لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۹

متهم کردن ایران به توطئه تروریستی «یعنی دامن زدن به آتشی مهارنشدنی»


باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا
باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا
یکی از کار‌شناسان سابق امور امنیتی آمریکا به دولت باراک اوباما هشدار داده است که از متهم کردن ایران به دست داشتن در توطئه مربوط به ترور سفیر عربستان صرف نظر کند، چون این گونه موضع‌گیری‌ها ممکن است به آتش جنگی مهارنشدنی دامن بزند.

شبکه خبری ای‌بی‌سی در مقدمه گزارش خود یادآوری می‌کند که دادستان کل آمریکا مدعی شده است دولت ایران حامی طرح ترور سفیر عربستان در واشینگتن بوده و طبق ارزیابی دستگاه‌های امنیتی و قضایی آمریکا این حمله قرار بوده اولین مرحله از عملیاتی در آینده باشد.

حکومت ایران در واکنش سریع خود به این ادعا‌ها، ضمن تکذیب هرگونه دخالتی در این طرح اعلام کرد که ایراد این اتهامات بخشی از تبلیغات تهاجمی دولت آمریکا علیه ایران است.

رابرت بر، کار‌شناس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، که حدود ۲۰ سال در بخش خاورمیانه این نهاد فعالیت داشته می‌گوید دولت آمریکا ممکن است در این ماجرا مرتکب اشتباهی بسیار خطرناک شده باشد.

به اعتقاد وی، بعید به نظر می‌رسد که این توطئه توسط حکومت ایران طراحی و هدایت شده باشد و در شرایط کنونی دولت آمریکا با گشودن یک مجرای تماس مستقیم با دولت ایران باید سعی کند از تشدید تنش بکاهد.

شبکه خبری ای‌بی‌سی یادآوری می‌کند که دادستان کل آمریکا حکومت ایران را مسئول این توطئه اعلام کرده و وزیر خارجه این کشور نیز گفته است که اقدامات شدیدی برای منزوی‌تر کردن حکومت ایران به اجرا درخواهد آمد.

وزارت خارجه آمریکا نیز با صدور بیانیه‌ای هشدارآمیز از شهروندان خود خواسته است که در سفرهای خارجی مراقب باشند. در این بیانیه گفته می‌شود: «ارزیابی دولت آمریکا از طرح ترور سفیر عربستان که توسط دولت ایران هدایت شده این است که حکومت ایران سیاست تعرضی‌تری را برای انجام اقدامات تروریستی علیه اهداف دیپلماتیک برخی از کشور‌ها و احتمالا حملاتی در خاک آمریکا در پیش گرفته است».

اما به گزارش شبکه خبری ای‌بی‌سی، رابرت بر، کار‌شناس سابق سازمان سیا، می‌گوید: «جزئیات این طرح تروریستی با اقدامات و روش‌های ایران هیچ شباهتی ندارد و هیچ دلیلی وجود ندارد که ثابت کند حکومت ایران در این اقدام مشارکت داشته است. شاید اقدام افراد خودسر باشد».

رابرت بر می‌افزاید که اگر حکومت ایران می‌خواست چنین کاری بکند به سراغ باندهای قاچاق مواد مخدر مکزیکی نمی‌رفت یا پول را مستقیما به حساب بانک‌های آمریکایی واریز نمی‌کرد.

این کار‌شناس امنیتی می‌افزاید: «من رفتار امنیتی حکومت ایران را طی سی سال گذشته زیر نظر داشته‌ام؛ آن‌ها همیشه خیلی محتاط‌تر از این عمل می‌کنند. آن‌ها همیشه برای اجرای عملیات خود از یک گروه وابسته و واسطه استفاده می‌کنند.»

دادستان کل آمریکا این طرح را «روش استخدام آدم‌کشان بین‌المللی» توصیف کرد که در آن قرار بوده برای انجام این ترور به یک باند قاچاق مواد مخدر مکزیکی مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار پرداخت شود.

دادستان کل آمریکا افزود: «توطئه جنایتکارانه‌ای که امروز برملا شده نشان می‌دهد که طرح‌های مربوط به حمله به سفارتخانه‌های خارجی در خاک آمریکا توسط جناح‌هایی از حکومت ایران هدایت شده است.»

اما رابرت بر، کار‌شناس باسابقه امور امنیتی، می‌گوید: «اگر دولت آمریکا واقعا مطمئن است که چنین طرح‌هایی توسط رهبری حکومت ایران هدایت شده باید اقدامات قاطعی انجام دهد. در آن حالت مسلما ایران و واحدهای عملیاتی آن در خارج مثل سپاه قدس، تلافی خواهند کرد که در ‌‌نهایت ممکن است به یک بحران و درگیری تمام‌عیار بدل شود.»

این کار‌شناس معتقد است که بعید نیست دولت آمریکا این اتهامات خود را پس بگیرد، چون در غیر این صورت ممکن است شرایطی پدید آید که هیچ کس نتواند از گسترش درگیری در منطقه و نقاط دیگر جهان جلوگیری کند.

به گفته وی، تمام منطقه خاورمیانه اکنون حالت آتش‌فشانی دارد و آمریکا به هیچ وجه نباید به یک جنگ یا تنش گسترده دیگر در منطقه دامن بزند. به همین منظور دولت آمریکا باید در شرایط بحرانی نظیر این مستقیما با حکومت ایران وارد گفت‌وگو شده و سعی کند که از دامنه تنش بکاهد.

رابرت بر در پایان گفت‌وگوی خود با شبکه خبری ای‌بی‌سی می‌افزاید: «اگر این حمله یا بمب‌گذاری در شهر واشینگتن روی می‌داد و واقعا ایران پشت آن بود معنایی نداشت جز اعلام جنگ ایران به آمریکا. ولی آیا واقعا ایران چنین سیاستی دارد و به دنبال جنگ با آمریکاست؟ آیا ما واقعا تا این حد به جنگ با ایران نزدیک شده‌ایم؟ من نمی‌دانم.»
XS
SM
MD
LG