لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۳

محروميت محمد نصرتی و شيث رضايی از حضور در کليه اماکن ورزشی


محمد نصرتی (رو به دوربین) بازیکن پرسپولیس در بازی با داماش گیلان.
محمد نصرتی (رو به دوربین) بازیکن پرسپولیس در بازی با داماش گیلان.
کميته انضباطی فدراسيون ايران پس از مشاهده فيلم حاشيه های ديدار تيم های داماش گيلان و پرسپوليس که هفتم آبان در رشت برگزار شد، رای خود را صادر کرد.

شيث رضايی و محمد نصرتی مدافعين تيم پرسپوليس به دليل تخلفات بی سابقه ای که از ديد رسانه های ورزشی در ايران، «زشت و شرم آور» تلقی شده است، تا اطلاع ثانوی و با صدور قرار دستور موقت، از همراهی تيم پرسپوليس و حضور در تمامی مسابقات رسمی و کليه اماکن ورزشی محروم و تعليق شده اند.

اين دو نفر فعلا حق حضور در ورزشگاه ها برای تماشای فوتبال يا ساير رشته های ورزشی را هم ندارند. همچنين خبرگزاری ايسنا در گزارشی به نقل از يک کارشناس حقوقی از احتمال ورود دادستانی به اين ماجرا خبر داده است.
بعد از اتفاقی که روز شنبه در رشت رخ داد، محمد نصرتی در مصاحبه ای، عمدی بودن آن اتفاقات را تکذيب کرد. شيث رضايی نيز تاکنون واکنشی نشان نداده است.

کارلوس کی‌روش سرمربی تيم ملی فوتبال ايران که روز دوشنبه برای بازديد به نمايشگاه مطبوعات رفته بود، درباره اين ماجرا به خبرنگاران گفت؛ حرکت شيث و نصرتی اتفاق بدی برای فوتبال بود.

کی روش ادامه داد: بعضی وقت ها هجمه خبررسانی رسانه‌ها باعث می‌شود ما فکر کنيم ستاره‌ايم. ولی اين اتفاقات که می‌افتد، باعث می شود تلنگری بزند که بفهميم انسانيم و می‌توانيم مشکل داشته باشيم.

غير از رای فدراسيون فوتبال، جزئيات آرای صادره از باشگاه پرسپوليس هم به شرح زير است:

۱- محمد نصرتی به محروميت از بازی تا اطلاع ثانوی و نيز کسر ۱۵ درصد از مبلغ قرارداد.

۲- شيث رضايی به دليل حرکات غير اخلاقی به محروميت از دو بازی و نيز به کسر ۱۵ درصد مبلغ قرارداد محکوم شده است.

به رغم اين تصميم باشگاه پرسپوليس، با توجه به حکم سنگين فدراسيون فوتبال، دامنه محروميت آن ها ممکن است تا پايان فصل ادامه داشته باشد.

تناقض در واکنش مسئولين

با گذشت دو روز از ماجراهای بازی پرسپوليس و داماش، اگرچه نگرش رسانه های تصويری و نوشتاری تغييری نکرده و افکار عمومی (در سايت های اجتماعی) اتفاقات مزبور را تقبيح کرده، اما تناقض فراوانی در واکنش های مسئولين مختلف ديده می شود.

محمود سالارکيا، رییس کميته انضباطی باشگاه پرسپوليس با بيان اين که «بايد قبول کنيم همه مسلمان هستيم»، اصل ماجرا را انکار کرد و گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده، اين موضوع صحت نداشته و عده ای می خواهند برای پرسپوليس حاشيه سازی کنند.

قائم مقام تازه منصوب شده باشگاه پرسپوليس نيز گفت: «اين دو بازيکن متنبه شده‌اند و من آثار تنبه را در چهره‌ آن‌ها ديدم. به هر حال ممکن است هر کسی در يک لحظه خون به مغزش نرسد و گناه کند. يا حتی مرتکب قتل شود.»

اما بازتاب گسترده اين اتفاقات در بخش های مختلف اخبار ورزشی صداوسيما، باعث شد سالارکيا فقط ساعتی بعد، شيث رضايی را دو جلسه و محمد نصرتی را نيز تا اطلاع ثانوی محروم کند.

اين باشگاه اعلام کرده است که حتی در صورت عذرخواهی محمد نصرتی و شيث رضايی، تخفيفی در محروميت آن‌ها در نظر گرفته نخواهد شد.

حجت الاسلام عليرضا عليپور از ستاد منشور اخلاقی نيز در نخستين واکنش گفت: شايد در اين فصل «برای ملاحظه حال باشگاه پرسپوليس» اين بازيکنان فقط تنبيهی که کميته انضباطی در نظر می‌گيرد را متحمل شوند.

عليپور حتی حاضر به نام بردن از اين دو بازيکن نبود. اما او و ستاد منشور اخلاقی نيز در پی گسترده تر شدن ابعاد ماجرا، رويکردی متفاوت را در پيش گرفته اند.

اما برخی پيشکسوتان ورزش ايران هم با انجام مصاحبه، نارضايتی شديد خود را از اتفاقات بازی پرسپوليس و داماش بروز داده اند.

رضا شاهرودی کاپيتان سابق پرسپوليس می گويد: بايد بابت اين رفتارهای زشت و زننده تأسف خورد. ‌واقعاً نمی دانم چه بگويم ولی اين را می گويم که رفتارهای انسان‌ها برگرفته از شخصيت‌های آن ها است.

ابراهيم آشتيانی از ستاره های تاريخ پرسپوليس نيز خواستار محروميت دائمی اين دو بازيکن شده است.

آشتيانی با اعلام اين که خودش شيث رضايی را به پرسپوليس آورده بود گفت: متاسفانه بعضی افراد ظرفيت حضور در پرسپوليس را ندارند. من دو بار برای پرسپوليس به کما رفتم. ما با عِرق زياد بازی می‌کرديم، اما نمی‌دانم چه اتفاقی برای بازيکنان امروز افتاده است. ما پرسپوليس را پاک و مقدس به بازيکنان امروز تحويل داده‌ايم.

بازيکن سابق تيم ملی ايران با يادآوری ماجرای وحشت زده کردن مسافران توسط شيث رضايی در هواپيمای مسافربری تهران و شيراز، گفت: «بچه‌های ما پای تلويزيون چه چيزی بايد ياد بگيرند؟ بايد اين دو بازيکن را به دادگاه کشيد و مجازات نيز برای آن‌ها تعيين کرد.»

ماجراهای کم سابقه در تاريخ فوتبال ايران

برانکو ايوانکوويچ از خوش اقبال ترين سرمربيان تاريخ تيم ملی فوتبال ايران است. در جام ملت های سال ۲۰۰۴، ناجی بداوی و رحمان رضايی در بازی مقابل عمان به صورت يکديگر سيلی زدند.

دلاور از بحرين که داور مسابقه بود، مطابق مقررات بايد هر دو بازيکن را اخراج می کرد. اما اين داور ايرانی الاصل از کنار ماجرا بی تفاوت گذشت.

محمد نصرتی خبرسازترين بازيکن اين روزهای فوتبال ايران نيز در آن بازی، خطای خطرناک و غير ورزشی انجام داد که داور مسابقه از اعلام پنالتی خود داری کرد. اما کميته انضباطی رقابت‌ها پس از بازی، نصرتی را چهار بازی محروم کرد. ايران اگر آن مسابقه را می باخت، صعود نمی کرد و چه بسا دوران سرمربيگری برانکو نيز در ايران به پايان می رسيد.

گذشته از ضرب و شتم بداوی و رحمان رضايی، طی اين سال ها اتفاقات بی سابقه ديگری نيز در فوتبال ايران رخ داده است.

فحاشی و توهين به مادر داوران و بازيکنان در ورزشگاه ها چنان عادی شده که ديگر، کميته انضباطی فدراسيون فوتبال واکنشی به آن نشان نمی دهد.

قضای حاجت دو بازيکن تيم شاهين بوشهر در حين انجام مسابقه، همين طور حرکت بی‌سابقه دروازه‌بان ملی پوش خطاب به هواداران يک تيم شهرستانی نيز در فصل جاری اتفاق افتاده است.

جالب آن که فقط يک روز پس از ماجراهای بازی داماش و پرسپوليس، در بازی استقلال و مس سرچشمه نيز دو بازيکن استقلال به فحاشی علیه يکديگر پرداختند. به نحوی که داور مسابقه ناگزير شد آندرانيک تيموريان را از زمين اخراج کند. اما باشگاه استقلال تاکنون واکنشی به اين ماجرا نشان نداده است.
XS
SM
MD
LG