لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۸

حجت‌الاسلام علیپور، مخالف «ریش زیرچانه‌ای» و نام تیم ابومسلم


محمد علیپور، دبیر ستاد منشور اخلاقی فدراسیون فوتبال ایران
محمد علیپور، دبیر ستاد منشور اخلاقی فدراسیون فوتبال ایران
«به گروهی برخوردیم که با همکاری کانادا، پول‌های سنگینی هزینه می‌کردند تا ظاهر توپ جمع‌کن‌های ما را تغییر دهند. به توپ‌جمع‌کن‌ها پول می‌دادند تا مدل مو‌هایشان را عوض کنند. اسنادش هم موجود است. توپ جمع‌کن‌ها تصاویرشان پخش می‌شود و این راهکار خوبی برای مخالفان نظام است.»

حجت‌الاسلام علیپور، دبیر ستاد منشور اخلاقی فدراسیون فوتبال ایران، با بیان موضوع فوق، کشور سوئیس و یک گروه ایتالیایی را هم در این ماجرا سهیم دانست.

به باور او این کشور‌ها قصد دارند به اخلاق در فوتبال ایران آسیب بزنند. علیپور اما تاکید می‌کند که ستاد تحت امر او برای «تک‌تک اتفاقاتی که می‌افتد» برنامه‌ریزی کرده است.

محمد علیپور علاوه بر این که دبیر ستاد منشور اخلاقی است، پست دبیر کمیته فرهنگی منشور اخلاقی، مشاور فرهنگی سازمان لیگ و همچنین عضو کمیته رسیدگی به تخلفات فوتبالی فدراسیون فوتبال را هم در اختیار دارد.

آقای علی‌پور توسط محمد دادکان، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال ایران، به عنوان پیش‌نماز وارد فدراسیون شد و رفته‌رفته در فوتبال ایران صاحب نفوذ شد.

طبق اظهارات دادکان، از علیپور خواسته شده بود که «شکیات تیم ملی نونهالان» را برطرف کند و پاسخ‌گوی مسائل شرعی‌شان باشد. گرچه دادکان پاسخی به این سوال نداد که بازیکنان زیر ۱۴ سال چه شکیاتی ممکن است داشته باشند و به طور کلی آیا فدراسیون فوتبال صلاحیت ورود به این مسئله را دارد؟

او درباره مدل «ریش زیرچانه‌ای»، با آوردن نام مهدی امیرآبادی که از بازیکنان سابق تیم ملی و حال حاضر استقلال تهران است می‌گوید: یک سری گروه‌های خارجی هستند که برنامه «راه بنداز، جا بنداز» را پیاده می‌کنند. متاسفانه این مدل ریش زیر چانه هم از اروپا آمده و متعلق به همجنس‌بازهای ایتالیایی است. من نیز به امیرآبادی توضیح دادم و او را با واقعیت روبه‌رو کردم.

حجت‌الاسلام علیپور افشاگری‌های خود را حاصل مواضع شخصی خود ندانسته و این باور‌ها را برآیند واحد «تحقیقات شورای فرهنگ عمومی» می‌داند. او توضیحی اما نمی‌دهد که شورای فوق، زیرمجموعه کدام نهاد در جمهوری اسلامی ایران است.

اما دامنه انتقادات دبیر ستاد منشور اخلاقی فدراسیون فوتبال ایران محدود به مستطیل سبز نیست. او در گفت‌وگوی مفصلی با مجله ورزشی تماشاگر، گفته است که اگر مسئولیتی مشابه در حوزه فرهنگ و هنر داشت، مجوز فعالیت تمام بازیگران زن در عرصه سینما را باطل می‌کرد.

علیپور معتقد است که در جشن خانه سینما «فساد» رخ داده و این زنان سینمای ایران را به فساد کشیده‌اند.

«اسم ابومسلم را تغییر دهید»

بعد از انقلاب اسلامی ایران، به تدریج تعدادی از باشگاه‌ها در رشته‌های مختلف ورزشی مثل شهباز، جم، رستاخیز، آریا و بیژن، منحل شدند. نام برخی باشگاه‌ها هم مانند تاج و پرسپولیس تغییر کرد.

حالا با گذشت بیش از سه دهه از تغییر نام باشگاه‌ها، بار دیگر از این پرونده رونمایی شده است.

پس از مدل مو، ریش و حریم خصوصی ورزشکاران، ستاد منشور اخلاقی به عرصه تازه‌ای ورود کرده. این ستاد خواستار تغییر نام برخی باشگاه‌ها و حتی تغییر رنگ پیراهن آنها شده است.

تیم ابومسلم مشهد از تیم‌های پرسابقه فوتبال ایران است که طی دهه‌های مختلف، بازیکنان فراوانی را به تیم ملی ایران معرفی کرده است.

این باشگاه در سال ۱۳۴۹ تاسیس شده و طی این مدت، بازیکنان سر‌شناسی مثل اکبر میثاقیان، خداداد عزیزی، آندرانیک تیموریان، مجتبی جباری، رضا عنایتی، و نیکبخت واحدی پیراهن مشهور سیاه این تیم را به تن کرده‌اند.

اما حجت‌الاسلام علیپور بر این باور است که خراسانی‌ها ۴۲ سال در اشتباه بوده‌اند و او دیگر اجازه نخواهد داد این باشگاه با نام ابومسلم در مسابقات شرکت کند.

علیپور می‌گوید: فدراسیون فوتبال پیگیر اساسنامه‌ای برای ثبت باشگاه‌هاست و بدون شک تیمی به نام ابومسلم را در آن اساسنامه جای نخواهیم داد.

او علت اصرارش بر تغییر نام باشگاه ابومسلم را این گونه توضیح می‌دهد: «ابومسلم خراسانی در تاریخ به استناد کتاب‌های بزرگان شیعه، به عنوان فردی شیعه‌کش و دشمن شیعه معرفی شده است. آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که چرا ابومسلم مدام به لیگ بر‌تر می‌آید، اما سقوط می‌کند؟ ۳۰ سال از جمهوری اسلامی می‌گذرد و از مسئولان استان خراسان می‌‌خواهم نام ابومسلم را از روی تیم این استان بردارند و نامی شایسته مکتب شیعه به جای آن استفاده کنند.»

علیپور غیر از نام تیم، خواستار تغییر رنگ پیراهن این تیم هم شده است و توجیه مشخصی هم برای این مسئله دارد: امام رضا علم سیاه ابومسلم را برداشت و پرچم سبز را نماد شیعه کرد، اما شما در این استان تیم سیاه‌جامگان تشکیل داده‌اید و با لباس سیاه در مسابقات حضور دارید.

این مقام روحانی شاغل در فوتبال ایران، اردیبهشت امسال به اتهام اختلاس مالی در جریان جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان، به دادگاه ویژه روحانیت احضار و بازداشت شده بود.
XS
SM
MD
LG