لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۱

روسیه و چین در شورای امنیت مانع انتشار گزارش علیه ایران شدند


جلسه شورای امنیت سازمان ملل
جلسه شورای امنیت سازمان ملل
تلاش نمایندگان سه کشور ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا برای انتشار گزارش نقض تحریم‌های بین‌المللی از سوی جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه در جلسه شورای امنیت سازمان ملل با مخالفت دو متحد تهران یعنی چین و روسیه روبه‌رو شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز که نسخه‌ای از این گزارش محرمانه را به دست آورده، روسیه و چین با این دلیل که هنوز جای «اطلاعاتی قابل اعتماد» در این زمینه خالی است با انتشار آن مخالفت کرده‌اند.

گرچه خبر مخالفت مسکو و پکن با انتشار گزارشی علیه فعالیت‌های غیرقانونی جمهوری اسلامی تازه در روز پنج‌شنبه، دوم تیرماه، منتشر شد، پیشتر تعدادی از دیپلمات‌های غربی پرده از تلاش‌های روسیه در این زمینه برداشته بودند.

خبرگزاری رویترز در ۲۳ اردیبهشت‌ماه گذشته اعلام کرد که روسيه در تلاش است جلو انتشار رسمی گزارش سازمان ملل از نقض قطعنامه‌های شورای امنيت از سوی ايران و ارسال سلاح و مهمات به سوريه را بگيرد.

به گفته این خبرگزاری، بخش اعظم این گزارش مربوط به نقض صادرات سلاح از سوی ایران و ارسال تجهیزات و مهمات از تهران به دمشق است.

این خبرگزاری از قول دیپلمات‌های غربی می‌گوید که تسلیحات ایرانی پس از رسیدن به سوریه به دست شبه‌نظامیان لبنانی و فلسطینی می‌رسد.

سفیر آمریکا در سازمان ملل روز پنج‌شنبه با حمایت نمایندگان دو کشور بریتانیا و فرانسه با تاکید بر اهمیت انتشار گزارش مربوطه و در جریان قرار گرفتن تمامی اعضای شورای امنیت خواستار انتشار سریع آن شد.

اما در مقابل آلکساندر پانکین، دستیار نماینده روسیه در سازمان ملل، با حمایت نماینده چین این خواسته را اکیداً رد کرد و متذکر شد که اطلاعات به گفته او «تأییدنشده یا سیاسی» نباید در روند کار شورای امنیت دخالت داده شود.

به گفته خبرگزاری رویترز، دولت چین پیشتر نیز در مورد دو کشور سودان و کره شمالی جلو انتشار گزارش‌های مشابهی از نقض تحریم‌ها را گرفته است.

با این حال نماینده چین در سازمان ملل اعلام کرد که پکن «امیدوار است ایران گام‌هایی مثبت در جهت جلب اعتماد جامعه بین‌الملل بردارد».

به دنبال سر باز زدن ایران از متوقف ساختن غنی‌سازی اورانیوم، شورای امنيت سازمان ملل چهار قطعنامه تحريمی علیه جمهوری اسلامی به تصویب رساند تا تهران را وادار کند فعاليت‌‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورده و صحت صلح‌آميز بودن فعاليت‌های خود را به آژانس بين‌المللی انرژی اتمی ثابت کند.

جمهوری اسلامی ايران اين قطعنامه‌ها را رد کرده و هم‌چنان به فعاليت غنی‌سازی اورانيوم ادامه می‌دهد.
XS
SM
MD
LG