لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷

«کوتوله‌ترین اصو‌ل‌گرای» ایران از نگاه اصول‌گرایان منتقد


کوتوله‌ترین کوتوله‌های اصول‌گرا: این عنوانی است که حسن عباسی، از چهره‌های سیاسی اصول‌گرا، به تیم محمود احمدی‌نژاد داده است.

حسن عباسی: این مسئله معلوم است که آقای احمدی‌نژاد تقریبا همه جریان‌ها را دور می‌زند. ما حرفی نداریم. اگر واقعا تیم آقای احمدی‌نژاد تیم قوی‌ای بود، آدم حرفی نداشت. اما تیم آقای احمدی‌نژاد کوتوله‌تر از کوتوله‌هاست، یعنی کوچک‌ترین افرادی که شما فکر کنید در جریان اصول‌گرایی وجود دارد، افرادی مثل آقای مشایی است که تئوریسین آقای احمدی‌نژاد است. افرادی مثل آقای جوانفکر که مشاور مطبوعاتی آقای احمدی‌نژاد است و طلب‌کارانه حرف می‌زند. همه این‌ها حکایت از این دارد که ایشان اصرار بر این دارد که آدم کوچکی را معیار قرار دهد و کار را ارتقا دهد.



این گفته‌های حسن عباسی است که در اوایل سال ۱۳۹۰ در یک جمع خصوصی و پیش از آغاز اختلافات میان محمود احمدی‌نژاد و علی خامنه‌ای ایراد شده است.

حسن عباسی که پیش از این از حامیان محمود احمدی‌نژاد به شمار می‌آمد، با اشاره به این که آقای احمدی‌نژاد نمی‌تواند با آدم‌های بزرگ کار کند، گفته است که او تلاش می‌کند که عده‌ای «بله‌قربان‌گو» دور خود جمع کند.

این چهره اصول‌گرا همچنین گفته است که امروز در دانشگاه‌ها و در میان بچه‌های اصول‌گرا «نفرت عجیبی» از محمود احمدی‌نژاد به وجود آمده است.

حسن عباسی: ما در برخوردی که تقریبا هر روز در دانشگاه‌های مختلف داریم در تهران و در سطح کشور، آن چه که می‌بینیم یک نفرت عجیبی از آقای محمود احمدی‌نژاد در میان بچه‌های اصول‌گراست. آقای احمدی‌نژاد به شدت دارد خودش را تخریب می‌کند و این نفرت از منشاء آقای مشایی ساطع می‌شود. به سرعت دارد ایجاد مسئله می‌کند و قطعا در آینده متغیر آقای مشایی، آقای احمدی‌نژاد را از چشم همه خواهد انداخت.

حسن عباسی همچنین با اعلام این که تیم احمدی‌نژاد به دنبال اجرای الگوی «پوتین - مدودیف» در ایران است، گفته است که این تیم می‌خواهد اسفندیار رحیم مشایی را رئیس مجلس نهم کند.

حسن عباسی: واقعیتش این است که تیم آقای احمدی‌نژاد‌‌ همان مدل پوتین - مدودیف را دارند دنبال می‌کنند. یعنی برنامه آقای احمدی‌نژاد این است که کماکان در قدرت بماند و این که چه مزه‌ای دارد این قدرت برای هر که به آن دست می‌یابد که تصمیم می‌گیرد تا ابد بر موضع قدرت بماند.

لذا این فرد و تیم‌شان هم به دنبال این هستند که مجلس را در دست بگیرند و احتمال این که آقای مشایی خودش در یک شهرستان کوچک کاندید شود و برای ریاست مجلس وارد پارلمان شود و مجلس را در سال آخر ریاست جمهوری احمدی‌نژاد کاملا با دولت هماهنگ کنند و بعد هم برنامه‌های دیگرشان را بچینند، جدی است.

در کنار حرف‌های حسن عباسی، یک چهره اصول‌گرای دیگر یعنی عباس سلیمی نمین در روزهای گذشته گفته است که محمود احمدی‌نژاد قصد دارد برای هشت سال دیگر در قدرت باقی بماند و گمان می‌کند که «منجی انقلاب» است.

آقای سلیمی نمین همچنین به محمود احمدی‌نژاد توصیه کرده است که پس از پایان یافتن دولت دهم، نباید ندایی برای ماندگاری در قدرت سر دهد و باید تصورات ذهنی غلط خود را مبنی بر این که وی منجی انقلاب است کنار بگذارد.

گفته‌های این دو چهره سیاسی اصول‌گرا نشان می‌دهد که اصول‌گرایانی که پیشتر حامی آقای احمدی‌نژاد بوده‌اند، امروز در حال تبدیل شدن به منتقدان و مخالفان او هستند.
  • 16x9 Image

    وحید پوراستاد

    وحید پوراستاد، روزنامه‌نگار سیاسی است که سابقه نزدیک به دو دهه فعالیت روزنامه‌نگاری در روزنامه‌های مختلف ایران را دارد. او از اواخر سال ۸۹ به تحریریه رادیو فردا پیوست و در مدت فعالیت خود در رادیو فردا چندین مستند رادیویی و فیلم مستند ساخته است.

    وحید پوراستاد را در تلگرام به نشانی: telegram.me/pourostadv، و در توئیتر با شناسه twitter.com/pourostad، دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG