از زندان آزاد شود، ولی تاکنون ما نتوانسته‌ایم با دادستان یا دادگاه ارتباط برقرار کنیم و یا وکیل‌مان راهی پیدا نکرده که بتوانیم برای این مسئله کاری انجام دهیم.

  • خانم سعدی! در طول پنج ماهی که گفتید، نتوانسته بودید با آقای شعله‌سعدی ملاقات کنید؟

ملاقات حضوری نداشتیم، فقط دوشنبه‌ها حدود ۲۰ دقیقه از پشت شیشه می‌توانستیم تماس داشته باشیم.

  • پس اولین بار بود که ملاقات حضوری داشتید؟

بله، هر زندانی ماهی یک بار می‌تواند ملاقات حضوری داشته باشد. اما در این پنج ماه اولین بار بود که به ما ملاقات حضوری دادند.

  • آیا آقای شعله‌سعدی امکان تماس تلفنی با شما دارد؟

خیلی کم، شاید فقط یک یا دو بار.

  • این یکی دو بار که می‌گویید در طول پنج ماه است یا به صورت هفتگی؟

در این پنج ماه توانسته دو بار با ما تماس بگیرد.

  • مشخصا اتهام آقای دکتر قاسم شعله‌سعدی چیست؟

اتهام اولیه او‌‌ همان نامه‌ای است که به آقای خامنه‌ای نوشته بود که شش سال پیش به خاطر این نامه برایش حکم یک سال و نیم زندان صادر کردند، اما آقای شاهرودی جلوی اجرای این حکم را گرفت و گفت غیرقانونی و غیرشرعی است و باید ماده ۱۸ اعمال شود، اما هنوز ماده ۱۸ اعمال نشده است، یعنی این حکم بررسی نشده تا حکم نهایی را صادر کنند.

اتهام دیگر او تشویش اذهان عمومی است و آخرین اتهامی که در دادگاه بدوی مطرح کردند همین تشویش اذهان عمومی و توهین به رهبری بود و مصاحبه‌هایی که انجام داده بود و حکم یک سال حبس برایش صادر کردند.

  • گویا مسئولان بهداری زندان گفته‌اند آقای شعله‌سعدی باید از زندان بیرون بیاید. آیا مقام‌های زندان با این نظر بهداری موافقت خواهند کرد؟

ما تا جایی که توانستیم تلاش کردیم، ولی نتوانستیم با هیچ کدام از مسئولان تماس بگیریم و هیچ راهی برای ورود به این پرونده و یا پیگیری مشکلات جسمانی او وجود ندارد و هیچ امکانی در اختیار ما نیست. حتی پزشک زندان هم چند مرتبه او را معاینه کرده و‌ ام‌آر‌آی گرفته و گفته او حتما باید از زندان آزاد شود و نمی‌تواند کیفر را تحمل کند، ولی تاکنون ترتیب اثری داده نشده است.

  • چه مدت دیگر از دوران حبس آقای شعله‌سعدی باقی مانده است؟

محکومیت او دو سال و نیم است. یک سال و نیم برای نامه به آقای خامنه‌ای و یک سال هم اخیرا داده‌اند و ۱۰ سال محرومیت از تدریس و وکالت. از این دو سال و نیم، پنج ماه را گذرانده است.

  • وکلای آقای شعله‌سعدی چه کسانی هستند؟

آقایان کریمی و حیدری و ارمغان.

  • شما گفتید آقای شاهرودی جلوی اجرای حکم آقای شعله‌سعدی را گرفته بود و گفته می‌شود بعضی احکام او شامل مرور زمان شده است. آیا وکلا پرونده این مسایل را پیگیری کرده‌اند؟

بله، آقای حیدری هر چقدر به دادگاه مراجعه کرد نتوانست راهی پیدا کند تا ببیند این پرونده به کجا رسیده و تکلیف آن یک سال و نیم حبس که اکنون شامل مرور زمان شده و آقای شاهرودی هم جلوی اجرای حکم را گرفته بود به کجا رسیده است.
  • 16x9 Image

    وحید پوراستاد

    وحید پوراستاد، روزنامه‌نگار سیاسی است که سابقه نزدیک به دو دهه فعالیت روزنامه‌نگاری در روزنامه‌های مختلف ایران را دارد. او از اواخر سال ۸۹ به تحریریه رادیو فردا پیوست و در مدت فعالیت خود در رادیو فردا چندین مستند رادیویی و فیلم مستند ساخته است.

    وحید پوراستاد را در تلگرام به نشانی: telegram.me/pourostadv، و در توئیتر با شناسه twitter.com/pourostad، دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG