لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۶

نماینده مجلس از مرگ چهار هزار نفر در اثر آلودگی هوا خبر داد


گرد و غبار در تهران
گرد و غبار در تهران
حسینعلی شهریاری، نماینده مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه با اشاره به این که منشاء آلودگی هوا وسایل نقلیه است از مرگ چهار هزار نفر در ایران در اثر این معضل که به‌ویژه تهران با آن مواجه است خبر داد.

آقای شهریاری در حالی این خبر را اعلام کرده است که پیشتر نیز مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران اعلام کرده بود که در چند وقت اخیر بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا جان باخته‌اند.

روزنامه جمهوری اسلامی در حالی خبر مرگ چهار هزار نفر را از قول این نماینده مجلس منتشر کرده که روز چهارشنبه نیز اخبار رسیده از تهران حاکی از آن بود آلودگی هوای شهر تهران بار دیگر در وضعیت هشدار قرار گرفته و وضعیت آلودگی هوای برخی از نقاط در تهران اضطراری است.

در ماه گذشته، آلودگی شدید هوا در تهران، این شهر را با تعطیلی‌های عمومی پی‌درپی مواجه کرد و باعث شد مقامات دولت محمود احمدی‌نژاد برای رفع این مشکل به راه حل‌هایی از جمله آب‌پاشی بر فراز تهران روی بیاورند.

اما با توجه به تداوم آلودگی هوا در پایتخت ایران به نظر می‌رسد هیچ یک از راه‌حل‌های دولت آقای احمدی‌نژاد تاکنون نتیجه‌ای در برنداشته است.

حسینعلی شهریاری که ریاست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی را نیز بر عهده دارد همچنین اشاره کرده است که بنزین تولیدی در پالایشگاه‌های ایران «می‌تواند در آلودگی هوا نقش داشته باشد».

این نخستین بار نیست که کیفیت نازل بنزین تولیدی در پالایشگاه‌های ایران عامل شدت آلودگی هوا در تهران و دیگر شهرهای ایران شمرده می‌شود.

پیشتر دو هفته پیش روزنامه اطلاعات تیتر اصلی خود را به نازل بودن کیفیت بنزین ایرانی و اثر آن بر کیفیت هوا اختصاص داده بود که بلافاصله روز بعد مجبور شد در تیتری دیگر این موضوع را انکار کند و از «موفقیت»‌ ایران در تولید بنزین خبر دهد.

به دلیل وجود تحریم‌های سنگین بین‌المللی و تنگ‌تر شدن روزافزون عرصه بر دولت جمهوری اسلامی، تعدادی از پالایشگاه‌های پتروشیمی کشور مجبور به تولید بنزین شده‌اند، بنزینی که کارشناسان عامل تشدید آلودگی هوا می‌دانند.

روزنامه جمهوری اسلامی همچنین از قول یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل هوا، می‌گوید که شرایط کلان‌شهر تهران از تاریخ ۱۴ آبان گذشته تاکنون مدت ۵۴ روز ناسالم بوده است.
XS
SM
MD
LG